Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwarsliggen en samenwerken bij de NS: een ordinaire stammentwist

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwarsliggen en samenwerken bij de NS: een ordinaire stammentwist

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT - Het nachtleger spreeuwen dat de overkapping van Utrecht Centraal Station ais ontmoetingsplaats en toilet heeft gekozen, trekt zich weinig aan van wat er zich op de perrons allemaal afspeelt. Voorzitter J. Kruse van de stakende FSV heeft om vijf uur de stakende NSmachinisten en conducteurs opgeroepen om confrontaties met elkaar en met reizigers uit de wèg te gaan. Om elf minuten over vijf kan het eerste bijna-handgemeen worden opgetekend.

In het omroepbericht bedient de als altijd koele stem zich van een levensgroot eufemisme: „In verband met een staking van één der spoorwegvakbonden zijn wij niet in staat de treindienst volledig uit te voeren. Wij vragen begrip voor deze overjast". Tussen zes en zeven uur lijken er verhoudingsgewijs nog heel wat treinen te vertrekken. De massaal weggebleven reizigers zorgen ervoor dat het even zo is of er meer treinen rijden dan er reizigers aanwezigzijn.

In de grote hal zijp zes van de acht loketten gesloten en achter de twee overige worden slechts groot formaat-strippenkaarten verkocht aan dienstplichtigen die niet, zoals hun collega's, al zondagavond hebben gereisd met de daarvoor speciaal ingezette verlengde treinen. „Dwarsliggen en samenwerken schept een band", staat erop de sokkel van het beeld in de hal, dat werd aangeboden bij 100-jaarNS. re vakbonden wel wordt gesloten< ^a8rü^ujt«ï^sf>e| de FSV^ec^Ytwfe>é te staan".

Spoorwegpolitie

Nog steeds zijn het slechts enkele verdwaalde reizigers die het perron bevolken. De spoorwegpolitie is nadrukkelijk aanwezig en komt dichtbij als stakers een werkwillige al te vriendschappelijk proberen over te halen zijn trein te laten staan. De man vertrekt met een lege trein en onder luid getoeter met alleen een conductrice en twee reizigers aan boord. Een conducteur met standplaats Utrecht is heel duidelijk tegen de actievoerders: „Ik staak niet. dat is tres simple. Er is de afgelopen jaren te weinig bereikt. Ik denk aan de gedupeerde reiziger. Nee, ik wil geen lid worden, want de bonden zijn niet eens solidair met elkaar".

Verschillende machinisten gaèn overstoorbaar hun gang. „Wij gaan gewoon door, ja. Niks geen gezeur. Als ik groen krijg, vertrek ik. Willen jullie even plaats maken?". De hal is om zeven uur nog steeds uitgestorven in vergelijking met eer gewone maandag. Een Calvé-medewerker uit Delft moppert hevig: „Ik heb mijn baas gebeld dat ik niel -kom. Geen probleem zei hij. We boeken wel een snipperdag af'. NS is in elk geval zo sympathiek hel geld van zijn ingeleverde kaartje terug te betalen. mer dat de FNV het in de cao-besprekingen zo ver heeft laten afglijden. De FNV probeert nu alles te vergoeilijken, maar hun houding lijkt nergens op". En zo lijkt de actie van vandaag veel ,op een stammenstrijd van vakbondsbroeders.

Verwarring

Kruse noemt om half negen de resultaten uitstekend en ziet perspectieven voor de hele rest van de dag. Volgens de persdienst van NS is om een uur of negen de verwarring „erg groot". Verwachtingen zijn niet te geven omdat het bij iedere trein die binnenkomt en in Utrecht van bemanning wisselt, onzeker is of er een machinist en een conducteur voor te vinden is. Grote incidenten weet NS niet te melden en over een alternatieve dienstregeling valt niet te denken.

Het 06-informatienummer voor inlichtingen is met tientallen telefonistes uitgebreid en wordt heel intensief gedraaid. Alleen in Friesland rijdt om 9.00 uur alles nog normaal, latyer op de morgen komt ook daé" de klad er in. Boven Amsterdam en op vier grote doorgaande lijnen rijdt niets meer. De Zeeuwen tonen zich redelijk getrouw, slechts 30 procent rijdt om die tijd niet. In de SOV-kantine, het FSV-actiecentrum, zit een vut'er, ex-FSV-lid. Hij komt slechts voor het spel, niet meer voor de knikkers. „Nee, in de krant wil ik niet, maar je mag wel weten dat ik het gloeiend eens ben met de jongens". Die jongens doden hun tijd met kaarten, joelen en eikaars stakingspetjes afpakken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Dwarsliggen en samenwerken bij de NS: een ordinaire stammentwist

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's