Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KN2HRM had een ongekend druk jaar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KN2HRM had een ongekend druk jaar

Marken kreeg met ingang van 1 januari een eigen reddingstation

5 minuten leestijd

AMSTERDAM - De Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche ReddingMaatschappij (KNZHRM), waarvan het hoofdkantoor gevestigd is te Amsterdam, heeft een ongekend druk jaar achter de rug. Niet minder dan 477 maal voeren de reddingboten uit voor een verscheidenheid aan hulpverleningen. Een recordaantal sinds 1985, toen 450 maal uitgevaren werd.

In totaal werden in 1989 zo'n 757 mensen veilig aan wal gebracht, waarmee het totaal aantal geredden sinds de oprichting in 1824 op 20.981 personen komt. Van het totaal aantal diensten kwam 70 procent voor rekening van de recreatievaart. Het aantal hulpverleningen aan de beroepsvaart is mede dank zij het rustige weer gering gebleven.

Dat staat in het jaarverslag over 1989 van de KNZHRM. Directeur S. E. Wiebenga van de reddingmaatschappij verwacht dat het aantal hulpverleningen in de eerste maanden van 1990 aanzienlijk hoger zal liggen ten opzichte van dezelfde periode in 1989. Dit wordt veroorzaakt door het grote aantal voorjaarsstormen. Wiebenga onderstreept dat de KNZHRM haar werk nog steeds op efficiënte wijze kan verrichten dank zij de vrijwillige bijdragen van vele redders aan de wal en andere particulieren. „Door een lichte stijging van het aantal donateurs, veel giften en fantasierijke loffelijke initiatieven, stegen onze inkomsten", aldus Wiebenga.

Dienstverleningen

Opvallend was verleden jaar dat het aantal diensten op de Noordzee nagenoeg gelijk was aan het aantal diensten op de Waddenzee en op het IJsselmeer. Zo werd eenmaal hulp verleend aan de koopvaardij, achttien maal aan de visserij, elf maal aan de binnenvaart en maar liefst 288 maal aan de watersport. Daarnaast werd dertien maal uitgevaren voor het vervoeren van zieken vanaf schepen. Maar liefst 65 maal werd loos alarm geslagen en 53 zoekacties vonden er plaats. Spoedvervoer (met onder andere zieken) vanaf de Waddeneilanden had twintig keer plaats. De drukste stations waren in 1989 Hindeloopen met 61 diensten, Enkhuizen met 40 diensten en Harlingen en Vlieland met beide 36 diensten. Er werden 154 diensten verleend op het IJsselmeer, 150 op de Noordzee en 153 op de Waddenzee.

Het aantal geredden is als volgt te verdelen: beroepsvaart (86), zeilers en motorbootvaarders (417), opvarenden van charterschepen (193), surfers (25), sportvissers (13), drenkelingen (5) en spoedvervoer van personen naar de Waddeneilanden (18). RoUdinottatton» KNZHRM

AJ^^ ^~. ^-^ LauwMoog "'-'Wesi Terschelling^ ***y\^. Motwreddingvlet Molotalrandreddinobool Llinwerp- en wippetloeile AMSTERDAM — De reddingstations van de KNZHRM in beeld.

De financiële steun die de reddingmaatschappij ontvangt is nog steeds enorm. Zo is de jaarlijkse bijdrage van de redders aan de wal in 1989 gestegen met ruim 30.000 gulden tot een bedrag van ruim 1,4 miljoen gulden. Het aantal giften gaf een stijging te zien, van 189.798 gulden in 1988 naar 253.373 gulden in 1989. De opbrengst van de offerbootjes daalde licht, en wel van 85.222 gulden in 1988 naar 83.659 gulden in 1989. Een groot aantal bedrijven en particulieren maakte in 1989 een gift over aan de reddingmaatschapij. In de meeste gevallen naar aanleiding van een jubileum of een andere feestelijke gelegenheid.

Enkele loffelijke initiatieven: Het echtpaar Brouwer uit Wassenaar organiseerde een feest waarbij de gasten een gift voor de KNZHRM konden schenken. Er werd 1750 gulden opgehaald. De heer J. de Boer uit Apeldoorn koos bij zijn pensionering als afscheidsgeschenk voor een ondersteunende gift aan de Redding-Maatschappij, hetgeen 1600 gulden opbracht. Ook de Koninklijke Marine droeg haar steentje bij. Zo werd namelijk door de bemanning van het Kortenaerfregat HM Philips van Almonde in het Caraïbisch gebied een gesponsorde 100-uurs fietsmarathon gehouden. De opbrengst werd verdeeld over een aantal goede doelen. Na terugkomst in Den Helder werd een bedrag van 3000 gulden overhandigd aan de reddingmaatschappij.

In 1989 steeg het aantal donateurs tot 52.461. Vooral de toeloop van nieuwe donateurs tijdens de in Amsterdam gehouden Hiswa en Europort '89 was groot. Toch ziet de directie in de toekomst graag een grotere toename van het aantal 'redders aan de wal', omdat zij het vaste inkomen van de reddingmaatschappij bijeenbrengen.

Materieel

Het materieel per 1 januari 1990 van de reddingmaatschappij ziet er als volgt uit: zeven zelfrichtende- en twee semi-zelfrichtende reddingboten, acht reddingvletten, acht semi-zelfrichtende rubberboten met vaste bodem en buitenboordmotor, veertien rubberboten en twee volgvletten, elk met buitenboordmotor. Daarnaast acht strandreddingboten, acht bootwagens, negen waterdichte tractoren, twaalf lijnwerp- en wippertoestellen, zes drie-tons Chevrolet-trucks, zeven Unimog-trucks en 23 boothuizen en bergplaatsen. Voorts bezit men een kantoor en magazijn/werkplaats in Amsterdam en drie woonhuizen voor de bemanning in Lauwersoog. In 1989 is ook begonnen met de bouw van drie snelle reddingboten voor de Nederlandse reddingstations. De eerste boot, de Prinses Margriet, is inmiddels in dienst gesteld voor het station Breskens, de tweede is de Jan van Engelenburg voor het station Terschelling en de derde is de Valentijn voor het station Noordwijk aan Zee. De drie reddingboten, waarvan er een opgeleverd is en twee in aanbouw zijn, konden gebouwd worden dank zij legaten.

Vijfentwintigste station

Per 1 januari 1990 is er ook een nieuw reddingstation bijgekomen, op Marken. Dit is het vijfentwintigste reddingstation van de KNZHRM. Andere stations zijn onder meer Scheveningen, Den Helder, West-Terschelling, Schiermonnikoog, Harlingen, Lemmer, Urk en Enkhuizen.

In het jaarverslag wordt melding gemaakt van het terugtreden van directeur Ch. van der Zweep. Hij trad per 1 oktober 1989 af en werd opgevolgd door adjunct-directeur S. E. Wiebenga.

De nieuwe directeur besluit zijn jaarverslag met een woord van dank aan al die vrijwilligers die zich dag en nacht inzetten voor het reddingwezen. „Ook in 1989 zijn vele uren in storm en regen op zee doorgebracht. Door de niet aflatende inzet en het enthousiasme van de redders, konden 757 personen worden gered. Een woord van dank aan de ruim 400 vrijwilligers op de boten, maar ook aan de plaatselijke commissies, is daarom zeker op zijn plaats", aldus Wiebenga.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

KN2HRM had een ongekend druk jaar

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken