Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OM wil proefproces over boete zwartrijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

OM wil proefproces over boete zwartrijden

Tarieven voorlopig nog niet verhoogd

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Het openbaar ministerie zal in een aantal grote arrondissementen een proefproces beginnen om na te gaan of de rechter bereid is het huidige tarief voor zwartijden van 100 gulden in het openbaar vervoer toe te passen. De ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Maij (Verkeer) hebben dat gisteren aan de Tweede Kamer geschreven.

Voorlopig wordt het tarief voor zwartrijden niet aangepast, zo schrijven de ministers verder. Zij wachten eerst een rapport van een projectgroep af die studeert op een meer samenhangend beleid om het zwartrijden terug te dringen.

Daarbij wordt onder meer gedacht aan het inzetten van meer conducteurs, het innen van boetes via incassobureaus en het invoeren van een identificatieplicht. De rapportage van de projectgroep verschijnt op 1 mei.

Minister Maij verhoogde op 1 augustus vorig jaar de boete voor zwartrijden van 25 naar 100 gulden. Het openbaar ministerie bracht daarop de bedragen voor een transactie omhoog tot 165 gulden. De Kring van kantonrechters vond die verhoging echter te fors, omdat er een wanverhouding zou ontstaan met de boetes voor andere overtredingen. De kantonrechters besloten zich bij het opleggen van de boetes te richten op de oude eis van 65 tot 70 gulden.

Samenhangend beleid

Niettemin kondigden Maij en Hirsch Ballin in november aan de boete van 100 gulden vooralsnog te handhaven, in afwachting van een meer samenhangend beleid tegen zwartrijden. Een meerderheid van de Tweede Kamer ging daarmee akkoord. Vervolgens ging de projectgroep aan het werk die de nieuwe maatregelen tegen zwartrijden in kaart moet brengen.

De projectgroep heeft nu een tussenrapportage uitgebracht. Deze vormt voor Maij en Hirsch Ballin geen aanleiding de boete alsnog aan te passen. „Uit oogpunt van een geloofwaardig en voor het publiek begrijpelijk handhavingsbeleid is een herhaaldelijk bijstellen van de tarieven ongewenst", zo schrijven zij aan de Kamer. Bovendien zou een tussentijdse wijziging van de boete het aangekondigde proefproces kunnen doorkruisen.

De projectgroep constateert overigens dat de vervoerbedrijven toenemende belangstelling hebben voor maatregelen om het zwartrijden te voorkomen. Omdat Amsterdam ongunstig afsteekt bij andere grote Nederlandse steden als het gaat om zwartrijden, mag deze gemeente 240 controleurs extra in dienst nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

OM wil proefproces over boete zwartrijden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken