Bekijk het origineel

Wie heeft de zachtste badhanddoek?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Wie heeft de zachtste badhanddoek?

Benzinestations concurreren met spaarsystemen: cadeautjes voor de trouwe klant

5 minuten leestijd

Tuut-tuut! „Schiet een beetje op, man! Anders sta ik hier morgen nog", schreeuwt een roodhoofdige chauffeur bij een benzinepomp langs de A-12 door een inderhaast opengedraaid autoraampje. Verschrikt kijkt zijn voorganger op. Hij legt het zegelboekje opzij en maakt dat hij weg komt. Waarschijnlijk om de plakkertjes niet te verliezen, liet hij ze direct langs zijn tong glijden om ze veilig op te bergen in het spaarboekje. Nog een paar keer tanken en hij kan zijn vrouw verrassen met een badhanddoek. „Spaart u zegels?" De vraag van de caissière in de supermarkt is voorspelbaar. Welke grootgrutter heeft tegenwoordig geen systeem om de klanten aan zich te binden? Zo heet het tenminste in de directiekamer, als het marketingplan besproken wordt. De klant krijgt al jaren een ander verhaal te horen: „Guldens voordeel!"

Wat een supermarktketen kan, kan een oliemaatschappij ook. Wie tankt er tegenwoordig nog bij een pomp waar de trouwe klant op een gegeven moment geen huishoudelijk artikel mee naar huis krijgt? Het versterkt de automobilist m zijn overtuiging dat hi) toch vooral bij die ene pomp zijn auto moet blijven volgieten. Of hooguit bij een ander benzinestation van hetzelfde merk. Want met zegels van Shell, Esso en Texaco door elkaar schiet je weinig op.

Succes

„Het is een onderdeel van onze marketingstrategie en daarom geven wij geen informatie over aantallen en gevolgen voor de omzet". Woordvoerder P. Stroink van Shell is blijkbaar niet erg ingenomen met een vraag over de zegeltjesactie. „U begrijpt dat het een succes is, anders deden we het niet. U vraagt ernaar, dus het leeft kennelijk bij de mensen".

Shell bracht een jaar of tien geleden als eerste zegeltjes op de Nederlandse benzinemarkt. Voor die tijd waren vooral glazen populaire weggevertjes. De suggestie cadeautjes af te schaffen en in plaats daarvan de brandstofprijzen te verlagen, wijst Stroink van de hand. „De benzineprijs heeft met onze geschenken niets te maken. De pomphouders bepalen de prijs. Wij geven alleen advies. De praktijk leert dat andere oliemaatschappijen zich aan ons aanpassen".

Volgens Marijke van Uchelen, woordvoerster van Mobil, is het zegeltjesidee overgewaaid uit Engeland en de Verenigde Staten. „Wij geven zegels uit met een goederenwaarde van 20 cent en een contante waarde van een dubbeltje. Je kunt sparen voor gratis artikelen. Als de klant dat te lang vindt duren, kan hij met minder zegels een artikel kopen, met korting. Vooral de badhanddoeken doen het goed".

Stoere dame

Het nadeel bij Mobil is dat niet alle pomphouders aan de zegeltjesactie meedoen. Van Uchelen: „Contractueel kunnen wij ze daartoe niet verplichten. Maar als ze niet meedoen, is het nadelig voor hen zelf en dat zien de meesten wel in". Bij Mobil hebben ze de indruk dat concurrentie tussen benzinemaatschappijen zich vooral richt op de geschenken. „Je probeert natuurlijk de leukste cadeautjes aan te bieden en met de mooiste catalogus te komen".

Van dat laatste lijken ze bij Q8 ook overtuigd te zijn. De stoere dame op een motor —zij prijkt op het kaft van de spaarinformatiefolder— zal een bepaald publiek zeker aanspreken. Q8 werkt overigens niet met zegeltjes, maar met spaargeld. De folder licht het afwijkende gedrag toe: „Bij ons krijgt u Q8-geld. Dat is niet alleen makkelijker (u hoeft niets op te plakken). Maar het heeft nog een ander uniek voordeel. Met Q8-geld kunt u namelijk betalen bij alle warenhuizen van V&D, maar ook bij alle AC Restaurants en alle Free Record Shops".

Wie de Spaar-Shopgids van Shell doorbladert (prijs: een gulden), heeft overigens ook het idee dat hij een folder van een groot warenhuis in handen heeft. De trouwe spaarder kan kiezen uit onder meer badlakens, scheerapparaten, dekbedovertrekken, koffiezetapparaten, horloges en jassen. Voordat de klant met zo'n gratis artikel de deur uit loopt, heeft Shell behoorlijk wat aan hem De kenners-collectie van Shell verdiend. Een broodrooster bij voorbeeld gaat gratis over de toonbank voor 550 zegeltjes. Dat houdt in dat de klant 2750 liter benzine heeft afgenomen.

Konsumenten Kontakt is „absoluut geen voorstander" van spaaracties. De zegeltjes vertegenwoordigen volgens economisch medewerker U. Bruseker gemiddeld een waarde van anderhalve cent. „Dat bedrag kun je net zo goed korten op de brandstofprijs. Ik ben een voorstander van concurrentie op basis van de prijs van benzine. Maar ja, veel mensen vinden het leuk om zegeltjes te sparen".

De eigenaar van een pompstation met vrije-merkbenzine heeft een andere ervaring. „Wij hebben ons eigen systeem: drie gulden korting aan de pomp. Als je gemiddeld voor dertig gulden tankt, bespaar je hier een dubbeltje per liter. En verder zijn we altijd al drie cent goedkoper dan andere pompen. Je kunt de mensen af en toe wel een badhanddoek geven, maar die betalen ze toch dubbel en dwars".

Zak patat

De trotse eigenaar van een Volvo 66 („Dit is geen Daf!") heeft zojuist zijn tank gevuld. Hij kiest bewust voor de witte pomp. „Je krijgt vaak ongevraagd allerlei zegeltjes. Dat is alleen maar lastig. Ik tank het liefst zo goedkoop mogelijk. Daarvoor moet ik een eindje om rijden, maar je bespaart er wel geld mee". Bij een merkpomp staat iemand die wèl zegeltjes spaart, maar niet in de eerste plaats voor de cadeautjes. De automobilist heeft ervaren dat een zegelboekje uitkomst biedt in geval van financiële nood. Ooit stapte hij voor zijn werk in de auto, zonder geld op zak. Toen z'n maag begon te knorren, ruilde hij een zegelboekje in voor contant geld: vijf en een halve gulden. „Toen kon ik tenminste een zak patat kopen!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Wie heeft de zachtste badhanddoek?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken