Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

John Walker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

John Walker

2 minuten leestijd

John Walker, organist van The Riverside Church te New York City, studeerde bij Jean Langlais en Marie-Madeleine Duruflé. Hij maakte een cd waarop we niets anders dan Franse orgelmuziek aantreffen. De meeste werken zijn gebaseerd op gregoriaanse melodieën. Eerst de Symphonie-Passion van Marcel Dupré. Deze vierdelige compositie is heel interessant ontstaan. Op 8 december 1921 besloot Dupré zijn solorecital te Philadelphia met een buitengewone improvisatie in de vorm van een orgelsymfonie. Eenmaal in Frankrijk teruggekeerd, begon hij deze improvisatie om te werken tot een compositie. Hij voltooide het drie jaar later en noemt het Symphonie-Passion. In "Le Monde dans l'attente du Sauveur" doet Walker de muziek recht door het geprononceerd uit te voeren. De gregoriaanse melodie "Jesu Redemptor Omnium" is een ware verstilling tussen de onrustige akkoorden. In eerste instantie lijkt het "Nativité" afstandelijk te worden benaderd. Gelukkig treedt na verloop van tijd het gevoelvolle element op de voorgrond. Het droevig klinkende "Crucifixion" wordt door minder fraaie registraties ontsierd. Ook zijn vraagtekens te plaatsen wat de timing in de overgang van de climax naar het schreiende Stabat Mater betreft. Overigens wordt bij de bewerking van deze melodie weer eens duidelijk bewezen dat met weinig noten veel muziek kan worden gemaakt. "Resurrection", gebaseerd op het Adoro te Devote, wordt behoorlijk (plicht)matig gespeeld. Wellicht dat Dupré hier levendiger spel had gewenst. Wel spontaan zijn de dreunende slotakkoorden.

Een enorme pré van Walker is zijn trefzekerheid. Hij is virtuoos, maar blijft zich beheersen. Ook in de Choral-Improvisation sur le "Victimae paschali" van Ch. Tournemire (gereconstrueerd door Maurice Duruflé) valt dat op. Walker toont zich hier op zijn best. Zijn betrokkenheid is groot. Met In Paradisum van D. Lesur komen we in een serene stemming. Het tegendeel is waar in Tu es Petra van H. Mulet. Met deze beroemde toccata wordt het programma op feestelijke wijze afgesloten.

Het feit dat Walkef organist is van bovengenoemde kerk zal het hoofdmotief zijn geweest om daar de opname te doen plaatsvinden. Gaat men echter af op de klankkwaliteit van het instrument in combinatie met de gortdroge kerkruimte, dan is het zonder meer een misser om daar zo'n programma op te nemen. John Walker verdient meer.

N.a.v. "John Walker, The Riverside Church, New York City"; Gothic; CD G 18517.

Gerrit Chr. de Gier

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

John Walker

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken