Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Cultuur niet ingesteld op grootbrengen kind

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Cultuur niet ingesteld op grootbrengen kind"

Drs. Bakker op EH-studiedag: Opvoeden te zeer onderstroom

3 minuten leestijd

AMERSFOORT — De huidige cultuur is te weinig ingesteld op het grootbrengen van de komende generatie. De volwassene neemt het kind niet meer bij de hand op zijn weg naar volwassenheid, maar pint het vast op zijn kindzijn. Hij of zij is niet in staat een positief volwassen-beeld te creëren. Dat resulteert in een opvoedingsstijl waarbij de volwassene geen waarden en normen meer doorgeeft aan het kind.

Dit stelde drs. J. J. Bakker, docent voor het basisjaar van de Evangelische Hogeschool (EH), gistermiddag in Amersfoort. Daar werd in het gebouw van de EH een studiedag over opvoedkunde gehouden. Allerlei christelijke en niet-christelijke pedagogische denkbeelden uit de 20e eeuw passeerden de revue.

Bakker leverde tijdens een workshop kritiek op de manier waarop in de hedendaagse westerse cultuur wordt omgegaan met kinderen. „Die manier van omgaan wordt gekenmerkt door onverschilligheid. Het opvoeden in de zin van kinderen helpen volwassen te worden, komt in onze tijd zwaar onder druk te staan. Er is te weinig ruimte voor kinderen". Opvoeden is te zeer een onderstroom in de omgang met kinderen, terwijl het de hoofdstroom zou moeten zijn, aldus Bakker.

Vrije school

De workshop van drs. N. C. van Velzen, rector van het EH-basisjaar, ging over de pedagogiek van de Vrije school, gesticht door Rudolf Steiner. Uitgangspunt voor deze pedagogiek is de antroposofische visie op de mens. Een uitdaging en een verleiding, aldus Van Velzen. „De wijze waarop de wereld- en levensbeschouwing van Rudolf Steiner 'vertaald wordt' in het leerplan van de Vrije school kan christelijke scholen ten voorbeeld worden gesteld. Verder zouden docenten aan christelijke scholen bepaalde didactische uitwerkingen met vrucht kunnen gebruiken in hun eigen school".

Voor christelijke scholen had Van Velzen een opdracht. „Veel ouders die niet direct belangstelling hebben voor de antroposofie sturen hun kinderen naar een Vrije school onder het motto dat het onderwijs daar zo goed is. Christelijke scholen zouden dienen na te gaan in welke opzichten zij, vergeleken met de Vrije scholen, te kort schieten".

Waterman

Hoofdonderdelen van de studiedag vormden de referaten van EH-docent drs. R. H. Matzken en drs. D. Vogelaar, rector van de reformatorische scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen. Matzken behandelde de pedagogiek van Aquarius (Waterman), ofte wel het opvoeden van de nieuwe mens in het New-Age-tijdperk. „Het mensbeeld van het Aquarius-denken gaat ervan uit dat de mens op organische wijze deel uitmaakt van de wereld: „De mens is in de kosmos en de kosmos is in de mens". Het individu gaat op in 'een hogere holon', waarbij vele (oude Vissen-)mensen worden tot een (Water)mens".

De pedagogiek van Aquarius verdraagt zich in het geheel niet met absolute waarden en normen, aldus Matzken. „Waarheid wordt door hen gezien als „authentiek" en het voorhouden van „absoluten" wordt beschouwd als een inbreuk op de identiteit van het kind. Dit blijkt vooral in het omgaan met de religies, waarbij Jezus Christus hooguit als één der goden, desnoods als een westerse voorkeursgod, gebracht mag worden".

Deze visie dwingt tot een nadere bezinning op de pedagogiek van Waterink, vond Matzken. Hij zei dat de stichting Bijbel & Onderwijs dit jaar komt met een aanzet tot „bijbels-genormeerde pedagogiek", die zal worden ingebracht in een nog nader op te richten "Centrum voor Bijbel en Pedagogiek".

Drs. Vogelaar signaleeerde dat de „normatieve pedagogische wetenschapsbeoefening die in onze tijd wordt gepropageerd" niet kan dienen voor het streven naar een beginselpedagogiek, gebaseerd op onveranderlijke bijbelse normen. „Juist in een tijd waarin vaste normen ter discussie worden gesteld, is het belangrijk aan jongeren leiding te geven vanuit bijbelse normen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

„Cultuur niet ingesteld op grootbrengen kind

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken