Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Blijven zitten lost problemen op school niet op

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Blijven zitten lost problemen op school niet op"

DEN HAAG (ANP)

2 minuten leestijd

Basisschoolleerlingen die blijven zitten zijn daarmee niet geholpen. Ze blijven ook daarna slechter presteren dan hun klasgenoten, hebben minder plezier in leren en gaan niet graag naar school. Ook krijgen ze lagere adviezen voor vervolgonderwijs dan kinderen met dezelfde intelligentie die nooit zijn blijven zitten.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport "Zittenblijven in het basisonderwijs" van het Instituut voor Onderwijsonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RION). Het rapport werd gemaakt in opdracht van het Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs (SVO) in Den Haag.

Op bijna alle scholen komt zittenblijven voor. De Wet op het basisonderwijs heeft hier tegen de verwachting in geen verandering in gebracht. Volgens de onderzoekers blijft 1 tot 2 procent van alle basisschoolleerlingen zitten. Leerlingen uit lagere sociale milieus en allochtone leerlingen blijven relatief vaak zitten. Dat geldt ook voor „vroege" (in de zomer geboren) leerlingen. Jongens moeten vaker een jaar overdoen dan meisjes.

Een op de tien basisscholen heeft het zittenblijven inmiddels afgeschaft. Kinderen met problemen blijven soms nog wel een jaar extra op school, maar hoeven dan niet alle vakken over te doen. Dat onderwijs zonder zittenblijven mogelijk is, bewijzen Montessori- en Jenaplanscholen, waar leerlingen in principe niet kunnen blijven zitten, aldus de onderzoekers.

Ook voor het CNV is het moment nabij om medewerking aan adviezen en overleg kritisch te bezien. „Als het voorstel van De Vries kabinetsbeleid wordt, valt een pijler onder het regeerakkoord en is voor ons de vertrouwensbasis weg", aldus bestuurder A. Westerlaken.

Stekelenburg en Westerlaken benadrukken dat de koppeling tussen lonen en uitkeringen ook expliciet onderdeel is van het gemeenschappelijk beleidskader dat kabinet en sociale partners in december 1989 afsloten. Het eenzijdig opzeggen van deze afspraak heeft volgens Westerlaken „ongelooflijke risico's" voor 1992. Hij voorziet in dat geval „oorlog met de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Blijven zitten lost problemen op school niet op

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken