Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rotterdam wil niet in stuurgroep tolheffing

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rotterdam wil niet in stuurgroep tolheffing

Maasstad vreest nadelige effecten voor regio

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De gemeente Rotterdam wil niet meedoen aan een regionale stuurgroep die de tolheffing in de Randstad moeten voorbereiden. Burgemeester en wethouders van Rotterdam hebben dat aan minister Maij (Verkeer) laten weten.

Zij vinden tolheffing geen goed instrument om het autoverkeer te beteugelen. Ze vrezen dat tol een nadelig effect zal hebben op het vestigingsklimaat en de concurrentiepositie van de regio. Dat het systeem geld oplevert om wegen en openbaar vervoer te verbeteren, weegt niet tegen die nadelen op, aldus B en W.

Maij, die in 1995 tol wil heffen rond de vier grote steden in de Randstad, had de gemeenten en provincies begin deze maand voorgesteld om samen met het Rijk stuurgroepen te vormen. Die zouden moeten adviseren over de plekken waar tol geheven moet worden en hoe het sluipverkeer kan worden aangepakt. Maij had de randstadbestuurders gevraagd uiterlijk vandaag met een reactie te komen.

De gemeente Utrecht is voorstander van stuurgroepen. Het plan is zelfs bedacht door de Utrechtse wethouder Schouten. De regio Den Haag voelt niets voor de tolplannen van Maij. Als de Tweede Kamer vindt dat die toch moeten doorgaan. is ze echter wel bereid mee te werken aan de voorbereiding ervan.

De vervoerregio Amsterdam moet nog een standpunt innemen. Dat gebeurt op 6 juni. Volgens de voorzitter van deze vervoerregio, de Amstelveense wethouder R. van Kampen, willen de deelnemende gemeenten waarschijnlijk wel meedoen aan een stuurgroep, op voorwaarde dat dan ook „echt constructief meegepraat kan worden". Daarbij moet kunnen worden afgeweken van de huidige plannen van de minister.

Van Kampen noemt het positief dat Maij is afgestapt van haar voornemen om slechts zo'n 20 „tolpleinen" aan te leggen. Op sluiproutes zal waar nodig ook tol geheven kunnen worden, heeft de minister laten weten. Van Kampen wijst erop dat volgens het oorspronkelijke plan rond Amsterdam slechts 6 of 7 tolpleinen zouden komen. Een veel kleinere stad als Oslo, waar al een tolsysteem bestaat, kent 18 tolpleinen.

De Amstelveense wethouder vindt het tolplan van Maij overigens nog steeds te „grofmazig". Het eerder overwogen elektronische tolsysteem (rekening rijden), waarbij automobilisten op 160 plekken in de randstad zouden moeten gaan betalen, zou volgens hem effectiever zijn geweest. Onder druk van de Tweede Kamer, die een dergelijke aanpak te fraudegevoelig achtte, is het rekening rijden echter in een la verdwenen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Rotterdam wil niet in stuurgroep tolheffing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken