Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De diesel is geen viezerik meer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De diesel is geen viezerik meer

Mercedes komt op voor het zwarte schaap in de autowereld

5 minuten leestijd

Het moet nu maar eens uit zijn met de verhalen dat dieselmotoren stinkende, roet uitbrakende en lawaaiige krachtbronnen zijn. Met behulp van moderne techniek kan de dieselmotor even schoon gemaakt worden als een benzinemotor met katalysator. Dat was de boodschap die Mercedes vorige week de aanwezigen op een internationale dieselworkshop in Den Haag meegaf. De dieselmotor is de motor van de toekomst volgens Mercedes.

De laatste maanden doen hardnekkige geruchten de ronde dat dieselmotoren 'vuile' motoren zijn en dat ze op geen enkele manier even schoon te maken zijn als benzinemotoren met geregelde katalysator. Die getuchten bestonden al langer, maar zijn nog gevoed door de accijnsverhoging op dieselbrandstof en door het feit dat op dieselauto's geen subsidie wordt gegeven, zoals bij schone benzine-auto's wel het geval is.

Mercedes stuurde een zware delegatie naar Den Haag om aan de kwade geruchten een einde te maken. Enkele topmensen uit de ontwikkelingsafdeling, onder wie dr. Manfred Fortnagel, ook wel de "dieselpaus" genoemd, namen het op voor de diesel. Zij lieten met een indrukwekkende hoeveelheid materiaal zien dat een dieselauto wel degelijk 'schoon' te maken is. De dieselauto's die Mercedes aanbiedt met oxykat voldoen op dit moment al aan de strengste eisen die er op het gebied van uitlaatgassen zijn, de zogenaamde US-normen. Zelfs het hardnekkige probleem van de roetuitstoot heeft Mercedes met behulp van de oxykat weten te verminderen.

Giftig gas

In de uitlaatgassen van dieselmotoren komen enkele kwalijke stoffen voor, zoals CO (koolmonoxyde), HC (koolwaterstof) en NOx (stikstofoxyde). Het zijn giftige gassen, die gevaar opJeveren voor de gezondheid van de mens en bovendien medeverantwoordelijk zijn voor de zure regen. Verder komen er in de uitlaatgassen van dieselmotoren roetdeeltjes voor (polycyclische aromatische verbindingen), die men ervan verdenkt kankerverwekkend te zijn.

Mercedes heeft de uitstoot van deze stoffen al drastisch weten te beperken door de verbranding in de motor aan te passen. Dat gebeurde twee jaar geleden al bij de zogenaamde "Ingreep D '89". Door een nieuw systeem toe te passen, waarbij de dieselbrandstof schuin de cilinder in wordt geblazen, is bereikt dat de brandstof zich veel beter met de luchtstroom vermengt en er een betere verbranding plaatsvindt.

Oxydatie
Met deze ingreep slaagden de Mercedes-ingenieurs erin de diesel zoveel manieren bij te brengen dat hij voldeed aan de Europese eisen op het gebied van uitlaatgassen. Maar aan de strenge US-normen voldeed de diesel nog niet. Daarom werd verder gewerkt aan een systeem met oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecirculatie. Vanaf sep

Via een speciale buis voert het recirculatiesysteem een gedeelte van de uitlaatgassen weer terug naar de verbrandingsruimte. (Foto MercedesBenz) tember vorig jaar was dit systeem al op de dieselmotoren zonder turbo leverbaar; vanaf nu is het ook op de dieselmotoren met turbo te bestellen.

De katalysator die op de dieselmotoren wordt toegepast, is een oxydatiekatalysator. Dat wil zeggen dat de koolwaterstoffen en de koolmonoxyde geoxydeerd worden tot water en tot het onschadelijke kooldioxyde (CO,). De uitstoot van koolwaterstof vermindert hierdoor met de helft, de uitstoot van koolmonoxyde met twee derde. Ook de roetuitstoot wordt door de toepassing van de katalysator iets minder.

Stikstofoxyde

Vanwege het grote luchtoverschot waarmee de dieselmotor werkt, is het jammer genoeg niet mogelijk door middel van de katalysator de stikstofoxyden te verminderen. Daarom heeft Mercedes ook uitlaatgasrecirculatie toegepast. Dit houdt in dat een gedeelte van de uitlaatgassen wordt teruggevoerd naar de motor en tegelijk met de inlaatlucht de verbrandingsruimte weer wordt ingevoerd. Ongeveer 25 procent van de uitlaatgassen wordt opnieuw door de motor gevoerd, ^waardoor de uitstoot van stikstofoxyden uiteindelijk een derde minder wordt.

Een op deze manier behandelde dieselmotor is even 'schoon' als een benzinemotor met geregelde drie

De Peugeot J5 is de eerste bestelauto die ook in een elektrische uitvoering koop is. te Door Bert Mateboer wegkatalysator. Ook de roetuitstoot blijft met 0,08 gram per kilometer duidelijk onder de US-norm van 0,12 gram per kilometer. Bovendien is Mercedes bezig met de ontwikkeling van een roetfilter. Om te zorgen dat dit filter zichzelf schoonhoudt, is het nodig dat er een additief aan de brandstof wordt toegevoegd. Men ontwikkelt momenteel een systeem dat in de auto wordt geplaatst en tijdens het rijden automatisch de juiste hoeveelheid additiefaan de brandstof toevoegt.

Lager verbruik

Behalve de geringe uitstoot van schadelijke gassen heeft Mercedes nog een argument dat voor de moderne dieselmotor pleit: het lagere verbruik. In vergelijking met benzinemotoren werken dieselmotoren veel efficiƫnter, met als gevolg dat ze minder brandstof verbruiken. Gemiddeld is een dieselmotor een kwart zuiniger dan een benzinemotor die dezelfde prestaties levert.

Doordat de motor minder verbruikt, ontstaat er ook minder kooldioxyde (CO,), de voor de mens onschadelijke stof die er echter wel van wordt verdacht bij te dragen aan de opwarming van het milieu (het broeikaseffect). Omdat er geen technische middelen zijn om de produktie van CO, tegen te gaan, is de diesel verre te verkiezen boven de benzine-auto wanneer het erom gaat het broeikaseffect terug te dringen. Wat dit betreft is het ook een pluspunt van diesel dat in een raffinaderij duidelijk minder proceswarmte nodig is om dieselbrandstof te krijgen dan om,benzine te krijgen.

Meerprijs

Het systeem met oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecirculatie heeft bij Mercedes een prijs van 1500 gulden. Omdat er door de overheid geen subsidie wordt gegeven op schone dieselauto's, moet de koper deze meerpijs zelf betalen. Bij dealers blijkt dat maar heel weinig kopers dit geld over hebben voor een systeem waar je niets van ziet en ook niet direct iets van merkt. Het is daarom te hopen dat de overheid de subsidieregel zoals die voor benzine-auto's geldt, pok snel voor dieselauto's invoert. Waarschijnlijk zullen daardoor ook andere fabrikanten aangespoord worden schone diesels te ontwikkelen. Mercedes heeft laten zien dat het technisch mogelijk is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

De diesel is geen viezerik meer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken