Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Een beetje een nostalgische boot"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Een beetje een nostalgische boot"

„Ze vragen of ik die oude boot zelf heb opgeknapt, maar hij is splinternieuw"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

TRICHT - Op foto's beluste bruidsparen, groepjes Japanse zakenlieden en opa en oma die hun vijftigjarig samenzijn knus op het water willen vieren. De doelgroep staat Gerard Duisterhof van de gelijknamige rederij haarscherp voor ogen. Kleine gezelschappen trappelen van ongeduld om zich over de Linge te laten varen. „Het gaat om de sfeer. Varen op de Linge ademt de sfeer van rust en natuur. Dat slaat aan".

Kloeke woorden, maar het loopt nog niet storm. Tot nu toe houdt Duisterhof (39) de boekingen uit het hoofd bij. Het zit ook niet mee. Eerst liep de bouw van de Mariënwaard, genoemd naar het landgoed bij Beesd, een maand vertraging op. Duisterhof kon pas uitvaren toen de fraaie fruitbomen, hèt handelsmerk van de Betuwe, allang waren uitgebloeid. Bovendien speelt het koude voorjaarsweer hem parten. Lage temperaturen zijn funest voor het watertoerisme.

Duisterhof is echter niet moedeloos. Integendeel. Met het typische enthousiasme van de startende ondernemer zet hij zijn bedrijfsfilosofie uiteen. Van de grote rondvaartboten zegt hij niets te vrezen.

De Leerdamse rederij die zich met name op de grote gezelschappen richt, mag er dan anders over denken, maar volgens Duisterhof is er een duidelijk afgebakende markt voor kleine gezelschappen. Een groepje Japanse zakenlieden zal niet snel aan boord gaan van een grote rondvaardboot. Voor grotere gezelschappen is gewoonweg geen plaats op de Mariënwaard. „Wij doen het kruimelwerk. Grote groepen kunnen wij toch niet bergen. Wij varen voor gezelschappen van vier tot twaalf personen. Er is op de Linge eigenlijk niemand die in de privé-sfeer voor kleine gezelschappen vaart. Het comfort op de grote boten met klapstoeltjes vind ik niet bepaald optimaal".

Beetje nostalgisch

De 13 meter lange Mariënwaard, die in Tricht bij een restaurant een vaste Ugplaats heeft, is naar eigen ontwerp gebouwd. Model stond de Tukkervlet, in trek als sleepboot en patrouillevaartuig bij Rijkswaterstaat. „Ik wilde een beetje een nostalgische boot. Ik krijg ook steeds vragen of ik die oude boot zelf heb opgeknapt. Maar is hij splinternieuw".

Met een minimale diepgang van 65 centimeter en een laag motorvermogen is de Mariënwaard op maat gebouwd voor de Linge. De boot veroorzaakt weinig golfslag, zodat de oevers niet onnodig beschadigd worden. Het geringe motorvermogen (vergelijkbaar met dat van een Golf diesel) staat garant voor een laag verbruik. „Ik heb ook aan het milieu gedacht", stelt Duisterhof genoegzaam vast. De vraag „waarom" levert een lang verhaal op over zijn vroegere activiteiten. Jarenlang runde Duisterhof een onderneminkje in graafwerkzaamheden. Met zijn mini-graafmachine trok hij dagelijks naar de verste uithoeken van het land. Totdat hij rugklachten kreeg en er van de ene op de andere dag een punt achter zette.

Abrupt einde

„Het ging niet langer. Van de ene op de andere dag ben ik ermee gestopt. Op een zaterdag kon ik niet verder. Ik ben de maandag erna direct naar het gasbedrijf gegaan, waar ik toen veertig uur per week voor werkte. Ik was bij de Kamer van Koophandel in de buurt en ik heb me direct laten uitschrijven".

Na het abrupte ejnde van de graverij kon hij de ontjerneinerslust niet lang bedwingen. „Omscholen was niets. Want dan zou ik in een fabriek of een magazijn komen en dan ben ik mijn vrijheid kwijt. Het liefst heb ik een beetje avontuurlijk werk, net zoals mijn vorige baan".

Zijn idee om een groothandel in Belgisch bier te starten, liep op niets uit. Evenals de inval om in Zeeland voor sportduikers te gaan varen. De wens om van de watersporthobby zijn beroep te maken, liet hem echter niet los. „Ik heb jarenlang een boot gehad. Met mooi weer zijn er altijd liefhebbers om een dagje mee te varen. Waarom zou je zoiets niet commercieel kunnen opzetten, dacht ik".

Omdat hij in Meteren woont, enkele kilometers van de Linge, vond hij Tricht de aangewezen plaats om zijn boot af te meren. Stroomopwaarts richting Geldermalsen zijn de mogelijkheden om de Linge te bevaren beperkt, omdat er bij Geldermalsen een dam in de Linge ligt. Duisterhof: „Het wordt in feite dus altijd een tochtje richting Mariënwaard en Beesd. Vandaar ook de naam".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Een beetje een nostalgische boot

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's