Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maij komt 11 miljard tekort voor plannen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Maij komt 11 miljard tekort voor plannen

Gat aangepaste versie SW-II veel groter

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Minister Maij (Verkeer) komt 10,8 miljard gulden tekort voor de uitvoering van haar verkeersplannen, een veel groter gat dan aanvankelijk was geraamd. Dat blijkt uit de aangepaste versie van haar Tweede structuurschema verkeer en vervoer (SW), waarmee de Tweede Kamer al akkoord is gegaan.

Het tekort wordt veroorzaakt doordat de Kamer het budget voor uitbreiding en verbetering van spoor- en autowegen heeft verhoopd met respectievelijk 1,9 en 1 miljard. Verder is een aantal berekeningen bijgesteld. In het tekort is ook een bedrag van 4 miljard voor de aanleg van tunnels in de Randstad verwerkt. Maij wil die privaat laten financieren.

Het programma van het SW kan nu niet in zijn geheel vóór 2010 worden uitgevoerd, zoals de bedoeling was, zo heeft Maij de Kamer gisteren laten weten. Om extra geld binnen te krijgen zal verder een grotere bijdrage van automobilisten en reizigers met het openbaar vervoer worden gevraagd.

Tolheffing

De Kamer heeft al ingestemd met hogere brandstofaccijnzen (31 cent per liter voor gelode en 22 cent voor ongelode benzine) en een hogere motorrijtuigenbelasting. Een verdere verhoging van de fiscale lasten van de automobilist is voorzien na 1992, aldus Maij.

Na 1995 rekent de minister op 770 miljoen per jaar via tolheffing op zo'n 24 plaatsen in de Randstad. Ze blijft vasthouden aan haar tolplannen, hoewel ze toegeeft dat die bij provincies en gemeenten weinig weerklank vinden. De bezwaren van die kant zijn dat tolheffing tot sluipverkeer leidt en nadelen heeft voor het vestigingsklimaat voor bedrijven.

Maij stelt echter dat algemenere prijsmaatregelen, zoals een verdere verhoging van de benzine-accijns, niet Icunnen vajiwege Europese afspraken. Bovendien moet de tol het autoverkeer verminderen. Het optreden van sluipverkeer overweegt de minister tegen te gaan door ook op sluiproutes tol te heffen.

Over de uitwerking van de tolplannen zal Maij overleggen met regionale stuurgroepen, waarin de randstadprovincies en -gemeenten zitting hebben. De regio Rotterdam heeft overigens al laten weten niet aan zo'n stuurgroep te willen meewerken.

In haar ramingen gaat de minister ervan uit dat de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die Rotterdam met Duitsland moet gaan verbinden, voor de helft privaat wordt gefinancierd. Het bedrijfsleven heeft echter aangekondigd niet mee te willen betalen aan deze spoorlijn. Ook de hogesnelheidsverbinding (TGV) tussen Amsterdam en België moet deels privaat worden gefinancierd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Maij komt 11 miljard tekort voor plannen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken