Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bericht scheiding Kerk en Internieuws onjuist

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bericht scheiding Kerk en Internieuws onjuist

Bergwerff: Wel andere invalshoek

3 minuten leestijd

BARNEVELD — Berichtgeving over een scheiding tussen het christelijk persbureau Internieuws (INS) en het magazine Kerk is sterk overdreven en volkomen onjuist. Zo reageert hoofdredacteur P. A. Bergwerff van INS/Kerk op een bericht in Trouw als zouden de redacties van beide organen sinds kort gescheiden optrekken.

Wel erkent Bergwerff dat het blad Kerk, vorig jaar maart voor het eerst van de pers gerold, een geheel andere formule heeft gekregen. Was het blad eerst bijna geheel gevuld met INS-nieuws, het bleek al gauw, „tegen de verwachting in", dat bijna alle Kerk-abonnees reeds geabonneerd waren op een krant die kerknieuwsberichtgeving bevatte. Het had dus geen zin om het blad Kerk vol te stoppen met berichten die de abonnees gedurende de week al hadden gelezen. Het blad Kerk ging zich al gauw richten op achtergrondverhalen en interviews.

„Nu zijn we met twee gescheiden produkten bezig, die van de dagdienst en die van het blad Kerk. Onze redacteuren hebben daarvoor een eigen verantwoordelijkheid. Al de berichten over scheiding, het blad Kerk als blok aan het been voor INS, zijn volkomen opgeklopt", aldus Bergwerff.

Quitte spelen
Sinds INS/Kerk begin 1990 in het leven geroepen werd, als zelfstandige poot van Nedag (uitgever van onder meer het Nederlands Dagblad), is rekening gehouden met verliezen over de eerste tijd. In het recente jaarverslag van Nedag staat dat het netto jaarresultaat over 1990 ongeveer vier ton minder was dan van het jaar daarvoor, onder meer vanwege de „hoge aanloopkosten" van INS/Kerk. Vanaf het begin is ook de doelstelling geweest om te proberen binnen drie jaar quitte te spelen.

Zowel Nedag-directeur J. C. Boersema als Bergwerff wijst er op dat het starten van een christelijk persbureau ook een ideële zaak is en dus niet direct een op winst gericht ondernemen. Boersema toont zich wel optimistisch over de toekomst.

Bergwerff meldt dat men vooral de laatste twee maanden actief bezig is om de markt te bewerken voor meer abonnees voor INS/Kerk. Het blad Kerk nadert de 3000 abonnees. De abonnees van INS zijn Nederlands Dagblad, Friesch Dagblad, Trouw, Katholiek Nieuwsblad, de Evangelische Omroep en de Barneveldse Krant.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bericht scheiding Kerk en Internieuws onjuist

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken