Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen kapotte caravan in Thailand

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geen kapotte caravan in Thailand

ANWB-Alarmcentrale hoort dleen iets als het goed mis is gegaan

5 minuten leestijd

DEN HAAG - Eén middag op de ANWB-Alarmcentrale In Den Haag en de lust om in de auto te stappen en met vakantie te gaan is je volledig ontnomen. „Ja, er is een dochtertje overleden en belde ouders zijn eveneens omgekomen". Hulpverleenster Marina Moerman voert een telefoongesprek over een dodelijk ongeval in Frankrijk waarbij een Nederlands gezin betrokken is geweest. Een dramatisch voorbeeld van vakantie-ellende, zoals dat elk jaar wel een paar keer voorkomt. Bij de alarmcentrale krijgen ze nooit telefoontjes dat alles goed gaat, meestal is het goed mis gegaan.

Het is hoogseizoen. Miljoenen mensen zijn bepakt en bezakt op weg gegaan, op zoek naar zee, zon en rust. De zonnige vakantiestemming kan echter plotseling omslaan wanneer bij voorbeeld de auto het begeeft, er iemand ziek wordt of al je bezittingen worden gestolen. Daar sta je dan. Je kent heg noch steg, de taal is je vreemd en thuis is heel ver weg. Het enige wat je nog kunt doen is even Den Haag bellen. De ANWB-Alarmcentrale als steun en toeverlaat.

Voor Gijs van Weijen, het hoofd van de alarmcentrale, is het nog lang geen vakantie. Hij gaat pas in november. Op zijn afdeling is het een heksenketel. Er werken 34 mensen in continudienst, die zo'n 1200 telefoongesprekken per dag voeren. Volgens Van Weijen is het drukker dan andere jaren. Neem bij voorbeeld Frankrijk, vakantieland nummer 1. Vanaf 1 januari dit jaar heeft de alarmcentrale al 7000 dossiers in behandeling gehad. Een dossier wordt aangelegd wanneer iemand de ANWB benadert om hulp.

Groei

Van Weijen: „De toename van de hulpverleningen is vooral te wijten aan de continue groei van het vakantieverkeer. Er zijn dit jaar meer mensen met eigen vervoer met vakantie gegaan en dat heeft vooral te maken met de afgelopen Golfcrisis. Landen die dicht bij het Midden-Oosten liggen, worden gemeden. Zelfs Spanje heeft daar last van, maar natuurlijk ook Turkije. Een andere oorzaak voor het toenemend auto-vakantieverkeer is het weer. Het koude voorjaar heeft veel mensen doen besluiten alsnog naar het buitenland te gaan".

Het afvallen van landen als Turkije en in hoofdzaak Joegoslavië heeft er eveneens toe geleid dat de Nederlander de auto heeft gepakt richting Franse zuidkust. Vorig jaar hielp het steunpunt Porec in Joegoslavië duizend gestrande Hollanders, nu zijn het er maar 100. „Joegoslavië is door de burgeroorlog echt niets meer. Er zit nog maar een handjevol Nederlanders", vertelt Van Weijen. De problemen die die paar landgenoten er krijgen hebben overigens niets te maken met de oorlog. Geen schotwonden, maar gewoon een kapotte koppakking.

Autopech

Als er een top drie van vakantieproblemen zou worden gemaakt, dan scoort autopech het hoogst. De ANWB wordt daar 10.000 keer per jaar voor benaderd. Op de tweede plaats staan de vakantiegangers die ziek worden of overlijden. De alarmcentrale zorgt voor medische hulp en repatriëring: per jaar zo'n 5500 gevallen. Op de derde plaats staat de hulp bij financiële problemen. De ANWB zorgt voor voorschotten wanneer mensen zijn bestolen of gewoon te weinig geld hebben meegenomen.

Verhalen als zouden vakantiegangers met psychische problemen een belangrijk deel van de ziektemeldingen vormen, wijst Gijs van Weijen van de hand. „Zulke verhalen komen steeds weer in de publiciteit, maar het is niet waar. Het zijn maar enkele tientallen gevallen op jaarbasis".

Hoewel de ANWB-Alarmcentrale in Den Haag en het steunpunt in Lyon het elk jaar drukker krijgen, heeft Van Weijen het idee dat de Nederlander beter voorbereid op vakantie gaat dan voorheen. Er wordt volgens hem nauwelijks meer in een auto gestapt die van tevoren niet is nagekeken. Wel blijken nog veel mensen onverzekerd op reis te gaan. Van de 10.000 hulpaanvragers is 10 tot 12,5 procent niet verzekerd. „Het zijn mensen die het gewoonweg zijn vergeten, mensen die zeggen toch geld genoeg te hebben of mensen die op de bonnefooi de wereld rondtrekken. Het is financieel niet aantrekkelijk wanneer je een trektocht van een halfjaar maakt, voor die periode een verzekering af te sluiten".

Wereld kleiner

De alarmcentrale is niet alleen actief in Europa. Daar speelt zich wel het merendeel van de problemengevallen af, 85 procent, maar de rest van de wereld gaat steeds meer een woordje meespreken. „De wereld is kleiner geworden", merkt Van Weijen op. „We krijgen overal aanvragen vandaan. Het is voor ons een uitdaging om ook die ene patiënt uit India overgevlogen te krijgen. Het zijn natuuriijk heel andere problemen dan in Europa. Een kapotte caravan in Thailand kom je niet tegen. Het zijn meer persoonlijke problemen en geld".

Een andere service van de ANWB zijn de oproepen die dagelijks door het ANP worden verspreid. Per jaar wordt 2000 mensen via kranten en Wereldomroep verzocht contact op te nemen met het thuisfront. Volgens Gijs van Weijen reageert 50 tot 55 procent. Een onvindbaar familielid laten oproepen omdat de kraan lekt is bij de ANWB niet aan de orde. Het gaat om situaties waarbij een thuisblijvend familielid is overleden of wanneer er een sterfgeval dreigt. „De duizend mensen die niet reageren op de oproep zullen bij thuiskomst dikwijls een aparte ervaring meemaken", aldus Van Weijen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Geen kapotte caravan in Thailand

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken