Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overgeestelijkheid was oorzaak van verzanding Great Awakening

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overgeestelijkheid was oorzaak van verzanding Great Awakening

Ds. W. van Vlastuin op zevende Haamstede-conferentie:

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

HAAMSTEDE - Door een teveel aan geestelijkheid verzandde de Great Awakening. Onder de opvolger van Edwards, George Whitefield, ging de opwekking nog voort. Ook hij was gedrongen door de liefde van Christus. De opvolgers die daarna volgden, waren niet vreemd van ongezonde trekjes en overgeestelijkheid; en toen ging het mis. Zij voelden zich bijzondere mensen. Als we bijzonder gaan doen, zijn we geen instrument in de hand van God. Men wilde meer zijn dan Paulus. Dat was de angel in de grote opwekking. God houdt er arme zondaars op na. Die mogen getuigen van de grote overvloed.

Dat zei drs. W. van Vlastuin, hervormd predikant in Wouterswoude, gisteren op de zevende Haamstede, predikantenconferentie in De Burght in Haamstede. Ds. Van Vlastuin sprak over "Opwekking, haar fronten". Hij wees erop dat opwekking het soevereine werk van God is. Dat betekent dat het niet door mensen te organiseren is en ook niet door mensen te weerstaan is. Het sluit activisme en vaardigheid van mensen uit. Het heeft een uitwerking ook op de kinderen van God. Zij worden daardoor verlevendigd. Ze komen tot een diepere verbrokenheid en een diepere worteling in de persoon en het werk van de Heere Jezus. Tot een nieuwe zekerheid in het werk van Christus. Ook komen zij tot een vrijmoedig getuigen van de hoop die in hen is. Die mensen krijgen ook een werkelijk belang voor het Koninkrijk van God.

Er is een opwekking nodig; dat mensen weer gaan horen van de Naam van Jezus. Een opwekking is ook mogelijk, aldus ds. Van Vlastuin, die wees op de Reformatie in ons land en de Great Awakening in Amerika. Als we zien op de beloften van God, dan behoeven we niet te wanhopen. We mogen ook de dag der kleine dingen niet verachten, aldus de predikant. Hij stond ten slotte stil bij wat mis kan gaan, en in de tijd van de Great Awakening mis ging.

Het antwoord dringt

Ik mag u vanavond aan het eind van mijn tweede referaat over "Roeping en verkiezing vastmaken" vragen: Waar reist u heen? Zult u rijkelijk toegevoegd worden of weet u dat niet? Benaarstig u dan om uw roeping en verkiezing vast te maken. Het antwoord dringt. We kunnen zomaar onze laatste preek gehouden hebben. Dat zei ds. A. Beens gisteravond in Haamstede, toen hij sprak over de vrucht voor hen die de vermaning om de roeping en verkiezing vast te maken, ter harte nemen.

Ds. Beens zei dat in 2 Petrus 1:10b en 11a twee hoofdelementen staan: „dat doende zult gij nimmermeer struikelen" en „want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus". De predikant waarschuwde ervoor dat het schade zal aanbrengen als men in een chronische onzekerheid leeft. Hij stelde het als onmogelijk dat iemand zegt ingeplant te zijn in Christus en geen vruchten van de dankbaarheid voortbrengt. Kent u de ervaringen van de vreugde als u verzoekingen hebt doorstaan, als we bij de Heere zijn gebleven? U bent toch geen engel op de preekstoel en een duivel thuis? Of op de kansel strak en stipt en de uiterst nauwe maatstaven aan de gemeente opleggend en stiekeme uitspattingen erop nahoudend? U zondigt dan dubbel. Dat zal op de een of andere manier te merken zijn al weet geen mens het van ons, aldus ds. Beens.

Geestelijk vader

Laten we ons benaarstigen. Wie zich niet benaarstigt, drijft af en verliest de haven, ook de hemel, uit het zicht. De ingang in de hemel is de vrucht van de mens die zijn roeping en verkiezing vastmaakt. De pelgrims trekken dan binnen in het eeuwige Koninkrijk. De kosten zijn betaald door de Heere Jezus Christus. We bereiken het einddoel. Dat is de eerste winst. Alle lasten zullen worden afgelegd. Bij het "rijkelijk invoegen" hoort ook dat de satan het nakijken heeft. Hij kan niet mee. Ook zullen we verlost zijn van ons eigen ik. Ook zullen alle beelden en schaduwen overgaan in ongekende werkelijkheid. Eenmaal zal er de gemeenschap der heiligen zijn. Ook met hen in de gemeente die elkaar niet aankijken en predikanten die elkaar afkammen, aldus ds. Beens.

Als we vanmorgen en morgenochtend met u spreken over "Timotheüs als dienstknecht van Christus" dan moet u niet de conclusie trekken dat hij van kindsaf het ongeveinsd geloof van zijn grootmoeder en moeder had. De prediking van Paulus is voor hem tot zegen geweest. Het was wel een voorrecht dat hij de Schriften van kindsaf wist. Dat is later, toen hij geroepen werd tot het ambt, belangrijk voor hem geweest. Paulus was door Gods genade de geestelijke vader van Timotheüs.

Dat zei ds. D. Rietdijk, predikant van de gereformeerde gemeente te Moerkapelle. De predikant zei dat Timotheüs weet gehad moet hebben van het feit dat Paulus in Listre gestenigd is en als dood de poort uitgesleurd is. Het eerste beeld dat Timotheüs kreeg van een dienstknecht van Jezus Christus was die van een gestenigde. Timotheüs, zoon van een joodse moeder en Griekse vader, kreeg een goede opleiding. De Heere wilde dit gebruiken als voorbereiding op het ambt dat hij later gaat vervullen. Wat een gemak kunnen we hebben van wat we van kindsaf hebben meegekregen, als we geroepen worden tot een ambt.

Schuchter en verlegen

Timotheüs was een begaafd, getrouw, vriendelijk man maar ook schuchter en verlegen. Op dat laatste wijst Paulus in 1 Korinthe 16. Paulus begeerde hem als zijn dienaar en hij heeft aangaande zijn persoon te Listre en Ikonium naarstig onderzoek gedaan. Uiteindelijk wordt hij door plechtige ordening en afvaardiging in Listre uitgezonden en daar legt hij ook getuigenis af en wordt hij verordend door oplegging der handen des ouderlingschaps. Daardoor zijn hem de gaven van de Heilige Geest meegedeeld, zo schrijft de apostel.

Timotheüs was de keuze van Paulus en de gemeente van Listre maar het allerbelangrijkste is dat hij van God verkozen was en aangewezen als arbeider in de wijngaard van Christus.

Timotheüs ging op de tweede zendingsreis met Paulus mee en draagt de naam van evangelist. Ook Filippus de diaken droeg deze naam. Hij moet het Evangelie van de Heere Jezus Christus prediken. Hij was geen apostel.

Late nageslacht

Timotheüs, die in het hart van Paulus een grote plaats innam, heeft veel werk verricht in de Macedonische gemeente en aan de gemeente van Efeze zijn beste krachten gegeven. De vriendschap van Paulus en Timotheüs leek op die van David en Jonathan, aldus ds. Rietdijk,

Paulus schreef twee brieven aan Timotheüs en zes andere brieven van Paulus heeft Timotheüs mede ondertekend. Timotheüs kreeg van Paulus bijzondere namen: medearbeider, Gods arbeider, broeder, zoon. Paulus heeft Timotheüs geteeld en geleid in het ambt.

De lijn van Eunice en Loïs loopt door naar Timotheüs. Al is genade geen erfgoed, toch mogen we opmerken dat de God des verbonds werkt in de geslachten. Zijn trouw rust zelfs op het late nageslacht. We kunnen bezorgd zijn over de gang die de onzen maken, ook in de pastorie. Er is een bemoediging dat de hand van de God van de hemel verder reikt dan wij ooit zouden kunnen doen of denken. Hij is de God die van geslacht tot geslacht doorgaat.

De schoonste naam voor Timotheüs was dienstknecht van Jezus Christus. Zijn naam wordt nog een keer genoemd in Hebreën 13:22. Timotheüs wordt dan uit de gevangenis ontslagen. Hij heeft de vuurproef doorstaan in de gevangenis. Aan het begin van zijn werk wist hij al wat hem te wachten stond.

De Schrift spreekt niet over het einde van Paulus en Timotheüs. De Schrift spreekt wel over hun leven, over hun arbeid in het Koninkrijk der hemelen en over het feit dat het leven hen Christus was en het sterven gewin, aldus ds. Rietdijk.

Ds. ir. J. Slagboom, zendingspredikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken, vertelde over zijn werk in Zuid-Afrika. Hij riep op niet alleen belangstelling te hebben voor het zendingswerk veraf, „maar ook vlakbij ligt er een groot zendingsterrein voor u". Voor zijn werk werd een collecte gehouden die ruim 800 gulden opbracht en hij werd staande psalm 134:3 toegezongen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Overgeestelijkheid was oorzaak van verzanding Great Awakening

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's