Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KdpDDBi^Bi^DnDQBQ

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KdpDDBi^Bi^DnDQBQ

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder redactie van Geertje Otten

Nachttrein (I)

De trein is, ook voor internationale afstanden, soms zo gek nog niet. Als het meezit doe je in Nederland de ogen dicht, en wordt je weer wakker bij het naderen van de grens met Zwitserland. Dat is een stuk minder vermoeiend dan een urenlange tocht over nachtelijke Autobahnen. Tenminste: als de coupé niet vol zit met lawaaiige Spanjaarden, als de conducteur niet om de haverklap kaartjes komt controleren en als er niet bij elke stop in Duitsland mensen het gordijn opzij schuiven om te kijken of er nog plaats is. Een volstrekt overbodige handeling, overigens, aangezien op de deur in allerlei talen staat vermeld dat de plaatsen gereserveerd zijn. Wie niet aan schoolvakanties gebon

Nachttrein (II)

Die wachttijden kunnen wat ergeriijk zijn, erger is dat de prijsinformatie die de inlichtingenbureaus van de NS geven bij lange na niet altijd juist is. In 60 tot 80 procent van de gevallen blijkt er zelfs een verkeerde prijs te worden genoemd. Dat komt vooral doordat het personeel niet goed op de hoogte is met de kortingen die in de landen om ons heen gelden. Of omdat ze de voorwaarden die eraan verbonden zijn niet goed kennen. Het prijsverschil tussen de Sparpreis en de Supersparpreis (een aanbieding geldig voor het Duitse traject) is bij voorbeeld aanzienlijk. Wie van de goedkoopste —de Supersparpreis— gebruik maakt, mag niet op vrijdag of zondag vertrekken. Als een reiziger nu aangeeft dat hij op donderdag richting Alpen wenst te vertrekken, en niemand wijst op de mogelijkheid van de Supersparpreis, dan is dat toch wat sneu geld.

Twaalf stations kregen in het hoogseizoen driemaal de vraag voorgelegd wat een retour Zeil am See kost voor twee volwassenen en twee kinderen. Het kwam veel voor dat op één en hetzelfde station drie keer een verschillend antwoord werd gegeven. Afhankelijk van den is, doet er overigens goed aan die piekperioden te vermijden. Hoe minder mensen er in de nachttrein liggen, hoe meer ruimte en hoe beter het slapen gaat. Bovendien scheelt het nogal wat wachttijd bij de informatieloketten van de Spoorwegen. In de vakantietijd is het geen uitzondering als er anderhalf uur geduld geoefend moet worden, zo ondervonden proefpersonen die in opdracht van de Consumentenreisgids op onderzoek uit gingen. Op het laatste moment even een kaartje kopen, dat is er dus niet bij. Overigens is het onvoorstelbaar hoe veel tijd ook het daadwerkelijk aanschaffen van een kaartje neemt. Kwartieren, halve uren. Je zou denken dat één druk op de knop in dit gecomputeriseerde tijdperk toch voldoende zou moeten zijn. de vertrekdatum werd slechts in 20 tot 40 procent van de gevallen het juiste antwoord gegeven. Het prijsverschil liep al snel op tot meer dan 50 gulden, met uitschieters tot 200 gulden. Vrijwel altijd vielen de prijsverschillen uit in het nadeel van de consument.

De vraag wat een retour voor twee senioren naar Perpignan kost, leverde in een op de drie gevallen een goed antwoord op. Een kaartje met Rail Europ Senior-korting is het goedkoopst. Deze Europese kortingkaart voor 60-plussers is gratis voor mensen die een NS-seniorenkaart hebben (kosten: 85 gulden). Flink wat NS-personeel bleek niet op de hoogte te zijn van de prijs van deze Nederlandse kortingkaart. Bovendien beweerde men dat andere aanbiedingen -bij voorbeeld de train économique, een speciale vakantietrein— voordeliger zijn dat het RES-tarief.

De informatieverstrekking via de telefoon verliep niet veel beter. Het aantal foute antwoorden lag op 66 procent. Bovendien werd in 10 procent van de gevallen de telefoon bij de inlichtingenbureaus van de NS niet eens opgenomen. Dit gebeurde vooral op de kleinere stations

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

KdpDDBi^Bi^DnDQBQ

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's