Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CDA; Opbrengst tol voor betere wegen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

CDA; Opbrengst tol voor betere wegen

Geen extraatje voor grote steden

2 minuten leestijd

DEN HAAG — De verkeersspecialisten van de CDA-fractie in de Tweede Kamer vinden dat minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat de opbrengsten van de tolheffing rond de vier grote steden niet mag gebruiken voor de verbetering van het openbaar vervoer in die steden. De tol moet geheel ten goede komen aan de verbetering van het wegennet.

Van onze politieke redactie

Een medewerker van de CDA-verkeerscommissie heeft dat gisteren meegedeeld aan het ANP. Minister Maij is op dit moment met de steden aan het overleggen over de vormgeving van de tolheffing en de precieze plaatsen waar de tolpleinen moeten komen. Om enkele steden, die kritisch tegenover de plannen staan, over de streep te trekken belooft de bewindsvrouw dat een deel van de opbrengst gebruikt mag worden voor de verbetering van het openbaar vervoer in de steden.

Het CDA vindt dat degenen die tol betalen daar ook rechtstreeks baat bij moeten hebben. Volgens de christendemocraten moet de tol worden aangewend om wegen te verbeteren of tunnels te bouwen. Ook het aanleggen van carpoolstroken en busbanen, die leiden tot een betere doorstroming van het verkeer, is voor de fractie bespreekbaar.

Sluipverkeer

Het CDA plaatst volgens de medewerker van de verkeerscommissie verder vraagtekens bij het elektronisch heffen van tol. De tolheffing mag niet "afglijden" naar een variant van het eerder door de Kamer verworpen systeem van rekening-rijden. Dat hield in dat in de Randstad op 140 plaatsen elektronisch tol zou worden geheven. De coalitiepartners CDA en PvdA vreesden dat zo'n systeem te kostbaar en te fraudegevoelig zou worden.

Bezorgd is het CDA ook over het voornemen van Maij het sluipverkeer dat de tolheffing te weeg zal brengen, hard aan te pakken. De minister heeft de steden laten weten dat zij sluiproutes wil afsluiten. Ook speelt zij met de gedachte op die sluiproutes eveneens tol te heffen.

De twijfels die het CDA heeft over de tolplannen van Maij betekenen overigens niet dat de fractie daar nu definitief "nee" tegen zegt. De minister moet eerst met concrete voorstellen komen. In een eerder stadium hebben de christen-democraten de bewindsvrouw toestemming gegeven om de plannen nader uit te werken en te gaan bespreken met de grote steden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

CDA; Opbrengst tol voor betere wegen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

PDF Bekijken