Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Politie per telefoon redelijk bereikbaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Politie per telefoon redelijk bereikbaar

Soms bij herhaling niet opgenomen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG (ANP) - De telefonische bereikbaarheid van de politie is meestal redelijk, maar sommige bureaus nemen bij herhaling de telefoon eenvoudig niet op. De kans geen gehoor te krijgen bij de politie is 8 procent. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door "Politie Magazine", het maandblad voor de Nederlandse politie.

De redactie van het blad heeft de afgelopen maanden enkele keren honderd verschillende politiebureaus gebeld. Ze belden het gewone nummer, niet het 06-11-alarmnummer ("als elke seconde telt"). Daaruit bleek dat de politie gemiddeld na 9 seconden de telefoon opneemt.

Deskundigen in de telecommunicatie weten dat een opbeller zich na ongeveer 12 seconden wachten begint te ergeren. De politie blijft dus net onder de irritatiegrens. De politie doet het ook beter dan het bedrijfsleven, waar de beller gemiddeld 11 seconden wacht.

Uit het onderzoek bleken grote verschillen per politiebureau. Bijna 80 procent meldde zich binnen 10 seconden. In 7 procent van de gevallen werd, de irritatiegrens verre overschreden met wachttijden van meer dan een halve minuut.

In 8 procent van de gevallen werd de telefoon eenvoudig niet opgenomen. Dat kwam bij herhaling voor bij de hoofdbureaus in Amsterdam en Assen, de groepsbureaus van Born, Marum en Wateringen en de postbureaus van Leens, Schimmert en Teuge.

Van de lijn

Overigens scoort de politie met een bereikbaarheidspercentage van 92 procent beter dan het bedrijfsleven (87 procent). Bij het doorverbinden gaat het soms ook mis. De gemeentepolitie Nijmegen, toch al een trage opnemer, zette de opbeller vier minuten op een wachtlijn om hem vervolgens helemaal van de lijn te gooien. De gemeentepolitie Amsterdam haalde het record, door de beller vijf minuten op de wachtlijn te zetten.

Het doorverbinden kost bij de politie gemiddeld 15 seconden (bedrijfsleven 37 seconden), maar het doorverbinden heeft minder vaak dan bij het bedrijfsleven het beoogde resultaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Politie per telefoon redelijk bereikbaar

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's