Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De informatie de baas (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De informatie de baas (III)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het bedenken van een therapie voor de informatieverspilling denkt de prof niet aan het opvoeren van de hoeveelheid computers. „Daar grijpt men al snel naar, maar die technologie vergroot juist het risico van blindgaande informatie. Veel organisaties gebruiken computers juist als producent van nog meer informatie".

Voor een deel hebben informatievragers dat aan zichzelf te wijten. Van Cuilenburg: „Heel vaak vertellen ze niet precies welke informatie ze belangrijk vinden. En wie zijn informatievraag niet goed onder woorden weet te brengen, kan niet anders verwachten dan dat hem maar iets aangeboden zal worden".

De hoogleraar ziet wel iets in een informatiemakelaardij. „Veel informatie wordt opgeslagen en bewaard in bij voorbeeld databanken en archieven. Een informatiemakelaar zou iemand kunnen zijn die een verbinding tot stand brengt tussen snel groeiende informatieverzamelingen en gebruikers. Er zijn al beroepen die erop lijken: de uitgever, de journalist, de documentalist. Hun werk richt ?ich echter vaak op een beperkt deel van het overweldigende informatieaanbod".

Producenten en leveranciers van informatie moeten volgens Van Cuilenburg hun aanbod beter afstemmen op de vraag. „De marktontwikkeling dwingt hen daartoe trouwens. Wat dat betreft is het thema van de Efficiencybeurs, "De informatie de baas", een duidelijke erkenning van het feit dat er iets gedaan moet worden aan de snel groeiende kloof tussen het aanbod en de consumptie van informatie". Er moet 'slimme' software komen die het mogelijk maakt dat gebruikers zelf gerichte informatie en kennis onttrekken aan databestanden, vindt de hoogleraar. „Onze informatiesamenleving moet zich ontwikkelen tot een communicatiemaatschappij, waarin informatieoverdracht het sleutelwoord is".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

De informatie de baas (III)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's