Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kwa Sizabantu heeft voorbeeldfunctie binnen Zuidafrikaanse samenleving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kwa Sizabantu heeft voorbeeldfunctie binnen Zuidafrikaanse samenleving

Sterke hang naar wondergeloof en nadruk op vergeving dadelijke zonden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DORDRECHT - „Schijn ik wel als een ster. Want als Christus in ons is, straalt dat leven licht uit". Erio Stegen, zendeling in het Zuidafrikaanse Zoeloeland, was er gisteravond in Dordrecht duidelijk in: een net christenleven gebaseerd op Gods Woord is de oplossing voor het door twisten verscheurde land. Op zijn zendingspost Kwa Sizabantu (plaats waar mensen hulp vinden) vindt volgens Stegen al 25 jaar een —tot nu voortdurende— opwekking plaats.

Evangelist Stegen bezocht gisteren een drietal leden van de Tweede Kamer uit CDA-, GPV- en SGP-kring. Hij zal ook in Straatsburg met Europarlementariërs praten. Het moet gezegd: van Kwa Sizabantu gaat een voorbeeldwerking uit in de Zuidafrikaanse samenleving. Rassentegenstellingen worden er doorbroken, verzoeningen tussen mensen vinden plaats en mensen veranderen er van losbandige heidenen in nette christenen. In het deelgebied waar Stegen werkt -het door bloedige twisten verscheurde Natal- heerst inderdaad een voor die streek weldadig aandoende vrede.

Gisteravond benadrukten Stegen en zijn team dat Gods Woord ook voor onze samenleving een geweldige betekenis kan hebben. De oproep tot een duidelijk herkenbaar christelijk leven -om te stralen als de zon, de maan en de sterren— stond dan ook centraal. Een getuigenis van een medewerker van Kwa Sizabantu onderstreepte ook hun theologische visie. Deze blanke arts groeide wel in een christelijk milieu op, raakte van het goede pad, maar kreeg later last van „iets dat hij verkeerd had gedaan". In Kwa Sizabantu was voor hem gebeden en had hij verder geleerd wat zonde was en waren ook zijn gevoelens geheiligd. Het getuigenis was bedoeld om tot zegen te zijn van de vele honderden aanwezigen in de Dordrechtse Andreaskerk.

Bijbelse samenleving

Behalve aan het werk van Kwa Sizabantu zelf besteedde Stegen ook aandacht aan de in Zuid-Afrika -en daarbuiten, met afdelingen in Frankrijk, Australië Nederland, Duitsland en Zwitserland- sterk in opmars zijnde Stichting "Christenen voor de Waarheid" (Christians for Truth, CFT). Deze organisatie, die inmiddels ruim 15.000 leden telt, wil een katalysator zijn tussen de (strijdende) partijen in Zuid-Afrika. De CTF legt sterk de nadruk op een vreedzame en op bijbelse waarden gefundeerde samenleving. Pornografie en abortus zijn onder andere onderwerpen waartegen men zich verzet.

Verder is het opmerkelijk dat begin van dit jaar tijdens een predikantenconferentie in Kwa Sizabantu, waarbij meer dan 700 voorgangers uit allerlei kerken aanwezig waren, een oproep gedaan werd aan de regering De Klerk om zich vooral te laten gezeggen door Gods Woord. Een sterke verwerping van discriminatie op grond van ras stond centraal naast de verwerping van de geweldsspiraal. Vrijheid van godsdienst werd bepleit, het recht op christelijk onderwijs benadrukt. Een bijbelse kijk op poHtieke verhoudingen werd noodzakelijk geacht en men riep op tot terugkeer naar bijbelse normen en waarden, terwijl besloten werd met de oproep tot een doorleefd gebed; een indrukwekkend getuigenis dat het een land slechts wel zal gaan als men rekening houdt met Gods geboden.

Kanttekeningen

Maar er is ook een andere kant aan het "verschijnsel Kwa Sizabantu". Er verschenen tal van boeken over deze opwekkingsbeweging, waar vele wonderen en tekenen gebeurd zijn. We denken onder andere aan "God onder de Zoeloes" van dr. Kurt E. Koch, "Gods genade onder de Zoeloes" van Welly du Toit en "Opwekking onder de Zoeloes" van Erlo Stegen zelf.

Gisteravond was bij voorbeeld mevr. Liydia Thofozi Doebe aanwezig. Ze zong met anderen een Zoeloelied. Deze vrouw 'stierf op 8 april 1973, zo schreef Koch, en Stegen bevestigde gisteravond de waarheid ervan in een persoonlijk gesprek. Ze stond ook weer op uit de doden. Volgens Stegen werden later al haar uitspraken aan Gods Woord getoetst en was hij onder de indruk van de bijbelse waarheden die ze verkondigde. Lydia kreeg, toen visioen na visioen en vertelt verhaal na verhaal over „de wereld van de overzijde van dit leven". Wie moet niet denken aan Paulus die opgetrokken werd tot in de derde hemel maar slechts vertelt dat hij daar dingen hoorde die het een mens niet geoorloofd zijn uit te spreken?

Dr. Koch -ooit kritisch ingesteld tegen pinksterachtige uitingen maar later onder de indruk van Stegens optreden— beschrijft in een ander boek, "lm Paradies", uitvoerig ervaringen van mensen die vervolgens onbekommerd en naïef over de hemel en de verheerlijkte Heere praten. Er staan voor mijn besef zelfs aanstootgevende passages in.

Arrogant?

Er vinden trouwens ook dingen plaats in en rond Kwa Sizabantu die veel weg hebben van wat occulte genezers doen. In "God onder de Zoeloes" staat (blz. 106) het verhaal van een zieke vrouw die herstelde nadat men een pantoffel van Stegen —die zelf afwezig was— boven haar had gehouden en toen was gaan bidden. Een medewerkster pakte de pantoffel en bad: „Heer Jezus, Gij hebt door toedoen van uw knecht Paulus gewerkt, wil nu ook werken door datgene wat ik doe". Er volgt in het boek een waarschuwing. „Al te verstandigen en betweters, die in hun hoogmoedige arrogantie om deze belevenis glimlachen, dienen het woord van Jezus ter harte te nemen: „Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan".

De theologie van Kwa Sizabantu laat zich in die zin enigszins omschrijven dat er, zeker bij Stegens volgelingen, een sterke hang is naar een wondergeloof en dat nadruk ligt op de vergeving van dadelijke zonden. Er wordt vooral opgeroepen tot een net leven. De heilszekerheid heeft iets weg van de roomse louteringsleer en er heerst een zeer wettische kijk op de navolging van de (tekenen en wonderen) van de eerste christengemeente.

Een bezoeker verzuchtte gisteravond dan ook niet ten onrechte: „Een goede, mooie preek van Stegen: zo zou de rijke jongeling ook gepreekt hebben". Voor wie zondige dingen doet of gedaan heeft, had Stegen een woord. Voor wie ook met zijn schuld worstelde, was er geen antwoord.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Kwa Sizabantu heeft voorbeeldfunctie binnen Zuidafrikaanse samenleving

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's