Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sensormatic helpt winkeliers in strijd tegen lange vingers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sensormatic helpt winkeliers in strijd tegen lange vingers

Beveiligingsbedrijf profiteert van succes Amerikaanse moeder

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOUTEN - Winkeldiefstal bezorgt de detailhandel heel wat kopzorgen. Van alles wordt er gedaan om het ladenlichters en lange vingers minder gemakkelijk te maken. Tezamen steken de Nederlandse winkeliers jaarlijks zo'n 240 miljoen gulden in elektronische beveiligingssystemen. Het Houtense bedrijf Sensormatic noemt zich in ons land op dit gebied marktleider.

Tot vorige weelc heette het bedrijf overigens nog Senelco. Dat was de naam waaronder de Amerikaanse moeder Sensormatic vijftien jaar geleden de Europese markt op ging. De echte naam klonk te Amerikaans, dat werd in die tijd niet wenselijk geacht, vertelt de directeur van de Nederlandse vestiging, B. IJsselstein.

Alarmsignaal

Zijn bedrijf levert allerlei vormen van elektronische beveiligingsapparatuur, vooral camera's en beveilingssystemen voor de detailhandel. Het meest bekend zijn waarschijnlijk de kunststof 'etiketten' waarmee kleding in textielzaken wordt beveiligd. Als het goed is, verwijdert de caisssiere die na het afrekenen. Zo niet, dan gaat er bij het verlaten van het pand een doordringend alarm af. Net voor de uitgang staan namelijk twee 'poortjes' die op de etiketten reageren.

yyiüÉÉ

Sensormatic doet overigens nog heel wat meer. Ze leveren bij voorbeeld ook beveiligingshoesjes voor cd's. Bovendien is het bedrijf er -als enige ter wereld, vertelt IJsselstein met enige trots— in geslaagd brillen te beveiligen. Verkoopgigant Pearle maakt daar nu gebruik van.

Het is voor beveiligingsbedrijven zaak om op technologisch gebied steeds weer met iets nieuws te komen. Het (professionele) dievengilde, dat zijn neus ophaalt voor T-shirtjes van 10,95 gulden, zit ook niet stil. Het nieuwste beveiligingssysteem van Sensormatic heet Scorpion. Het is speciaal bestemd voor de duurdere kledingzaken, waar de professionals op afkomen.

„Een dief neemt heus niet het risico om met een kledingstuk waar een etiket aan zit, door de poortjes bij de deur te gaan. Dus proberen ze om het etiket er in de kleedkamer af te halen". Wie dat met de Scorpion probeert, kan in ieder geval niet ongehinderd zijn gang gaan. Zodra er met dit etiket gerommeld wordt, geeft het namelijk een alarmsignaal af, dat eventueel nog door een boven de pashokjes geïnstalleerde versterker kan worden verhevigd. „Als het etiket niet wordt gede-activeerd, blijft het 31 dagen piepen".

Mijn en dijn

Voordat een winkelier zijn artikelen wil gaan beveiligen, moet hij eerst kijken of het wel loont. Het is niet voor iedereen aantrekkelijk. „Als een detaillist ons vertelt dat hij jaarlijks door derving 1000 gulden misloopt, zeggen wij: „Gefeliciteerd. Dat is zo'n geringe schade, dat het de investering in beveiligingsapparatuur niet waard is".

„We kunnen de derving waar een winkelier mee te maken heeft nooit tot nul terugbrengen. Er zijn namelijk allerlei redenen voor. Winkeldiefstal is er maar een van. Er gaan ook produkten verloren door schade of breuk. En bovendien maakt het eigen personeel zich soms ook schuldig aan diefstal. Wij hanteren de maatstaf dat een bedrijf dat wij onder onze hoede hebben genomen, 60 tot 70 procent minder last zal hebben van derving. Voor textielzaken kan dat wat hoger liggen, bij warenhuizen is meer dan 50 procent vaak niet haalbaar".

Als na een tijdje blijkt dat dit streven niet gehaald wordt, moet er iets anders aan de hand zijn. I^erst controleert Sensormatic of de apparatuur goed werkt (elk alarm wordt door een computer geregistreerd) en of de winkelier wel voldoende artikelen van een etiket heeft voorzien. Als het daar niet aan ligt, gaat het vaak om een intern probleem, stelt IJsselstein. Hij bedoelt dat het personeel dan het verschil tussen mijn en dijn niet altijd even goed in het oog houdt.

„Meestal zien we dat diefstal door werknemers afneemt als we ze hebben getraind in het omgaan met een door ons geïnstalleerd beveiligingssysteem. Dat komt waarschijnlijk doordat ze zien dat het management er achter staat. Het personeel gaat zich daardoor meer bij het probleem betrokken voelen. Ze moeten samen een probleem in de winkel te lijf. Zo simpel gaat het echter niet altijd. Vooral in grote warenhuizen, met bij voorbeeld 600 man -vaak wisselend- personeel, is het een hele klus om iedereen te motiveren".

Ontwikkelingskosten

In Nederland is Sensormatic sinds 1983 actief. Dat was betrekkelijk laat, meent IJsselstein. Het doel was om binnen tien jaar marktleider te zijn. „Ik schat dat we nu 40 tot 45 procent van de markt in handen hebben. Dat groeit nog steeds sterk. Per branche is het wel heel verschillend. Van de bouwmarkten hebben we 80 procent. Voor hen hadden we vanaf het begin het goede concept".

Het bedrijf begon met vier personeelsleden en 2 miljoen gulden omzet. „De laatste drie jaar is de omzet verdrievoudigd. In '91 lag ze op 9 miljoen gulden. We hanteren een Amerikaanse boekhouding, ons boekjaar '91 is in april afgesloten". Voor de komende jaren wordt opnieuw een flinke stijging van de omzet èn de winst verwacht. Op 1 januari '92 zullen er 24 mensen in dienst zijn, verwacht IJsselstein.

„Wat onze kracht is? Niet keiharde concurrentie in ieder geval. We profiteren van de investeringen die ons moederbedrijf doet. Vorig jaar heeft het 9 miljoen dollar gestoken in nieuwe technieken. Al onze apparatuur komt uit de VS, de Europese vestigingen hebben geen ontwikkelingskosten. Wij passen de systemen alleen maar aan de wensen van onze klanten aan. Onze Nederlandse concurrenten hebben niet de middelen om hun produkt te ontwikkelen".

Sensormatic Nederland heeft 1500 systemen uitstaan bij 1000 klanten, waaronder grote warenhuis- en kledingconcerns. Namen noemt IJsselstein niet, om het vertrouwen van zijn relaties niet te beschamen.

In Europa heeft Sensormatic veertien vestigingen. Samen zorgen zij voor 33 procent van de omzet en 40 procent van de winst die het concern als geheel maakt. Het afgelopen boekjaar lag de omzet van Sensormatic wereldwijd op 240 miljoen dollar, de winst op 24,7 miljoen dollar. De grootste concurrenten -Knogo en Checkpoint— blijven daar met een omzet van respectievelijk 80 en 57 miljoen dollar behoorlijk bij achter. „We groeien tegen de klippen op, wereldwijd. De laatste kwartaalcijfers van onze collega's -zoals ik ze maar zal noemen- zijn catastrofaal", zegt IJsselstein.

Baby's

Volgens IJsselstein staat Nederland wat beveiliging betreft overigens nog maar in de kinderschoenen. De detailhandel -en dan met name diefstalgevoelige bedrijven als juweliers en textielzaken- vormen een gunstige uitzondering. Op andere terreinen staat ons echter nog heel wat te wachten, meent hij. „De beveiliging van panden maakt nu nog maar 2 procent van onze omzet uit. In Amerika is dat heel anders. Alles is daar beveiligd. Dat komt doordat men het niet langer over zijn kant liet gaan dat complete computers uit kantoren en baby's uit ziekenhuizen verdwijnen".

„Ik verwacht eigenlijk dat in de toekomst elk artikel bij de produktie al beveiligd wordt. Koffie wordt dan bij het inpakken al voorzien van een soort etiket. Op dit moment kan dat nog niet. Er is meer dan één koffieinpakker, er is meer dan één detaillist en er is meer dan één beveiligingsbedrijf. Daardoor zijn de systemen niet op elkaar afgestemd. Het zal nog wel een jaar of tien duren voor er van basisetikettering sprake is. Als je de grootste bent, kun je op die ontwikkeling inspringen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Sensormatic helpt winkeliers in strijd tegen lange vingers

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's