Een opstandige kloosterlinge zoekt God
aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, Sabines vader kan dit niet verwerken en overlijdt. Ten slotte wordt Joris door een verdwaalde kogel van het verzet dodelijk getroffen. Volledig murw gaat Sabine nu naar het klooster. „Er was geen ontkomen meer aan; de mens ontloopt God niet, hoe ver hij ook vlucht".
Regels strakker
In het klooster beziet Sabine alles heel kritisch, maar de innerlijke liefde ontbreekt. Wat ze doet, doet ze met haar verstand en wil. Verschillende conflicten doen zich rondom Maria Sabina van de Verrijzenis (zoals haar nieuwe naam luidt) voor. Zij is namelijk een opstandige kloosterlinge, die het lang niet altijd met de kloosterregels eens is.
De situatie wordt gespannen als een nieuwe moeder-overste de regels nog strakker nageleefd wil zien. Voor Sabines zuster is dit ronduit catastrofaal, omdat zij haar toch al zwakke gezondheid volledig opoffert om de regels volmaakt te houden. Een dramatisch hoogtepunt is de dood van Gertrude, die op haar sterfbed op een hartverscheurende manier haar twijfel uit omtrent God, aan Wie ze haar gehele leven had opgeofferd. Ze zegt in haar doodstrijd tegen Sabine: „Ik weet niet eens of er wel een God bestaat, of wij Hem geen gestalte hebben gegeven aan onze meest primaire vrees: de angst voor de dood, voor het definitieve ophouden te zijn".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1991
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1991
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's