Identificatiefiguur
Met dit accent op het persoonlijke contact kunnen we een eind meegaan. De leerkracht is "opvoeder" en wordt terecht beschreven als "identificatiefiguur" voor de leerlingen. Hij of zij draagt veel over aan kennis, vaardigheden, opvattingen, levenshouding en dergelijke. Meer nog dan over het handelen, gaat het over het "zijn". Daarmee bouwt men op en breekt men helaas soms ook af. Bewust of onbewust!
Onbewust... Zo kan levenswijsheid vaak niet worden overgedragen, omdat jonge mensen deze zelf door strijd en moeite moeten verwerven. De diepste overtuiging is niet louter intellectueel van karakter, kan niet altijd vlotweg onder woorden worden gebracht, maar breekt zich soms baan door een enkel woord. En wie kan het verborgen werk van Gods Geest in het hart van een leerkracht naspeuren? Wie ziet het persoonlijke gebedsleven dat onder andere plaatsvindt nog voor de schooldag begint? Toch zal niemand willen ontkennen dat juist deze zaken voor het schoolleven van doorslaggevend belang zijn. De invloed van „de man of vrouw voor de klas" speelt zich dus mede af op het vlak van het onbewuste en onzegbare!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 1991
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 1991
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's