Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Automaat wordt steeds slimmer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Automaat wordt steeds slimmer

3 minuten leestijd

Terwijl in Amerika bijna 100 procent van de auto's met een automatische versnellingsbak wordt uitgerust, is dat in Nederland niet meer dan 10 procent. Langzaam maar zeker neemt de belangstelling voor de automaat echter toe. Door het gebruik van slimme elektronische bestu. rlngssystemen worden de nadelen van de automaat steeds klei: ner en de voordelen groter.

Bij een moderne computergestuurde automatische versnellingsbak is bij voorbeeld nauwelijks meer te merken dat er geschakeld wordt. Dit komt doordat het elektronische stuurelement gekoppeld is aan de besturingseenheid voor injectie en ontsteking. Tijdens het schakelen kan de computer daardoor injectie en ontsteking even onderbreken of het tijdstip waarop injectie en ontsteking plaatsvinden, wijzigen. Dit verhoogt het comfort, omdat de onderbreking in de aandrijving tijdens het schakelen tot een minimum wordt teruggebracht. Bovendien wordt de slijtage van de koppeling minder.

Overdrive

Computergestuurde automaten hebben meestal de beschikking over vier versnellingen, waarbij de vierde versnelling als een soort overdrive werkt. In de vierde versnelling draait de motor met een laag toerental, waardoor het verbruik wordt verminderd. Bovendien rijdt het comfortabeler: de motor maakt immers minder lawaai. Bij een computergestuurde automaat kan de bestuurder kiezen uit twee standen: "normaal" en "sportief'. Als de schakelaar in "sportief' staat, wordt bij hogere toeren dan bij "normaal" overgeschakeld naar een hogere versnelling, terwijl het overschakelen ook sneller verloopt dan in de stand "normaal". Er kan dan sportiever worden gereden. Voor een rustige rijstijl, waarbij ook minder benzine wordt verbruikt, kan de bestuurder beter de "normaal"stand kiezen.

Schade voorkomen

Een andere eigenschap van de nieuwste elektronisch gestuurde automatische versnellingsbakken is het vermogen van de computer om de motor te beperken in zijn toerental als de olie in de versnellingsbak oververhit raakt. Een te hoog toerental kan in zo'n geval voor ernstige schade zorgen. Bovendien wordt de bestuurder door middel van een lampje op het dashboard gewaarschuwd wanneer bepaalde hydraulische of elektronische onderdelen niet goed werken.

Bij een defect schakelt het elektronisch systeem automatisch in de derde versnelling en zorgt het ervoor dat verder alleen de eerste versnelling nog werkt. Op die manier wordt de bak zo weinig mogelijk belast en kan de reis toch worden afgemaakt en de auto naar een garage worden gereden. Wanneer de auto in de garage op een speciaal testapparaat wordt aangesloten, zal de computer automatisch de aard van het defect aangeven.

Lock-up

De meest geavanceerde automatische versnellingsbakken zijn uitgerust met een automatische lock-up, waardoor in de derde en vierde versnelling vanaf een bepaalde snelheid wordt overgeschakeld op een gedeeltelijke of geheel mechanische verbinding. De koppelomvormer wordt dan uitgeschakeld, waardoor er in die versnellingen ook geen vermogensverlies als gevolg van een slippende koppelomvormer meer optreedt. De prestaties worden beter en het verbruik wordt lager.

De nieuwste ontwikkelingen bij computergestuurde automaten betekenen dat het hogere benzineverbruik dat vroeger kenmerkend was voor automaten en dat hoofdzakelijk te wijten was aan de constante aanwezigheid van een beperkte interne slip aanzienlijk is teruggebracht. De computergestuurde automaten bestaan verder uit minder onderdelen, waardoor ze lichter en compacter gebouwd kunnen worden. Bovendien schakelen computergestuurde automaten soepeler en sneller. Hier door is het rijden onder alle omstandigheden plezieriger geworden. Een nadeel dat nog wel is gebleven, is de hoge meerprijs van de automaat.

Bij de Fiat Tipo 2.0 GT bij voorbeeld moet voor een computergestuurde 4-traps automaat een meerprijs van 3500 gulden worden neergeteld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1992

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Automaat wordt steeds slimmer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1992

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's