Bekijk het origineel

Een stevige schoenendoos

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Een stevige schoenendoos

Rij-impressie van de Mercedes 300 CE-24 Gabrio

1 minuut leestijd

De chef van de carrosserieontwikkeling bij Mercedes, G. Huber, maakt graag de vergelijking met een schoenendoos. Net zoals een schoenendoos zijn stevigheid verliest wanneer het deksel eraf wordt gehaald, verliest ook een auto zijn stevigheid als je het dak eraf zaagt: maar liefst 80 procent van de stevigheid gaat dan verloren.

Om een goede cabriolet te bouwen, moet er dus heel wat meer gebeuren dan alleen het dak eraf halen. Zeker als het om een Mercedes gaat. Mercedes wilde op basis van de 300 Coupé een vierpersoons cabriolet bouwen die perfect moest zijn: geen rammeltje, geen piepje mocht er te horen en geen trillinkje te voelen zijn, zelfs niet op de allerslechtste wegen. Dat was geen makkelijke opgave. Om het verlies aan stevigheid goed te maken, moest er op veel plaatsen dikker blik worden gebruikt, moesten er verstevigingen in de carrosseriestructuur worden aangebracht en op vier plaatsen speciale trillingsdempers worden gemonteerd. Voor het resultaat mag best het petje afgenomen worden: een cabriolet die net zo stevig en solide is als een sedan.

Rolbeugel

Ook op het gebied van de veiligheid moest de nieuwe cabriolet aan de hoogste eisen voldoen. Dat wil zeggen dat de wagen zijn inzittenden ook bescherming zou moeten bieden in geval van een onverhoopte koprol. Bij cabriolets zonder rolbeugel heeft zo'n koprol vaak calfestrofale gevolgen. Mercedes wilde wel een rolbeugel in de auto, maar dan een die onzichtbaar zou zijn, om de fraaie lijn van de cabriolet niet te verstoren. De ingenieurs ontwikkelden een rolbeugel in de vorm van twee hoofdsteunen die achter de achterbank verborgen zitten, maar naar buiten schieten wanneer de wagen een buiteling maakt. Niet bepaald de goedkoopste oplossing, wel de fraaiste.

Rijden in een cabriolet is leuk, ware het niet dat de pret vaak wordt vergald door de omslachtige bediening van de linnen kap. Ook daar heeft Mercedes een antwoord op: elektrische bediening. Even bij de voorruit twee vergrendelingen loshalen, op een knop drukken, en daar zoeft het dak al naar achteren om in een ruimte achter de achterbank te verdwijnen en nog fraai door een afdekplaat afgedekt te worden ook. Opnieuw geldt: niet de goedkoopste oplossing, wel de gerieflijkste.

Gewichtig

Ook wilde Mercedes een linnen kap die zelfs in strenge winters hetzelfde comfort als een stalen dak zou geven. Dus werd er een zeer stevige kap ontwikkeld, die aan de binnenkant nog eens extra is gevoerd. Niet goedkoop, wel doeltreffend.

Al met al is de wagen wel een stuk zwaarder geworden dan de Coupé; terwijl de Coupé 1530,kg weegt, brengt de Cabrio 1763 kg op de schaal. Om al die kilo's in beweging te brengen, is extra vermogen nodig. Daarop plaatste Mercedes de nieuwe 3,0 liter zescilinder motor met 4 kleppen per cilinder in het vooronder van de Cabrio. Een motor om „u" tegen te zeggen. Hij levert een vermogen van 162 kW (220 pk) en heeft er dus totaal geen moeite mee de wagen in beweging te krijgen.

Rijden in de open Mercedes is een genoegen, zeker als de wagen ook nog is uitgerust met een automatische versnellingsbak en leren bekleding. Het is bijna de ideale cabriolet. Wat de Mercedes-technici bij de ontwikkeling een beetje uit het oog verloren hebben, is te zorgen voor een redelijke prijs. Door alle technische hoogstandjes moet een bijna astronomisch bedrag voor de auto neergeteld worden: de 300 CE Cabrio kost maar liefst 192.000 gulden. Toch blijkt zo'n prijs voor veel mensen niet erg afschrikwekkend te zijn. Er zijn al zo veel bestellingen binnengekomen, dat de levertijd meer dan een jaar bedraagt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 1992

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Een stevige schoenendoos

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 1992

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken