Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Muziek op maandag

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Muziek op maandag

3 minuten leestijd

Festival Oude Muziek

Mede gehoord de lange ovaties was ieder het er op het vrijdagavond begonnen Festival Oude Muziek (FOM) in Utrecht over eens: het nieuwe Amsterdam Baroque Choir, door Ton Koopman toegevoegd aan zijn Amsterdam Baroque Orchestra, is een enorme aanwinst. Het applaus gold niet alleen de spontaan dirigerende Koopman met zijn zangers en speellieden, maar evenzeer de composities van Heinrich Ignaz Frans von Biber (1644-1704), Oostenrijks vertegenwoordiger van de Zuidduitse Barok, maar veel minder bekend dan zijn latere landgenoot Mozart. Biber staat op dit festival, dat tot 6 september duurt, tamelijk centraal. Het festival werd door Dom-beiaardier Arie Abbenes ingeluid met een keuze uit de zogeheten Rosenkranz-sonates „ter verheerlijking van de mysteriën". En deze hele festivalweek zijn er nog tal van Biber-uitvoeringen te beluisteren.

Waarom zijn welluidende muziek", wereldlijke en geestelijke, in onze gewesten zo weinig wordt gehoord, weet ik niet. Eén verklaring is wellicht dat hij bepaald niet, zoals Bach, een kampioen van de kerkmuziek der Hervorming was. Dat kan dan wel verklaren dat zijn "Requiem a 15" -van grote schoonheid en door Koopmans zang- en muziekgezelschap beheerst èn geestdriftig ten gehore gebracht- niet op het repertoire staat van de chr. gem. zangvereniging De Lofstem. Maar niet, waarom ook de befaamde Nederlandse koren en orkesten zich veelal verre hielden van dit werk of van Bibers "Cantate voor Driekoningen" of van zijn "Vesperae a 32" (met Psalm 110 en de indrukwekkend gezongen Lofzang van Maria). Koopman koos werken die Biber speciaal schreef voor de Dom en het Hof in Salzburg.

Ton Koopman en Biber

De dirigent/klavecinist, wiens A. B. Choir moet bewijzen dat een beroepskoor ook veel bekwame solisten een plaats kan bieden, vertelde dat van 'zijn' Biber-concert twee der vier uitgevoerde werken bij zijn weten nimmer zijn uitgevoerd: het Requiem voor vijftien stemmen (het tweede Requiem van Biber; het eerste is bekender) en de Vesperpsalmen voor 32 (vocale en instrumentale) stemmen. Hamoncourt heeft de Cantates voor Driekoningen op de plaat gezet -ik ken die uitvoering niet, kan ze dus niet met die van Koopman vergelijken- en de korte instrumentale "Sonata Polycarpi" is relatief bekender. Het opmerkelijke van Bibers uitgevoerde werken vond ik vrijdag vooral de vrolijke, blijde, (niet: jolige!) toon, óók in een naar zijn aard ernstig en stemmig Requiem.

Het Baroque Choir, achttien (veelal jonge) vocalisten sterk, betekent voor Koopman niet dat hij nu de samenwerking met het koor van de Ned. Bachvereniging stopzet. Met het Ned. Kamerkoor trad hij al niet veel meer op. Het is mogelijk dat zijn Baroque Choir ook onder andere naam en dirigent concerten gaat geven. In elk geval heeft het koor met deze Biber- avond zijn bestaansrecht bewezen. En Biber is terecht in het zonnetje gezet. Hij geldt wel als humoristische, lichtvoetige toondichter, maar wie zijn muziek als voorspelbaar en oppervlakkig van de hand wijst, doet hem onrecht. Bibers sprankelende muziek, religieuze en profane, verdient het niet weggedrukt te blijven in de schaduw van Mozart.

Oude-Muziekmarkten

Een interessant onderdeel van hét festival is de Oude-Muziekmarkt (ook nog op 5 en 6 september), waarin tientallen standhouders uit binnen- en buitenland hun waar aanprijzen, variërend van bouwer Gerrit Klop met kistorgel en spinet en Fred Bettenhausen met fraaie" klavecimbels tot uitgevers van partituren, boeken, facsimile's en handelaren in instrumenten en bladmuziek. De speciale festival-cd is ditmaal "De Grote Oversteek": (vooral Spaanse en Portugese) muziek uit de tijd van de grote ontdekkingsreizen. WanTook een muziekfestival kan niet om Columbus en Amerika heen. Die sampler-cd, uitgebracht door Hyperion, kost slechts 14,95 gld. en is gratis voor wie voor minimaal 50 gld. cd's koopt.

Men kan "De Grote Oversteek" zien als een vervolg op de cd bij het tweede lustrum van het festival, vorig jaar: "To Celebrate this Festival". Een andere beursaanbieding waren de diverse uitgaven van de Grove Dictionaries of Music, waaronder de algemene twintigdelige, die nu voor 3580 gld. werd aangeboden, tegen normaal (zei men) 4680 gld. Andere aardige beursstands zijn steeds ook de Vereniging voor Huismuziek en Alamire met zijn muziekposters en -kaarten. Wie aan de Utrechtse beurs niet genoeg heeft, kan van 15 tot 18 oktober terecht in Berlijn op de Berliner Tage für Alte Musik, waar op 16 en 17 oktober in de Französische Friedrichstadt kirche een muziekinstrumentenmarkt wordt gehouden. (H. H. J. van As) 

Met de VOGG op pad

Op zaterdag 19 september wordt de jaarlijkse excursie georganiseerd door het hoofdbestuur van de Vereniging van Organisten der Gereformeerde Gemeenten, gehouden. Deze keer zullen er twee kerken in Amsterdam worden bezocht. Om 10.30 uur worden leden en belangstellenden verwacht in de Westerkerk aan de Prinsengracht. Hier zal het orgelspel worden verzorgd door Jos van der Kooy en Dick Sanderman.

Na de pauze wordt de excursie voortgezet in de Noorderkerk (Noordermarkt), waar het orgelspel wordt verzorgd door Arthur Koopman. De Westerkerk is bereikbaar vanaf het CS met de tramlijnen 13 en 17, uitstappen Westertoren/Westerkerk. Op dinsdag 8 september belegt de VOGG afd. West een excursie naar het orgel van dé Hervormde Kerk te Lage Zwaluwe. Orgelmaker J. van de Veer, die de restauratie van dit orgel heeft uitgevoerd, zal nadere toelichting geven. Er is gelegenheid voor orgelspel door leden en belangstellenden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 augustus 1992

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Muziek op maandag

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 augustus 1992

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken