Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeker vijf doden en tientallen gewonden bij treinramp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zeker vijf doden en tientallen gewonden bij treinramp

Onderzoek naar verband met baanwerk of snelheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDDORP - Vijf tot tien doden en zeker 33 gewonden, van wie vijf ernstig. Dat is de voorlopige balans van de treinramp vanmorgen bij Hoofddorp. Een intercitytrein van Amsterdam naar Vlissingen ontspoorde daar om kwart over zeven door nog onbekende oorzaak.

De goed bezette trein, die bestond uit zeven wagons, reed vermoedelijk met hoge snelheid, omdat de trein niet hoefde te stoppen in Hoofddorp. De ravage is enorm. In de eerste wagon zijn de doden en de meeste zwaargewonden gevallen. Deze wagon heeft enkele bomen geramd en ligt 180 graden gedraaid. Ook in de tweede wagon, die half is gekanteld, zijn gewonden gevallen. De overige wagons zijn uit de rails gelopen en deels gedraaid. Het ongeluk gebeurde op dezelfde plaats waar afgelopen zaterdag ook al een trein ontspoorde. Daarbij vielen geen slachtoffers. Op de plek is men bezig met werkzaamheden aan de spoorbaan. NS kon tijdens een persbijeenkomst vanmorgen geen mededelingen doen over de exacte oorzaak van het ongeluk. Dat is nog onderwerp van een uitgebreid nader pnderzoek. De NS wilden nog geen verband leggen tussen het ongeluk van zaterdag en de ontsporing van vanmorgen.

Snelheidsbeperking

Er is in de afgelopen nacht wel gewerkt aan het spoor op de bewuste plaats. Het traject werd vanmorgen vrijgegeven, maar treinen mochten niet harder dan 60 kilometer per uur. Normaal bereiken treinen daar snelheden van 120 tot 130 kilometer per uur.

NS wilde vanmorgen ook nog geen uitsluitsel geven over de vraag of de ramptrein ter plekke te hard heeft gereden. Getuigen hebben het gevoel dat diverse treinen, inclusief de ramptrein, op de plaats van de ontsporing hard hebben gereden. De ongelukstrein zou mogelijk tijdverlies hebben willen inhalen wegens te laat vertrek van Amsterdam CS.

Een getuige, die de afgelopen week meermalen op dit traject met de trein heeft gereisd, verklaarde dat de trein op de bewuste plek „een klap maakte, waardoor reizigers die stonden omvielen". Een reiziger uit de verongelukte trein voelde een hevige schok toen de trein uit de rails liep. „Het was alsof de trein over iets heen reed".

De hulpverlening kwam snel op gang, aldus de politie van Hoofddorp. Bouwvakkers die als eersten ter plekke waren, hebben zeker tien gewonden uit de trein gehaald. Tientallen brandweerlieden waren bezig om gewonden af te voeren.

Crisiscentrum

Provisorisch werd een noodbrug gemaakt om gewonden naar de vele ambulances te brengen. Hulpverleners spanden tussen twee bomen een zeil om daarachter een noodmortuarium in te richten. De berging van de treinen werd bemoeilijkt doordat zwaar materieel van de brandweer en NS niet over een sloot kon.

In het gemeentehuis van Hoofddorp werd een crisiscentrum ingericht, waar mensen informatie konden krijgen over het ongeluk. Ook NS richtte een crisiscentrum in voor het publiek.

Minister Maij van verkeer en waterstaat en NS-president-directeur Den Besten hebben vanmorgen de plaats van het ongeval bezocht. De minister zou vandaag voor een werkbezoek naar Polen vertrekken. Dit werd voor onbepaalde tijd afgezegd.

Het onderzoek naar het ongeluk wordt gedaan door de politie van de gemeente Haarlemmermeer in samenwerking met de NS. De politie is echter verantwoordelijk voor de uitkomst van het onderzoek, aldus commissaris De Ruiter van de politie van Haarlemmermeer.

De politie en de brandweer hebben geen onderzoek gedaan naar de oorzaak van het ongeval van afgelopen zaterdag. Dat is overgelaten aan de NS, die over een maand over de uitkomsten van dit onderzoek denkt te kunnen berichten. Hetzelfde geldt voor het uitgebreide onderzoek naar het huidige ongeval, zo liet regiodirecteur W. Vriesekoop van de NS weten.

Gewonden

Volgens Vriesekoop is het geen misser geweest om het baanvak vanochtend vrij te geven. Dergelijke besluiten worden volgens hem weloverwogen genomen. Hij wilde ook niet bevestigen of het juist is dat reizigers al enige tijd problemen signaleerden op het desbetreffende baanvak. „Maar mocht een grote hobbel worden gevoeld tijdens een rit, dan is dat wel fout", aldus Vriesekoop.

De gewonden worden volgens NS naar het Academisch Ziekenhuis Leiden en naar het VU-ziekenhuis en het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam vervoerd. In het VU-ziekenhuis waren rond het middaguur vijf gewonden binnengebracht: drie mannen en twee vrouwen. Van hen zijn twee mensen ernstig gewond omdat zij bekneld hebben gezeten. Ze verkeren niet in levensgevaar.

In het Leidse ziekenhuis was om die tijd één patiënt opgenomen. Het ziekenhuis hield zijn helikopterplatform beschikbaar. In het Elisabeth Gasthuis in Haarlem zijn op de twee locaties van het ziekenhuis in totaal veertien patiënten binnengekomen. De helft van hen kon na behandeling weer naar huis, aldus algemeen directeur G. van der Wal.

Fracturen

Eén patiënt moest worden geopereerd vanwege gecompliceerde botbreuken. De rest van de patiënten is veelal licht gewond, met lichte fracturen en veel snij- en schaafwonden, maar ook letsel door vallen of stoten. Van der Wal verwachtte nog meer slachtoffers binnen te krijgen.

Het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam heeft drie gewonden behandeld: twee mannen en een vrouw. Twee van hen zijn weer naar huis, de ander heeft flinke botbreuken opgelopen en moet nog blijven.

Zie ook pagina 3: "Overzicht ernstige treinongelukken"

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Zeker vijf doden en tientallen gewonden bij treinramp

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's