Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Partita's van Willem van Twillert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Partita's van Willem van Twillert

Een hommage aan Asma en de romantiek van Hennie Slettenhaar

4 minuten leestijd

Willem van Twillert is een vurig pleitbezorger van muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. En dat niet alleen verbaal. Hij voegt ook regelmatig de daad bij het woord. Onder meer door het (opnieuw) uitgeven van bijna vergeten composities uit die periode. Het mag dan ook geen verwondering wekken dat, wanneer Van Twillert de pen ter hand neemt om zelf wat noten aan het papier toe te vertrouwen, ook dan de barokke stijl letterlijk de boventoon voert.

De inmiddels 40-jarige Willem van Twillert studeerde aan het Sweelinck Conservatorium, onder meer bij Piet Kee. Daarna volgden nog diverse specialisaties, waaronder een cursus stijlimprovisatie bij -hoe kan het ook anders- nu wijlen Klaas Bolt.

Van Twillert heeft een voorliefde voor de partita-vorm. Een vorm overigens die uitermate geschikt is als inleidend orgelspel voor de eredienst en waarvan de individuele variaties goed bruikbaar zijn als (uitgebreid) voorspel. Bij uitgeverij Willemsen liet hij (in samenwerking met de "Stichting Promotie Orgelprojekten") de afgelopen tijd twee partita's het licht zien. Een over Psalm 134 en een over Psalm 140.

Fuga

Beide partita's vertonen op diverse punten overeenkomsten. De componist gaat daar in z'n voorwoord bij Psalm 140 ook op in. Zo bevatten beide reeksen nogal wat tweestemmige variaties, waarbij op vakkundige en muzikale wijze wordt fespeeld met het breken van drieklanen. Verder ontbreekt in beide partita's de fuga-vorm niet. Trio's en vierstemmige variaties, met daarbij de cf in alle denkbare stemmen, zijn er te kust en te keur. Kortom: zeer bruikbare muziek voor huis en eredienst. Met daarbij de kanttekening dat een orgel met twee klavieren en pedaal voor sommige variaties vereist is (voor andere variaties is een eenklaviers orgel zonder pedaal voldoende). En er dient nauwgezet gestudeerd te worden! Bij dit soort muziek is een fout nu eenmaal veel opvallender en dus pijnlijker dan bij veel nomofone (merendeels romantische) muziek, waarbij het vaak niet op een nootje meer of minder aankomt.

Ook Van Twillert wordt blijkbaar wel eens geconfronteerd met slordig spel, gezien de pinnige opmerking over een correcte vineerzetting in zijn voorwoord bij Psalm 140. Dat de speler voor een correcte vertolking enige affiniteit met het gehanteerde klankidioom dient te hebben, moge duidelijk zijn. Prijs 21,75 gulden.

Bert Kruis

Van Willemsen kregen we nog twee bundels met koraalmuziek tef bespreking toegezonden. Bert Kruis schreef bewerkingen over "Daar is uit 's werelds duist're wolken". Psalm 81 (gedeeltelijk reeds eerder gepubliceerd in De Orgelvriend) en Psalm 41, alsmede een thema met variaties. De bundel (of alleen de eerste bewerking?) is een hommage aan Feike Asma en over het gehanteerde klankidioom hoeven we daarom niet verder uit te weiden. De uitgave is aan te bevelen voor liefhebbers van het Asma-idioom, met daarbij de opmerking dat ik de combinatie koraalgebonden muziek en vrije muziek (thema met variaties) in één bundel niet erg logisch vind. Gezien de lengte van het laatstgenoemde werk had dit best een aparte uitgave kunnen zijn.

Voor alle bewerkingen is een orgel met minimaal twee klavieren en pedaal vereist. De moeilijkheidsgraad is zodanig dat de gevoiderde amateur er zonder al te grote problemen mee uit de voeten kan. 

Prijs 19,75 gulden.

Slettenhaar

Als laatste een bundel van de Nijverdalse organist Hennie Slettenhaar. Hij schreef een aantal liedboekbewerkingen: "Leer mij, o Heer, Uw lijden recht betrachten" (trio, vierstemmige variatie en koraal), "De ware kerk des Heren" (drie variaties en koraal), "Waar God de Heer Zijn schreden zet" (voorspel), "In Christus is noch West noch Oost" (twee variaties), "Ontwaak, o mens, de dag breekt aan" (drie variaties en koraal), "Laat ons de Heer lofzingen" (twee variaties en koraal), "Grote God, wij loven U" (variatie), "O hoogt' en diepte, looft nu God" (trio en driestemmige variatie), "Gij die alle sterren houdt" (variatie en koraal) en "Aan U behoort, o Heer der heren" (toccatine en koraal).

Het is een goed verzorgde bundel geworden met fijne, bruikbare muziek, waarbij Slettenhaar er blijk van geeft veel oog voor stemvoering te hebben. Als we de bundel toch een etiketje op moeten plakken, dan zouden we hem romantisch willen noemen. Maar dat betekent in dit geval niet het zwelgen in dikke akkoorden en zware alteraties, maar meer het soort romantiek dat zich verbonden weet met de muziek uit de klassieke stijlperiode. 

Prijs 13,25 gulden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Partita's van Willem van Twillert

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's