Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Risico's voor project IJ-oevers te groot

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Risico's voor project IJ-oevers te groot

Uitvoering in delen; geen toezeggingen kabinet

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Volledige uitvoering van het IJoeverproject is definitief van de baan. Het financiële risico is te groot. De plannen worden nu stukje voor stukje gerealiseerd, hetgeen het gevaar oplevert dat beleggers uitsluitend belangstelling zullen tonen voor de 'krenten uit de pap' en dat de minder aantrekkelijke delen langs de oevers van het U nooit, of veel later, v»'orden ingevuld.

Tijdens een presentatie van het project aan de pers gaf wethouder Saris gisteren toe dat het veel van het onderhandelingstalent van de gemeente vergt om te voorkomen dat de ambitieuze plannen verworden tot een lappendeken zonder samenhang. Vooralsnog concentreert de gemeente zich op de aanleg van de infrastructuur (wegen en andere voorzieningen), die van cruciaal belang is voor het project.

Saris en directeur J. van Rijs van de Amsterdam Waterfront Financieringsmaatschappij (AWF), waarin de gemeente en de Internationale Nederlanden Groep (ING) beide voor 50 procent deelnemen, gaven voor het eerst toe dat ING overweegt uit het project te stappen.

_ Uitvoering van het project levert op zich zelf een winst op van 10 miljoen gulden, maar dat bedrag is veel kleiner dan was verwacht. Dat komt onder meer doordat een aantal onderdelen relatief duur is. Zo is het bebouwen van de voormalige Houthavens een moeilijke en daardoor kostbare onderneming en is de grondgesteldheid langs de hele oever matig. De verwachting dat het project zo veel geld zou opleveren dat een deel van de 3 miljard gulden die de gemeente aan de infrastructuur wil besteden daaruit kon worden betaald, komt niet uit.

Verscheidene „externe factoren" hebben ING verder kopschuw gemaakt, beaamt Van Rijs. Zo is 40 procent van de U-oevers bestemd voor directe commerciële voorzieningen, maar de kantorenmarkt is ingeklapt. „Bovendien vraagt men zich in de hele onroerend-goedwereld af of de afgesproken rendementen niet structureel te laag zijn. De grote beleggers lijden aanzienlijke verliezen op deze portefeuilles. Wij zijn in het ondernemingsplan nog uitgegaan van de klassieke rendementen", aldus Van Rijs. De uitvoering van het U-oeverproject in fasen betekent niet het einde aan „het grootste werkgelegenheidsproject van Amsterdam", zoals wethouder Saris de plannen altijd graag noemt.

Ontwikkeling wegen

In september maakte de Amsterdam Waterfront Financieringsmaatschappij bekend dat de ontwikkeling van de oevers 30.000 banen kon opleveren: twee derde nieuwe werkgelegenheid en de rest als gevolg van de verplaatsing van bestaande arbeidsplaatsen. Daarin komt volgens AWF-directeur Van Rijs geen verandering. „In essentie komt de beslissing over fasering er op neer dat we er misschien iets langer over doen, maar die banen komen er uiteindelijk wel".

De gemeente Amsterdam concentreert zich nu in de eerste plaats op de ontwikkeling van wegen en openbaarvervoerslijnen, die van cruciaal belang zijn voor de U-oevers. Ook dit moet in fasen gebeuren, omdat er geen geld is voor de uitvoering in één keer.

Kabinet

Het gemeentebestuur heeft de Uoeverplannen gisteren aan een vertegenwoordiging van het kabinet gepresenteerd. Alle hoop is gericht op een fikse rijksbijdrage voor de aanleg van de infrastructuur. Tot nu toe bedraagt het bod van het Rijk voor de hele agglomeratie Amsterdam 1,4 miljard gulden tot 2005, terwijl alleen Amsterdam al 3,5 miljard gulden nodig zegt te hebben.

Wethouder Saris zegt goede hoop te hebben dat Den Haag meebetaalt, omdat de Amsterdamse plannen een uitvoering zijn van het kabinetsbeleid om het verkeer terug te dringen en dè economie te ontwikkelen.

Het kabinet heeft tijdens het overleg met het college gisteren echter geen toezeggingen gedaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Risico's voor project IJ-oevers te groot

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken