Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederlands 'balkon' van Europa

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nederlands 'balkon' van Europa

Maastricht: centrum van optimistische stemming over opleving Limburg

3 minuten leestijd

De dominante plaats van de mijnbouw gaf het bestaan van talloze gezinnen in Limburg perspectief. De sluiting van de mijnen had dan ook grote sociale en maatschappelijke gevolgen. De provincie Limburg eeft echter met grote vasthoudendheid gevochten om uit de diepte omhoog te kruipen. Nog net op tijd is men de economische lift in gestapt. Op dit moment is Maastricht het centrum van de optimistische stemming over de Zuidlimburgse opleving.

Er zijn miljarden geïnvesteerd in nieuwe bestuurs- en businesscentra, vooral in het nieuwe stadsdeel Randwijck. Daar is een belangrijke concentratie van hightech-bedrijven, universiteitsgebouwen en congres- en beursfaciliteiten ontstaan. Daarnaast zijn er vele bouwactiviteiten in de binnenstad.

Veel van de oorspronkelijke industrieterreinen worden via een intensief stadsvernieuwingsprogramma op orde gesteld. Daarbij treedt een functieverschuiving op: de voornaamste bron van werkgelegenheid op de oude industrieterreinen wordt nu gevormd door de dienstensector.

Koopcentrum

De detailhandelsfunctie van Maastricht als koopcentrum voor de hele regio (inclusief een deel van België, net over de grens) is sterk toegenomen. Daarnaast scoort Maastricht hoog in de groeisectoren cultuur en toerisme en onderwijs en aanverwante instellingen (onder andere de tot stand gekomen Rijksuniversiteit Limburg met een goed bekend staande medische faculteit, aanverwante medische technologie en het Academisch Ziekenhuis, dat het grootste gebouw van Limburg is geworden).

Eind 1991 had Maastricht achttien Europese en internationale instituten binnen de stadspoorten. De werkgelegenheid is in Maastricht twee keer zo snel gegroeid als gemiddeld in Nederland. De stad is van een slaperig provinciaal stadje aan de rand van Nederland opgeklommen tot de meest Europese stad van Nederland.

In de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening (van de rijksoverheid) vormt Maastricht samen met Heerlen een stedelijk knooppunt. Daarmee krijgt de stad een voorkeursbehandeling bij vestiging van grootschalige openbare voorzieningen en aansluiting op de belangrijkste assen van trein- en wegverkeer en het telecommunicatienet. 

Positieve vooruitzichten dus, zeker nu de binnengrenzen in de Europese Gemeenschap officieel verdwenen zijn en Maastricht als Nederlands 'balkon' van Europa de gunstige relatieve ligging kan uitbuiten. Met de buurlanden Duitsland en België is een verklaring getekend om een gezamenlijk plan op te stellen voor het stedelijk gebied van de Euregio Rijn-Maas. Het plan gaat over het stedelijk kerngebied tussen Maastricht-Heerlen-Aken en Luik-Hasselt in België, het zogenaamde MHAL-gebied.

Zeker na het wegvallen van de binnengrenzen in de EG per 1 januari 1993 verwacht men tot een nauwere samenwerking inzake werkgelegenheid, verkeersinfrastructuur en dergelijke te komen. In het streekplan zijn voor de jaren negentig ook nieuwe bedrijventerreinen gepland, met name voor bedrijven die gebruik maken van de luchthaven Maastricht Airport (het vroegere vliegveld Beek), tien kilometer ten noorden van Maastricht.

Schaduwkant

De aanleg van een nieuwe, 3500 meter lange west-oostbaan op deze tweede luchthaven van Nederland zal een grote stimulans zijn voor de regionaaleconomische ontwikkeling van de stedelijke gebieden. Daarbij wil men de toegankelijkheid van deze luchthaven sterk verbeteren door een nieuwe aansluiting te maken op de autosnelweg A-2. De kronkelende kruip-sluip-wegen waren een vliegveld dat zich wil tooien met de naam Airport beslist niet waard. 

Zijn alle problemen voor Maastricht opgelost? Nee, een schaduwkant blijft de hoge werkloosheid in de stad Maastricht, zoals het geval is in veel grote steden in ons land. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Nederlands 'balkon' van Europa

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken