Bekijk het origineel

PALET & PENNESTREEK

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

PALET & PENNESTREEK

6 minuten leestijd

Het Mekka van 'de' critici

Ruim zeventig critici uit Nederland en België hebben "De ontdekking van de hemel" van Harry Miilisch uitgeroepen tot het beste boek van 1992. De schrijver kreeg daarvoor in Amsterdam de nieuwe Mekkaprijs uitgereikt. De wisseltrofee is genoemd naar een jaarboek voor Nederiandse literatuur, waarvan de tweede editie verscheen. Mulisch kreeg van de critici 212 punten en staat daarmee op eenzame hoogte. Zo'n uitkomst laat meteen zien, hoezeer 'de' Nederlandse critici elkaar napraten. Tegen de wijze van enquêtering voor deze prijs, mede door uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, zijn nogal wat bezwaren geuit. Menige criticus scheen niet eens te weten, dat zijn oordeel in deze jaarboekvorm zou worden uitgegeven. Tweede op de lijst (135 punten) is de Belgische auteur Paul de Wispelaere met "Het verkoolde alfabet", derde (66,5 punten) Marcel Möring met "Het grote veriangen". De vierde tot en met de tiende plaats zijn onder meer bezet door nu wijlen Frans Kellendonk (zijn complete werk), Monika van Paemel ("De eerste steen"), Willem Jan Otten ("De wijde blik"). Jan Potocki ("Manuscript gevonden te Zaragoza") en Ismail Kadare ("Het dromenpaleis"). 


Expressie-'93 met Gele Gids

Van het inmiddels in bredere kring bekend geraakte jaariijkse adresboek van christen-kunstenaars, "Expressie", is nu bij het Continental Art Centre in Rotterdam de uitgave-1993 verschenen. Deze 19e editie telt 216 pagina's en bevat nu voor het eerst achterin ook een gele gids, een katern van 64 pagina's samengesteld door K. Timmerman en met voor kunstenaars interessante zakelijke gegevens. Overigens kunnen aan de inhoud van dit vademecum geen rechten worden ontleend, zo staat er ter waarschuwing voorin. We vinden hier een en ander over de betekenis van de toetreding der drie Christian-Artists-verenigingen tot de Kunstenbond van het CNV, artikelen over het Auteursrecht (ook voor muziek en bewegingskunsten), afspraakbevestigingen, verkoop van eigen kunstwerken, diverse soorten uitkeringen, kaderregelingen, belastingen en advies daarbij en een overzicht van de opleidingen voor de kunsten in ons land, van de Rietveld Academie tot de Chr. Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens en diverse rijkshogescholen en conservatoria.


Expressie-'93: alle kunsten

De eigenlijke Expressie-gids staat onder redactie van Leen La Rivière en bevat rubrieksgewijs de namen van hen die actief zijn op uiteenlopende gebieden van de kunst. Het christelijke èn het kunstzinnige moetje in dit boek soms ver zoeken: rubrieken als Clowns, Goochelen, Textiele werkvormen, die ik liever tot kleinkunst en kunstnijverheid reken, worden kritiekloos opgenomen. Wie zich aanmeldt en lid wordt, krijgt een plaatsje; La Rivière selecteert niet op kwaliteit en 'christelijk gehalte' van de kunstsoorten en -werken. Er is bij de beeldende kunsten (sic!) ook een sectie "Woordkunst" ondergebracht. Die telt slechts enkele leden, van wie er een paar ook lid zijn van "Schrijvenderwijs". 

Ondanks de typografisch nogal wilde uitvoering is "Expressie" toch wei handig voor wie adressen zoekt van koren, muziekgroepjes en solisten, beeldende kunstenaars en, via advertenties, tientallen organisaties in de evangelische wereld, van Tot Heil des Volks en het Nationaal Kruisleger tot La Riviere's "Music & Art" en zijn van 9 tot 14 augustus in De Bron in Dalfsen te houden internationaal Christian Artists Seminar. Informatie over "Expressie": Christian Artists, tel. 010-4568688, Postbus 81065,3009 GB Rotterdam. 


"Kunst en Schepping"

Erg veel specifiek christelijke kunsthandels en galeries zijn er niet in ons land, maar Gallery Art & Creation, die gezien de naam kennelijk kunst en schepping met elkaar wil verbinden of zelfs verzoenen, heeft wèl die pretentie. Corrie en Bram Blankers, die deze zaak in Oudewater drijven, hebben nu een driemans-tentoonstelling ingericht van de schilderaquarellist Piet den Hertog uit Grafhorst, de beeldhouwer Jan Leeuwenburgh en de graficus (etser) Hans van Liempt. Den Hertog heeft nog onlangs met succes geëxposeerd bij Kunsthandel Nieuwenhuis in Doesburg. 

Jan Leeuwenburgh werkt met chamotte klei en de kleur van zijn beelden krijgt hij door laag voor laag oxyden in te branden. Hij maakt gepolijste figuratieve vormen en is onder meer aanwezig met "De worstelaars", waarvan de figuren even een herinnering oproepen aan de vroegste beschavingen der mensheid. En etser Hans van Liempt laat zich vooral door de rijkdom der natuur inspireren: de structuur van blad en bloem met het erin spelende licht. De tentoonstelling is tot 25 maart te zien in "Art & Creation", Korte Havenstraat 24 te Oudewater.


Schilder Jan Homan

In 1991 overleed op 71-jarige leeftijd de kunstschilder Jan Homan, afkomstig uit Hoorn, maar de laatste jaren vooral werkend in Arnhem, Doesburg en Zutphen. In Museum Henriëtte Polak in Zutphen is nu een verkooptentoonstelling aan zijn zeer veelzijdige oeuvre gewijd: "Hommage aan Jan Homan", te zien tot 14 maart. Er is voor 24 gld. ook een boek "Jan Homan" beschikbaar, waarin diverse werken in kleur zijn afgebeeld. Een van de Homan-verzamelaars, de schrijver Jan F. de Zanger te Lochem, schreef in dit boek een passend gedicht bij Homans prachtige grote olieverf op doek "Olijfboom". Ook andere collectionneurs. De Swart in Doetinchem, Hekkelman in Wassenaar, stonden Homans af voor deze expositie. Van de bijna honderd getoonde werken is trouwens al heel wat verkocht. 

Hoewel de politiek linkse Homan perioden van bloei beleefde, was hij in ons land de laatste tijd toch vrijwel vergeten. Zijn tamelijk figuratief werk leek niet aan te sluiten bij de nieuwste artistieke trends. Daar trok hij zich meestal niet zoveel van aan. Langere tijd werkte hij in het Spaanse Ibiza en hij was er gevierd. Maar toen hij vond, dat Ibiza een verzamelplek werd van allerlei pseudo-artistiek on-talent keerde hij die 'jet set' bewust de rug toe. Met collega's en vrienden, onder wie Johan Mekkink, schilder en directeur van het Arnhems Gemeentemuseum, bleef hij wel veel reizen om inspiratie op te doen. De weerslag ervan vinden we in Museum Polak: prenten, tekeningen, schilderijen, houtsneden. Over de Griekse eilanden Delos en Mykonos. Een groot "Griekenland" in gemengde techniek (acht mille). Bretagne, Sunrise, Naspiano (houtsnede, 650 gld.). Pompei' (etsen, 550 gld.). Maar veel werk -variërend van ingekleurde etsen en acryl op linnen tot Oostindische inkt, olieverven en houtskool of krijt op papierliet hij zonder titel. Dat is niet zo'n probleem, want het werk is tamelijk herkenbaar. Daar zijn ook naakten bij, meestal vrouwen. 

Meer sprekend vond ik Homans houtskooltekening "Staphorst" en zijn indrukken van het Westvlaamse land. Mooi waren ook zijn twee aquarellen uit Parijs, in 1947 vastgelegd: de Place du Tertre op Montmartre en de Rue St. Eleuthère. Van de wèl getitelde werken noem ik nog de olieverf "Maatpoppen", de droge naald "Generaal in bordeel" en de ingekleurde etsen "Rode zon" en "Kerkhof in België. Een enkele keer komt zijn woede boven, zoals in de ongedateerde ets "Dirty War". Welke vuile oorlog hij hier bedoelt, staat niet vermeld; wellicht toch de Tweede Wereldoorlog.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PALET & PENNESTREEK

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken