Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee merken verlaten Nederlandse markt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee merken verlaten Nederlandse markt

3 minuten leestijd

De afgelopen maanden zijn twee automerken van de Nederlandse markt verdwenen, die daar nog maar betrekkelijk kort waren: het Joegoslavische merk Yugo en het Taiwanese merk Yue Loong. De import van Yugo werd gestopt vanwege de boycot tegen Servië, Yue Loong hield het voor gezien omdat de technische eisen in Europa te hoog zijn.

Sinds de EG een halfjaar geleden een boycot uitriep van alle Servische goederen, mogen geen Yugo's meer ingevoerd worden. De Yugofabriek bevindt zich namelijk in Kragujevac, in het Servische deel van het voormalige Joegoslavië. Hoewel de fabriek nog steeds auto's produceert, mogen die niet aan EGlanden verkocht worden zolang de agressie van de Serviërs doorgaat.

Voor niets

Volgens woordvoerder D. J. Bruil van Yugo Nederland BV begon na een trage start de verkoop van de Yugo's net lekker te lopen toen de burgeroorlog in Joegoslavië uitbrak. Er was net een dealemetwerk gevestigd en een redelijke naamsbekendheid opgebouwd. Dat is allemaal voor niets geweest. Al sinds juli vorig jaar mag er geen enkele auto meer besteld worden. Op overtreding van de boycot staat een boete van een miljoen gulden. De boycot betekent een enorme strop voor het Doesburgse bedrijf.

Ook Yue Loong is van de Nederlandse markt verdwenen. Het merk uit Taiwan begon twee jaar geleden met de verkoop van het model Feeling, een middenklassemodel met tamelijk ouderwetse techniek. Nederland was het eerste land in Europa waar Yue Loong voet aan wal probeerde te krijgen. Het was de bedoeling dat Nederland vervolgens een bruggehoofd voor export naar andere Europese landen zou gaan vormen. De prijs van de Feeling (28.745 gulden) was echter te hoog om in ons land veel interesse te wekken. Ook toen de prijs in mei 1992 drastisch werd verlaagd tot 24.995 gulden, kwam de verkoop niet op gang.

Teleurstelling

Als officiële reden voor het stopzetten van de export naar Nederland voert de fabriek de toenemende ingewikkeldheid van de Europese keuringseisen aan en de daarmee samenhangende kosten voor onderzoek en ontwikkeling. Importeur Eurimpo BV in Ridderkerk is erg teleurgesteld over het besluit van Taiwan, omdat juist een nieuw, veel modemer model als opvolger van de Feeling ter beschikking zou komen. Eigenaren van een Yue Loong Feeling krijgen van de Nederlandse importeur een regeling aangeboden die inhoudt dat de importeur de desbetreffende auto terugkoopt of de eigenaar de gelegenheid biedt over te stappen op een ander merk. Eurimpo BV is onderdeel van de Abemijgroep die ook de merken FSO, Hyundai en Mitsubishi vertegenwoordigt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Twee merken verlaten Nederlandse markt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's