Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Wbsterschelde met dichtslibben bedreigd

Rijkswaterstaat wil grote miskleun voorkomen

3 minuten leestijd

VLISSINGEN - Het steeds maar uitbaggeren om de vaargeul in de Westersclielde op diepte te houden, zou een economisclie en ecologische miskleun van de eerste orde zijn.

Dit zei hoofdingenieur-directeur H. Saeijs van Rijkswaterstaat Zeeland gisteren op een symposium over de Westerschelde in Vlissingen. Het symposium was georganiseerd door de Hogeschool Zeeland, die daarmee de nieuwe opleiding Aquatische Ecotechnologie van start liet gaan.

„Als we doorgaan met het baggeren van de Westerschelde op de manier waarop we het nu doen, hebben we over enkele decennia het Westerschelde-estuarium (monding) volledig vernietigd", zei Saeijs. Het baggeren versterkt alleen maar het dichtslibben, zal een steeds grotere investering vergen en op den duur leiden tot het einde van de monding en het verdwijnen van de scheepvaartweg.

Saeijs wees erop dat het Seine-estuarium (in Frankrijk) ondanks kostbare investeringen in een eeuw tijd is vernietigd. Dat proces is volgens hem ook voor de Westerschelde in gang gezet.

De toenemende scheepvaart met steeds grotere schepen vraagt steeds bredere en diepere geulen. Het reguleren gebeurt in de Westerschelde door gericht baggeren en storten (rondpompen), de aanleg van oeverbescherming en stroomgeleidingsconstructies en door een combinatie van methodes. „De kern van die methodes is dat de stroom in een hoofdgeul (vaargeul) wordt geconcentreerd. Inmiddels is duidelijk geworden dat dit een ecologische en economische miskleun van de eerste' orde is met ernstige gevolgen", zei Saeijs.

In plaats van inpolderen, zoals nu nog gebeurt, pleitte Saeijs juist voor ontpolderen, het teruggeven aan de rivier van polders. Bij ontpolderen komt er er een groter getijde-areaal beschikbaar en zal er minder verlanding en verslibbing plaatsvinden. Het ontpolderen zou volgens Saeijs wel geleidelijk moeten gebeuren.

Kanaal

Een opmerkelijke casus werd tijdens het symposium gegeven door ing. M. J. K. Heinen, werkzaam bij het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam. Heinen zette zijn ideeën uiteen voor het bouwen van een kanaal in de Schelde. Het 300 meter brede kanaal zou volgens hem met een u-vorm kunnen worden gebouwd vanaf de drempel van Borssele tot voor de Bouwdewijnsluis.

Volgens Heinen brengt de aanleg van een kanaal in de Schelde grote voordelen met zich mee. Zo wordt de vaarweg voor schepen met een derde bekort en worden de risico's van de scheepvaart aanmerkelijk verkleind. „Ook wordt een maximale ruimte gegeven aan de natuur. Want aan weerszijden van de damwanden kan de natuurlijke ontwikkeling in principe ongeremd zijn vrije beloop hebben", aldus Heinen.

De verdieping van de Westerschelde dient met spoed ter hand te worden genomen. Tevens moet er binnen afzienbare tijd worden begonnen met de aanleg van het Baalhoekkanaal. Dit zei ir. J. Strubbe van het departement leefmilieu en infrastructuur uit Brussel. Volgens Strubbe is het Baalhoekkanaal dringend nodig voor de verdere ontwikkeling van de industrie op de liiiker-Schelde-oever in Antwerpen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1993

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1993

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken