Bekijk het origineel

\^rbruik: 1 op 29,9

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

\^rbruik: 1 op 29,9

7 minuten leestijd

Renault heeft de moed gehad een autootje te maken met een heel eigenwijs uiterlijk: de Twingo. Foto's RD

Hïb ik in dat autootje gereden? De verbazing is groot wanneer je na een rit met de Renault Twingo uitstapt. Is dit Meine autootje liet voertuig tvaarin ik me zo plezierig verpaatste; dat zo'n royale ruinte bood en zich zo probleemloos gedroeg? Je kunt het je haast niet voorstellen van zo'n onooglijk ding. £n tocliishetzo.

• Aino 1993 heb je geen grote, imposante wagen meer nodig om je comfortabel en probleemloos te verplaatsen. Kleine auto's als de Fiat Cinquecento, de Nissan Micra en de nieiwe Renault Twingo bieden ook opvallend veel. Ze zijn behoorlijk comfortabel, beschikken over een prina weggedrag en zien er leuk uit. Hoewel, de Renault Twingo zit op het randje. Je kunt hem heel leuk vinden, maar ook foeilelijk.

Eigenzinnig

In ieder geval is de Renault Tvingo heel eigenzinnig en dat is op zich al een enorm compliment. Want als je het als autofabrikant aandurft om dwars tegen de heersende stijlopvattingen in een heel eigenwijze auto op de markt te brengen, dan kan een forse portie moed je niet ontzegd worden. Want voor hetzelfde geld kan het misgaan en de nieuwe auto een gigantische flop worden.

Wat de Twingo betreft, lijkt dat niet het geval te zijn, want het wagentje wordt verkocht als de spreekwoordelijke warme broodjes. In Nederland rijden er inmiddels 2500 rond. Dank zij hun bolle kikkerogen en sympathieke uiterlijk roepen ze veel positieve reacties op. Wij werden in ieder geval verschillende keren aangesproken vanwege het „geinige" ding en de ruiten van onze testauto kregen heel wat platgedrukte neuzen te verduren.

Bijzonderste
Wat we nu het bijzonderste van de nieuwe Twingo vonden, werd ons een paar keer gevraagd. Het antwoord verbaasde de meesten. Wat wij het bijzonderste vonden, is dat de Twingo ondanks zijn aparte uiterlijk en eigenzinnige interieur zo gemakkelijk te berijden is, dat het zo'n praktisch autootje is. Van buiten lijkt de Twingo een onhandelbare kikker op wielen, maar hij is wel lekker hoog en heeft grote, wijd openslaande deuren, waardoor de instap heel gemakkelijk is. Je komt dus zonder problemen binnen.

Binnenin is het even schrikken vanwege de bonte bekleding en het totaal afwijkende dashboard, waarbij de digitale snelheidsmeter middenop het dashboard zit. Maar als je de sleutel omdraait, lijkt alles vanzelf te gaan. De bedieningsorganen zitten allemaal op de meest logische plaats en zijn bovendien uitgevoerd in een kleur die afwijkt van de rest van het interieur, waardoor ze gemakkelijk te herkennen zijn. En, nou ja, de Twingo rijdt als iedere andere auto, heel gemakkelijk en probleemloos. Wat bediening of rijgedrag betreft, is er niks wat afwijkt van de rest. Geen wonder dus dat je je bij het uitstappen afvraagt hoe zo'n raar wagentje toch zo plezierig kan zijn.

Digitale snelheid

En dat de snelheidsmeter niet recht voor je neus zit? Daar wen je snel genoeg aan. Hoogstens zou iemand het wat vervelend kunnen vinden dat de passagiers heel gemakkelijk kunnen zien of de bestuurder zich aan de maximumsnelheid houdt. Echt lastig is alleen dat bij een bepaalde stand van de zon de digitale cijfers moeilijk af te lezen zijn.

In de stad is de Twingo een reuze handige wagen. De besturing gaat licht en trefzeker en door zijn geringe afmetingen is het een echte kruip-door-sluip-door-kampioen. Bij het parkeren is het even opletten met d? snuit, want vanachter het stuur is niet te zien hoe ver dat nog voor de voorruit uitsteekt. De achterkant is wat dat betreft heel, wat gemakkelijker: die houdt op waar de achterruit ophoudt.

Het ongewone dashboard van de Renault Twingo: de digitale snelheidsmeter bevindt zich er middenop.

Motor

4 cilinders, 1239 cm3, 40 kW (55 pk) bij 5300 t/min, 90 Nm bij 2800 t/min, aandrijving op de voorwielen.

Wielophanging

voor: onafhankelijk met McPherson veerpoten, achter: onafhankelijk met schroefveren, schijfremmen voor, trommelremmen achter, gewicht 790 kg.

Prestaties

acceleratie van O tot 100 km in 15,2 seconden, topsnelheid 150 km/u, verbruik bij 90 km 1:19,6 , bij 120 km 1:14,3 , in stadsverkeer 1:13,5 , gemiddelde tijdens de test 1:15,3 .

Prijs
Renault Twingo : f 20.750,

Positief
- ruim interieur - lichte besturing - apart uiterlijk

Negatief
- kleine stoeltjes - snelheidsmeter soms slecht afleesbaar - verbruik kan zuiniger

De stoelen zijn het minst sterke punt van de Twingo. Ze zijn wat slap en bieden de benen weinig steun. Daar staat tegenover dat de ruimte in de Twingo grandioos is. Misschien komt het ook door het ruimtelijk effect van de grote, ver naar voren geplaatste voorruit, maar je hebt het idee dat je in een grote auto rijdt. Ook achterin is opvallend veel ruimte. Als de achterbank in de achterste stand wordt gezet -hij is over 18 cm verschuifbaar- is er evenveel beenruimte als in de Renault Safrane. Meesterlijk gedaan door die Fransen. Over bagageruimte moet je natuurlijk niet praten, want die is tot het allerminimaalste beperkt als de achterbank in de achterste stand staat.

Motor

Onder de minieme motorkap zit de krachtbron. Een volwassen viercilindèr, 1239 kubieke centimeter motor die dwars voorin staat en natuurlijk de voorwielen aandrijft. Zoals het hoort voorzien van een injectiesysteem en een geregelde driewegkatalysator. De prestaties zijn redelijk: om van O tot 100 km te accelereren zijn 15,2 seconden nodig. Het motorgeluid houdt zich redelijk binnen de perken. Dat het geen al te moderne krachtbron is, merk je vooral aan het benzineverbruik. Tijdens onze testweek was dat gemiddeld een liter op 15,3 kilometer. Voor een auto die er zo futuristisch uitziet als de Twingo is dat niet bepaald zuinig. Als de Franse ingenieurs al hun inventiviteit ook op de motortechniek hadden gericht, had er toch een veel zuiniger motor voor de dag moeten komen.

Wij vonden nog wat kleine minpuntjes aan de Twingo: dat de ruitewisser voor geen intervalstand heeft, dat de ruitewisser achter slechts een beperkt deel van de ruit schoonveegt, dat de rechter buitenspiegel niet van binnenuit verstelbaar is en dat er geen controlelampje is voor het dimlicht. Bij het terugbrengen van de auto meldde men bij Renault echter dat de auto's die na 1 september gebouwd zijn, wat dat betreft verbeterd zijn.

Wat blijft is dat de Twingo slechts in één uitvoering leverbaar is. Alleen wat kleur betreft, heeft de klant een'beperkte keuze. Als extra zijn slechts twee zaken leverbaar: een linnen dak en airconditioning. De prijs van de Renault Twingo bedraagt 20.750 gulden. Dat i^ heel redelijk voor een autootje dat op zo veel punten apart is en tegelijkertijd ook zo heel gewoon en dus probleemloos is.

Auto's kunnen veel zuiniger worden dan ze op dit moment zijn. Dat bewyst Citroen op de autotentoonstelling in Frankfort met de presentatie van de AX Eco.

De AX Eco is een prototype waarin Citroen alle technische middelen heeft toegepast die kunnen helpen het verbruik omlaag te brengen. Met als resultaat een gemiddeld verbruik van een liter op 29,9 kilometer.

Citroen heeft zich bij de AX Eco vooral gericht op het verminderen van de belangrijkste weerstanden. Zo heeft men de zogenaamde „groene" banden van Michelin toegepast, die zijn ontworpen voor een zo gering mogelijke rolweerstand. Om de luchtweerstand te verminderen werd de carrosserie voorzien van speciaal gevormde bumpers en platte wieldoppen en werd ook de onderzijde van de auto zo gestroomlijnd mogelijk gemaakt.

Als motor dient een 1360 kubieke meter dieselmotor van 37 kW (50 pk) die van zichzelf al zeer zuinig is. Door het verminderen van de mechanische wrijving in de zuigerveren en de lagers is het verbruik nog minder geworden. Een verdere verbetering van de zuinigheid werd bereikt door de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak te verlengen en door lichtere materialen zoals Kevlar koolstof te gebruiken voor de motorkap, de spatborden, het dak en de portieren. Ook de dikte van de ruiten en de bekledingsmaterialen is aangepast.

Ten opzichte van de normale AX Diesel hebben de veranderingen het verbruik met 18 procent omlaag gebracht. De AX Eco rijdt bij 90 km/u 1 op 37, bij 120 km/u 1 op 27,8 en in stadsverkeer 1 op 25. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens Citroen 1 op 29,9 .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

\^rbruik: 1 op 29,9

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken