Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ondergoed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ondergoed

2 minuten leestijd

Veel winkeliers hebben het moeilijk, maar de verkopers van lingerie, foundations en bodyfashion doen goede zaken. Dure woorden, maar als we verder gewoon „ondergoed" zeggen, weet iedereen waar het over gaat. Misschien is zo'n simpele benadering echter ook weer niet helemaal juist: volgens het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel gaat het namelijk met de verkopen in deze winkels zo goed omdat er tegenwoordig zo bijzonder veel verschillende modellen, kleuren, merken en maten van deze kledingstukJien te koop zijn. Vroeger was dat anders. Er waren een paar standaarduitvoeringen, met de nadruk op functionaliteit en dan had je het wel gehad. »

Het is voor de hand liggend dat de positieve gang van zaken op de ondergoed-markt alle.s te maken heeft met de heersende lichaamscultuur. Zaken die voorheen uitsluitend ergens onder gedragen werden, deden er verder niet zo veel toe. Niemand zag het immers? Die schroom is in ieder geval bij een groot deel van de goegemeente verdwenen. En dan wordt het opeens heel belangrijk hoe het lijfgoed er aan toe is. De hele ontwikkeling op het gebied van beenmode (sokken en panty's in alle mogelijke variaties) draagt overigens ook een aardig steentje bij aan de goede verkopen op de markt voor ondermode.

Hema is op het gebied van de ondergoed-verkopen nog altijd onbetwist marktleider. Een op de vijf hemdjes die in Nederland worden gedragen, is uit deze warenhuizen afkomstig. Daarnaast doen ook de gespecialiseerde ketens Hunkemöller en Livera het goed.

Het schap ziet dat de aankoop van ondergoed vaak nog vooral een vrouwenzaak is. Een op de zes mannen koopt zijn ondergoed niet zelf. Die andere vijf gaan als de tijd daar is liever niet naar een speciaalzaak maar naar een warenhuis of een kledingwinkel. De speciaalzaken worden door heren te man-onvriendelijk gevonden. Daar kunnen we gevoeglijk aan toevoegen dat er ook ettelijke meisjes en dames zullen zijn die door hetzelfde verschijnsel, maar dan natuurlijk vrouwvriendelijkheid genoemd, worden afgeschrikt. „Consumenten blijken bij de aankoop van bodjrfashion-artikelen zeer gesteld te zijn op privacy en willen zich in de speciaalzaken volledig op hun gemak voelen". Thuis passen is soms heel wat verkieslijker dan het verraderlijk wapperende gordijntje voor het altijd te krappe kleedhokje. „En, past het?" GO

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Ondergoed

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's