Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Philips verkoopt Super Club aan Blockbuster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Philips verkoopt Super Club aan Blockbuster

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

FORT LAUDERDALE (ANP) Philips verkoopt zijn 430 Amerikaanse Super-Clubwinkels aan het Amerikaanse video- en muziekverhuurbedrijf Blockbuster voor 150 miljoen dollar. De transactie wordt waarschijnlijk voor eind november afgerond, zo heeft Philips gisteren bekendgemaakt.

Met de verkoop wordt het voormalige Suptfr-CIubimperium van de Belgische oprichter Maurits de Prins grotendeels ontmanteld. Philips nam Super Club een paar jaar geleden 'Over, nadat het videoverhuurbedrijf bijna failliet was gegaan wegens wanbeleid. De reddingsoperatie kostte enkele honderden miljoenen guldens.

Blockbuster, waarin Philips een belang van ongeveer 8 procent heeft, betaalt met contanten en/of met aandelen. Bij een gehele uitbetaling in aandelen kan het belang van Philips in Blockbuster met enkele procenten groeien. Als de Amerikaanse marktleider de transactie afwikkelt met aandelen, krijgt Philips maximaal 5,4 miljoen aandelen in handen. Op de Newyorkse effectenbeurs schommelt de koers van Blockbuster net onder de 28 dollar.

De winkels passen niet meer binnen de activiteiten van Philips. Bestuursvoorzitter Scott Marden, verantwoordelijk voor de onlangs gereorganiseerde softwaredivisie Philips Media, is tot de conclusie gekomen „dat de belangen van Super Club op termijn het best gediend zijn door de aansluiting te verkrijgen met Blockbuster". De Amerikaanse Super-Clubzaken zijn volgens een woordvoerder van Philips winstgevend. Ze behaalden vorig jaar een omzet van omgerekend ƒ 640 miljoen. De Europese Super-Clubafdeling, bestaande uit de Belgische Super-Clubketen en de overgenomen verkooppunten van Videoland in Nederland, wordt niet verkocht. „Daar zijn geen plannen voor", aldus de zegsman. De Europese tak is bij een omzet van ƒ210 miljoen verliesgevend, zo zegt hij.

Nummer één

De verkoop van de 430 video- en muziekwinkels komt niet als een verrassing. Vorig jaar meldde het ANP dat Blockbuster en Philips spraken over de transactie. Blockbuster, die op diverse gebieden intensief samenwerkt met Philips, kan door de aankoop zijn leidende marktpositie in de Verenigde Staten vergroten. Nu al is het concern nummer één in de VS. Daarnaast opereert de detaillist in negen andere landen. In totaal heeft Blockbuster het voor het zeggen in ruim 3100 winkels, waarvan 1125 via de franchiseformule. Philips heeft door het belang in Blockbuster de toegang tot een groot verkoopkanaal.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Philips verkoopt Super Club aan Blockbuster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's