Bekijk het origineel

Nettowinst Unilever groeit met 3 procent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Nettowinst Unilever groeit met 3 procent

Koude zomer nadelig voor ijsverkoop Europa

3 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - De nettowinst van Unilever is zowel in het derde kwartaal als in de eerste negen maanden van dit jaar met 3 procent gestegen vergeleken met dezelfde perioden van 1992. Dit betekent een lichte verbetering in vergelijking met de eerste helft van het jaar toen het concern een winststij ging van 2 procent meldde. Het interimdividend is onveran derd ƒ 1,48 per aandeel.

De nettowinst nam in het derde kwartaal toe van ƒ1121 miljoen tot ƒ1158 miljoen of per aandeel van ƒ4,01 tot ƒ4,14. In de eerste negen maanden groeide de nettowinst van ƒ 2945 miljoen tot ƒ 3026 miljoen of per aandeel van ƒ 10,52 tot ƒ 10,81. Veranderingen in wisselkoersen sinds september vorig jaar hebben de cijfers sterk beïnvloed. Tegen constante koersen steeg de nettowinst over beide perioden met 9 procent.

Ponden

Uitgedrukt in ponden sterling was er in het derde kwartaal een stijging van de nettowinst met 17 procent en uitgedrukt in dollars een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode van 1992. Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de winst vóór belastingen tegen constante koersen met 6 procent van ƒ4661 miljoen tot ƒ4951 miljoen. De omzet groeide eveneens met 6 procent, van ƒ 56,4 miljard tot ƒ 59,93 miljard en de bedrijfswinst met 5 procent van ƒ4921 miljoen tot ƒ5177 miljoen.

In het derde kwartaal steeg de winst vóór belastingen met 5 procent van ƒ 1812 miljoen tot ƒ 1900 miljoen. De omzet steeg met 6 procent van ƒ 19,38 miljard tot ƒ20,59 miljard en de bedrijfswinst met 3 procent van ƒ 1924 miljoen tot ƒ 1989 miljoen. In Europa was de bedrijfswinst ƒ 1219 miljoen tegen ƒ 1242 miljoen in het derde trimester van vorig jaar. In Noord-Amerika steeg de bedrijfswinst van ƒ 306 miljoen naar ƒ318 miljoen en in de overige gebieden ging deze van ƒ 376 miljoen naar ƒ 452 miljoen.

Toiletartikelen

„Het resultaat in Europa werd nadelig beïnvloed door het koude en regenachtige weer in het hoogseizoen voor ijs. In de meeste andere voedingsmiddelenraarkten behaalden onze merkartikelen bevredigende resultaten", aldus bestuursvoorzitter F. A. Maljers in een toelichting op de resultaten. Voor de groep professionele markten, die voedingsmiddelen levert aan grootverbruikers en industrie, bleef de vraag evenwel zwak. Toiletartikelen boekten in Europa opnieuw goede vooruitgang.

„In Noord-Amerika deden de toiletartikelen het uitstekend", aldus Maljers. De begin 1993 verworven ijsbedrijven droegen bij aan het resultaat. Wasmiddelen hadden echter te lijden van de effecten van sterke concurrentie. De resultaten van de groep professionele markten in voedingsmiddelen hielden goed stand. Dit was eveneens het geval bij speciale chemische produkten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Nettowinst Unilever groeit met 3 procent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken