Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
De muzikale stijl van Musica ad Rhenum
Jed Wentz: De negentiende eeuw is voor mij niet meer dan een soort notengevangenis
Er wordt over het Nederlandse muziekleven in de 17e en 18e eeuw vaak denigrerend gesproken. Volgens de Amerikaanse, in Utrecht woonachtige fluitist Jed Wentz is dat onterecht. „In Nederland werkende musici gingen in die tijd hun eigen weg. Zij waren niet gebonden aan de heersende smaak van het hof. Ze konden doen wat ze wilden en lieten zien wat ze in hun mars hadden. Zo is er een heel virtuoze en soms wat bizarre muzikale stijl ontstaan. De muziek moest opvallen en mensen pakken. Als je het zo bekijkt, worden tal van vreemde trekjes in die muziek plotseling heel begrijpelijk". Als muzikaal leider van het ensemble Musica ad Rhenum demonstreert Jed Wentz zijn overtuiging met verve.
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1993
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1993
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's