Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De muzikale stijl van Musica ad Rhenum

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

De muzikale stijl van Musica ad Rhenum

Jed Wentz: De negentiende eeuw is voor mij niet meer dan een soort notengevangenis

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er wordt over het Nederlandse muziekleven in de 17e en 18e eeuw vaak denigrerend gesproken. Volgens de Amerikaanse, in Utrecht woonachtige fluitist Jed Wentz is dat onterecht. „In Nederland werkende musici gingen in die tijd hun eigen weg. Zij waren niet gebonden aan de heersende smaak van het hof. Ze konden doen wat ze wilden en lieten zien wat ze in hun mars hadden. Zo is er een heel virtuoze en soms wat bizarre muzikale stijl ontstaan. De muziek moest opvallen en mensen pakken. Als je het zo bekijkt, worden tal van vreemde trekjes in die muziek plotseling heel begrijpelijk". Als muzikaal leider van het ensemble Musica ad Rhenum demonstreert Jed Wentz zijn overtuiging met verve.

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

De muzikale stijl van Musica ad Rhenum

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's