Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Burger van 1994 is echte zapper

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Burger van 1994 is echte zapper

Gedrag in stemhokje, achter tv en in relaties heeft overeenkomst

3 minuten leestijd

Veel kiezers wisten twee weken geleden nog niet welk hokje ze afgelopen woensdag rood zouden maken. De Nederlandse kiezer is niet langer trouw aan een en dezelfde partij. Die tijd is voorbij. Het is een verschijnsel dat niet op zichzelf staat. De burger van 1994 is een echte zapper: in het stemhokje, achter de tv, in de supermarkt, in het onderhouden van relaties.

Anno 1994 is het gedrag van de kiezer nogal veranderlijk. Hij kan kort voor de verkiezingen nog gemakkelijk van partij wisselen. Kiezers die vandaag zeggen dat ze D66 zullen stemmen, verwisselen Van Mierlo volgende week voor Brinkman. Of omgekeerd.

Van de kiezers maakt 40 procent pas in een laat stadium een definitieve keuze. Deze tendens tekende zich al langer af, maar was niet eerder zo zichtbaar als bij deze verkiezingen. Voor Nederlandse begrippen is het aantal zwevende kiezers dan ook ongekend groot.

Hadden partijen in het verleden een vaste aanhang van soms wel 80 procent of meer, onderzoek laat nu een kiezer zien die op drift is geraakt. „De zappende kiezer" zal over niet al te lange tijd een ingeburgerd begrip zijn.

Politici haken gretig op het fenomeen in. De een belooft een extraatje voor de minima, de ander lastenverlichting voor iedereen en een derde grossiert in nieuwe banen. Wie even niet meedoet, zoals het CDA met zijn bevriezing van de aowuitkeringen, wordt onmiddellijk afgestraft. De zwevende kiezer zapt snel naar de concurrentie. die volledig vastloopt.

„Je moet steeds meer show brengen, de prikkels moeten steeds sterker worden, wil je het publiek nog vasthouden. Het wordt steeds gekker. Eerst is er één commerciële zender, straks zijn er tien of twintig. Die bepalen binnenkort het beeld, want iedereen aapt ze na".

Actuele gebeurtenissen worden in de race om de kijkcijfers niet meer uitgediept en van achtergrondinformatie voorzien. „Ze worden onmiddellijk verdrongen door weer nieuwe actualiteiten. Een geïnterviewde moet in 30 seconden zijn visie geven. Langer mag het niet duren. En dan kletst de interviewer er de helft van de tijd nog doorheen, want hij is veel te bang dat de man te lang aan het woord is en dat de kijker afhaakt".

In de krantenwereld ziet hij een zelfde ontwikkeling. Effectbejag lijkt soms de enige journalistieke drijfveer. De greep van de commercie op de redacties wordt volgens hem steeds groter. Journalisten moeten op zoek naar hapklare brokken terwille van de zappende lezer.

Van der Meiden verwijst naar het beklag van premier Lubbers over de elkaar verdringende parlementaire journalisten, die alleen nog maar uit zijn op een nieuwe politieke rel. Als die er niet is, creëren ze hem zelf wel. „De werkelijkheid is haast te beperkt om aan de behoefte van journalisten tegemoet te komen", glimlacht Van der Meiden. .

De verloedering van het kijk- en leesaanbod wortelt in de wetenschap dat het volk behalve brood ook spelen wil. „Als je aan die wens tegemoetkomt, kun je het een hele tijd volhouden. Maar de mens is niet eindeloos creatief. Alles is al eens bedacht. De kijker zal zich op den duur afkeren".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 5 March 1994

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Burger van 1994 is echte zapper

Bekijk de hele uitgave van Saturday 5 March 1994

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken