Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Directe democratie met drempels

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Directe democratie met drempels

D66 presenteert stokpaardje: het Referendumplan

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Het is in Nederland niet mogelijk dat het volk wetgeving blokkeert. Als de Tweede en de Eerste Kamer een wetsvoorstel hebben aanvaard, kunnen burgers de invoering van deze nieuwe wetgeving onmogelijk verhinderen. D66 wil in deze situatie verandering brengen. Daarom overhandigde lijsttrekker Hans van Mierlo zaterdag het Referendumplan van zijn partij aan kamervoorzitter Deetman.

Van Mierlo biedt de burgerij de mogelijkheid van een correctief referendum. Dit houdt in dat mensen die zich niet kunnen verenigen met een bepaald wetsvoorstel een wapen in handen krijgen om de invoering daarvan tegen te houden. De door D66 voorgestelde volksraadpleging is een vorm van diiecte democratie, waarbij de in het parlement bereikte overeenstemming tussen kabinet en Kamers ongedaan kan worden gemaakt.

Om te voorkomen dat elke minderheid bij tal van wetsvoorstellen aanstuurt op de organisatie van een referendum, bouwt D66 in haar concrete voorstel enkele drempels in. Zo zijn minimaal 300.000 handtekeningen nodig om de volksraadpleging van de grond te tillen. Vervolgens moet ten minste 60 procent van het aantal kiezers bij de laatst gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer komen opdagen. Van die opkomst moet ten slotte een meerderheid tegen het desbetreffende wetsvoorstel stemmen.

De eerste drempel Ugt behoorlijk hoog. Lettend op het feit dat nog niet zo lang geleden 212.923 Nederlanders door middel van hun handtekening protesteerden tegen de Algemene wet gelijke behandeling, zal het duidelijk zijn dat het niet zo eenvoudig is een referendum te ontketenen tegen in ethisch opzicht bezwaarlijke wetgeving. Met name de laatste twee drempels zullen op bezwaren stuiten bij politieke partijen die principiële en/of praktische bedenkingen hebben tegen het correctief referendum. Deze drempels zijn namelijk laag. Als bij de kamerverkiezingen 70 procent van de kiesgerechtigden gaat stemmen, betekent dit in het voorstel van D66 dat 60 procent van deze opkomst zijn stem moet uitbrengen, wil het referendum geldig zijn. Uitgaande van dit voorbeeld is het dus voldoende dat 42 procent van de kiesgerechtigden meedoet aan de volksraadpleging. Als daarvan de helft plus één zich verzet tegen de voorgestelde wetgeving, is de opzet van het referendum geslaagd. Maar dat betekent wel dat -nog steeds op basis van dit voorbeeld- 22 procent van de kiesgerechtigden wetgeving kan blokkeren.

Voorbereidingen

D66 wil dat het nieuwe kabinet aansluitend op de formatiebesprekingen begint met het treffen van voorbereidingen voor een wijziging van de den gegeven voor een referendumwet. De Democraten realiseren zich dat het nog wel jaren zal duren voordat de invoering een feit kan zijn. Omdat de grondwet gewijzigd moet worden, dient het voorstel daartoe beide Kamers twee keer te passeren. Bovendien moeten tussen' de eerste en de tweede ronde verkiezingen worden gehouden. Dat betekent concreet dat het correctief referendum nog jaren op zich laat wachten. Als het volgende kabinet niet voortijdig valt, duurt het zeker tot 1998 voordat de tweede ronde van de voor te stellen grondwetswijziging kan worden afgehandeld.

Niet alle wetsvoorstellen lenen zich voor een referendum, meent D66. Wetgeving over het koningschap en het Koninklijk Huis, de vaststelling van de rijksbegroting, internationale verdragen, volkenrechtelijke besluiten en wijzigingen van de grondwet komen niet in aanmerking voor een volksraadpleging.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Monday 25 April 1994

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Directe democratie met drempels

Bekijk de hele uitgave van Monday 25 April 1994

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken