Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wirichs heeft prestigieuze plannen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wirichs heeft prestigieuze plannen

Nieuwe keten van bouwmarkten wil met breed assortiment klanten trekken

5 minuten leestijd

Achter Wirichs Bouwmarkt in Beuningen worden vrachtwagens met vloertegels en plinten gelost. Zodra de pakketten uit de trucks worden gezet, zwermen klanten eromheen en pakken de tegels van hun gading mee. Vijf gulden per vierkante meter, een koopje.

De eerste Nederlandse vestiging van Wirichs Bouwmarkt is meteen de vijftigste van deze Duitse keten. Reden voor de bedrijfsleiding om met veel aanbiedingen en acties de aandacht van het publiek op de nieuwe zaak te vestigen. Ruim voor de opening verspreidde de onderneming in een groot gebied folders met allerhande aanbiedingen. Prijspakker bij uitstek blijkt een kleurentelevisie voor 250 gulden. Afgelopen maandag, de eerste verkoopdag, sleet Wirichs er 1750. Bij de fabrikant staat een bestelling van nog enkele duizenden exemplaren uit.

Wirichs wil niet zomaar een handel in bouwmaterialen zijn. Op de folders prijst het zich aan als „uw huis-, tuin- en keukenwarenhuis". Het assortiment is duidelijk uitgebreider dan dat van een doorsnee bouwmarkt. Naast de gebruikelijke schrootjes, buitendeuren en douchecabines prijken koffiezetapparaten, koelboxen en bloempotten.

Geen tuincentrum

Voor dit brede assortiment -38.000 artikelen- heeft de winkelier ruimte nodig. Het pand beslaat 5000 m^ en is daarmee twee keer zo groot als de doorsnee doehet-zelf-zaak. En dan zit er nog niet eens een tuincentrum bij. De meeste Duitse bouwmarkten verkopen levend groen, dus planten, struiken en bomen. Wirichs Beuningen had hiervoor wel plannen, maar liet ze varen toen de buurman op het bedrijventerrein een tuincentrum bleek te zijn.

„Met één koop alles in huis om mee te decoreren, knutselen, verbouwen", vat de directeur van Wirichs Nederland, C. van den Eijkel, het assortiment samen. De consument hoeft dus niet meer op te zien tegen een strooptocht langs diverse winkels als hij zijn huis wil verbouwen. Met vloerbedekking, lampen en behang en luxe sanitair in de collectie denkt Wirichs een compleet aanbod te hebben.

Desondanks vraagt mr. H. J. van Amerongen van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel zich af of deze nieuwe keten van bouwmarkten het zal redden. Volgens hem is de markt met twaalf ketens al behoorlijk vol. „Door het hele land staan ongeveer achthonderd bouwmarkten. Marktleider is Gamma en Praxis bezet de tweede plaats. Vergeleken met andere sectoren in de detailhandel groeit het aantal doe-het-zelf-zaken tamelijk sterk".

Goedkoper

Naar schatting gaat er per jaar 5,7 miljard gulden om in de handel in doe-hetzelfartikelen. Hierbij telt ook de verkoop in speciaalzaken en warenhuizen mee. De omzet neemt nog elk jaar toe. Van Amerongen over het succes van de bouwmarkten: „De klanten vinden de artikelen bij de bouwmarkt goedkoper dan bij speciaalzaken. Daarom laten ze de ijzerwinkel links liggen. Door vervroegde uittreding en kortere werkweken heeft de Nederlandse bevolking ook meer tijd beschikbaar om te verbouwen. De consument vindt het bovendien leuk om zelf wat aan de woning te klussen".

Arbeidsplaatsen

Als nog meer ketens van bouwmarkten in Nederland willen gaan opereren, zal dat ten koste gaan van de kleinere ondernemingen. „Economen beschouwen de branche inmiddels als overvoerd", bevestigt Van Amerongen. „Zij gebruiken de term "verdringingsmarkt", om aan te geven dat ondernemers slechts kunnen uitbreiden door winkels over te nemen. De kleinere handelaren zoeken daarom steun bij franchise-organisaties".

Wirichs heeft prestigieuze plannen voor de toekomst. Dit jaar nog zullen vestigingen worden geopend in Deventer en Maastricht, beide met een tuincentrum. Van den Eijkel werkt nu aan vergunningen voor locaties in Zaandam en Apeldoorn. Bij de gemeenten bestaat wel belangstelling, waarbij ongetwijfeld de gedachte meespeelt dat een vestiging van de Duitse keten 50 a 60 arbeidsplaatsen oplevert.

Met zijn eigen formule denkt Wirichs staande te kunnen blijven. De eerste dagen na opening gingen heel wat produkten tegen afbreiakprijzen over de toonbank. Van den Eijkel: „Dat zijn geen lokkertjes. Omdat een grote organisatie achter ons staat, kunnen we bij de fabrikant lagere prijzen bedingen. Onze artikelen blijven hierdoor goedkoop".

Het zwakke van de Nederlandse concurrenten is volgens de directeur het gebrek aan deskundig winkelpersoneel. „Zij moeten weten waar ze over praten. De juiste tegellijm meegeven als mensen hun badkamer willen opknappen, mensen tips geven. Die klantgerichtheid gaat door tot aan de kassa. Als klanten een lamp kopen, dient de caissière erop te wijzen dat er in de verpakking geen peertje zit".

Telefoon

„Bij een willekeurige concurrent kun je zelden met vragen over een produkt Klanten van Wirichs Bouwmarkt in Beuningen maken van hun winkelmiddag een uitstapje. Foto G. Loeffen terecht. De jongen die de vakken vult, vindt dat hij door de klant van zijn werk wordt gehouden". Van den Eijkel wil dergelijke praktijken in zijn winkel koste wat het kost voorkomen. Mocht een klant geen personeel kunnen ontdekken en toch met vragen zitten, dan kan hij bellen. In het winkelpand staan diverse telefoons opgesteld. Wie toestel 24 belt, krijgt automatisch iemand van de afdeling klantenservice aan de lijn.

Van den Eijkel: „Je probeert goede service te geven. Als mensen ertegen opzien om zelf een parketvloer te leggen, kunnen we adressen geven van vakmensen. De bemiddeling is gratis. We lenen ook karretjes uit voor achter de auto's. Kost niets. Als mensen hout op een bepaalde maat willen hebben, zagen wij het voor hen". Aan de jongste bezoekers wordt zelfs gedacht; in een kamertje voor in de winkel kunnen ouders hun baby voeden en verschonen.

Stagiairs

De directeur van Wirichs Nederland is zeer benieuwd hoe de bezoekers zijn zaak beoordelen. Drie stagiairs van de heao enquêteren dagelijks klanten bij het verlaten van de winkel. De meeste ondervraagden roemen de ruimte en de gezellige inrichting van de bouwmarkt. Negatief: de lange wachttijden bij de kassa. Nog vervelender vinden klanten het dat niet alle artikelen in voorraad zijn. Van den Eijkel: „We kunnen het niet aangesleept krijgen". Brinta houdt de gemoederen nog steeds bezig

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Wirichs heeft prestigieuze plannen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's