Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amsterdam krijgt geen ondergronds station

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Amsterdam krijgt geen ondergronds station

t Maij: Financiering is niet realistisch genoeg

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - De komst van een ondergronds busstation vóór het Centraal Station in Amsterdam is van de baan. Minister Maij van verlieer vindt liet voorstel van de gemeente, het gemeentelijk samenwerkingsverband ROA en de streekvervoermaatschappij NZH voor de Hnanciering niet realistisch genoeg. De bewindsvrouw heeft dat gisteren laten weten.

Twee weken geleden maakten de drie partijen bekend de financiering van het 200 miljoen gulden kostende station rond te hebben. De gemeente Amsterdam wilde 15 miljoen gulden bijdragen en nog eens 70 miljoen uit de reservering voor Amsterdamse projecten die in het kader van de zogenaamde vierde nota ruimtelijke ordening extra (Vinex) worden uitgevoerd. Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), het samenwerkingsverband van veertien gemeenten, zou 90 miljoen investeren van de in totaal 490 miljoen Vinex-geld die voor regionale verkeers- en vervoersprojecten beschikbaar komt. De streekvervoermaatschappij NZH wilde 25 miljoen gulden betalen. Minister Maij wijst erop dat zij niet als enige kan beslissen over de alternatieve besteding van het Vinex-geld, omdat dit een zaak is van meer ministeries. Zij heeft twijfels over de vraag of het project voldoet aan de criteria voor een uitkering uit de investeringsimpuls, uit welk fonds de financiering van het Vinex-akkoord voor een deel afkomstig is.

„Teleurgesteld"

Ook bij de bereidheid van het ROA om 90 miljoen te betalen, plaatst zij vraagtekens. Het Vinex-geld voor het ROA is pas vanaf 1998 beschikbaar en is niet in de eerste plaats bestemd voor megaprojecten, zoals een ondergronds busstation, maar voor de uitvoering van plannen die minder dan 25 miljoen kosten. Het ROA moet daarvoor eerst een prioriteitenlijst opstellen.

T. Hooijmaijers, VVD-raadsIid in Amsterdam en lid van het dagelijks bestuur van het ROA, zegt „bevreemd en teleurgesteld" te zijn. Hij noemt de bezwaren van Maij „bureaucratisch" en in schril contrast met de oproep tot daadkracht die Maij vorige week in de Tweede Kamer deed met betrekking tot de Betuwelijn. Alleen een andere minister of de Tweede Kamer kunnen nu nog beslissen dat er een ondergronds station moet komen, maar dat wordt dan een stuk duurder, omdat er nieuwe tekeningen en een nieuw bestek moeten worden gemaakt, aldus Hooijmaijers. Hij vindt dat het ROA en Amsterdam nu beter snel op zoek kunnen gaan naar een bovengrondse oplossing.

Maij vindt wel dat de noord-zuidlijn en de U-rail in hun geheel moeten worden aangelegd. De financiering moet in fasen plaatshebben. De noordzuidlijn is een railverbinding tussen Amsterdam-Noord en Schiphol. De Urail gaat Amsterdam verbinden met de nieuw te bouwen wijk Nieuw-Oost in het U-meer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Amsterdam krijgt geen ondergronds station

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken