Bekijk het origineel

Carglass timmert met reparatie kapotte autoruiten aan de weg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Carglass timmert met reparatie kapotte autoruiten aan de weg

Markdeider voor autoglas wil eind 1995 veertig filialen

6 minuten leestijd

EINDHOVEN - Autoruiten blijven kwetsbaar. Tfegen hard opspattende stenen, rondvliegende dakpannen en inbrekers zijn ze uiteindelijk niet bestand. Wie zijn kapotte ramen wil laten repareren, kan bij het gespecialiseerde bedrijf Carglass terecht.

Door drs. H. van den Berge

In de garage bij het hoofdkajitoor van Carglass in Eindhoven staat een Opel Omega met pech. In de voorruit zit een lange scheur. Een monteur verwijdert in een mum van tijd de ruit, waarna het nieuwe exemplaar met een speciaal soort lijm weer wordt bevestigd.

Naast de Opel staat een auto met in de voorruit een kleine barst, voor een zogenaamde Glass Medic-behandeling. Een monteur bevestigt op de plek een vacuümpomp, waarmee de breuk luchtledig wordt gemaakt. Daarna wordt een doorzichtige vloeibare hars in het beschadigde gedeelte geïnjecteerd. Na een korte behandeling is er van de barst bijna niets meer te zien.

Vrachtwagens

Hoewel de kans op een autoruitschade niet groot is, moet een eigenaar er toch terdege rekening mee houden. Volgens ir. A. B. Thomaes, sales en marketing manager van Carglass, wordt een autobezitter gemiddeld een keer in de tien jaar geconfronteerd met een dergelijke pech. ,J^atuurliik zijn er grote verschillen.

MolüÉÉ
In bijvoorbeeld Amsterdam is de kans op een kapotte ruit als gevolg van inbraak veel groter dan in Assen. In totaal sneuvelen in Nederland zo'n 500.000 autoruiten per jaar".

Het repareren van kapotte autoruiten is een goede business. Dat blijkt wel uit de snelle groei van Carglass. Twee weken geleden werd het dertigste filiaal in Nederland geopend, terwijl het bedrijf in 1989 nog maar één vestiging in ons land had. Daarnaast heeft het bedrijf nog bijna tachtig mobiele serviceploegen, die de pechauto ter plaatse kunnen repareren.

Specialistisch

Carglass is een onderdeel van Belron International. In dit Britse concern zijn wereldwijd 6000 mensen bezig met het maken van autoruiten. Alleen al in Europa zijn er meer dan 400 filialen, waar jaarlijks miljoenen reparaties en vervangingen aan personenauto's, vrachtwagens en bussen worden uitgevoerd. Het concern is op zijn gebied marktleider in de wereld.

Dat Carglass zo aan de weg kan timmeren, komt doordat het repareren van ruitschade zeer specialistisch werk is. Thomaes: „Om te beginnen zijn er al zo'n 1000 autotypes. Bovendien heeft ieder model verschillende soorten voor-, achter- en zijruiten: gehard of gelaagd, helder of getint, met of zonder ingebouwde antenne en verwarming, enzovoorts. Voor bijvoorbeeld de Ford Sierra alleen al moeten we 250 verschillende ruiten in voorraad hebben".

Vanwege het grote aantal automodellen hebben de filialen in hun magazijnen ruim 10.000 courante ruiten in voorraad. Daarnaast staan in de distributiepunten van het bedrijf nog veel minder vaak voorkomende ruiten. Carglass betrekt zijn ruiten van de vijf autoglasfabrikanten in de wereld, waar ook de autofabrieken hun ramen vandaan halen.

Ook het monteren van het glas is een apart specialisme, benadrukt Thomaes. „In de wat oudere auto's is het niet zo moeilijk. De ruiten zaten hier in een rubber omhulsel, waardoor het beschadigde glas vrij makkelijk te vervangen is. In de nieuwere auto's moeten de voor- en achterruiten echter eig nauwkeurig worden gemonteerd en goed gelijmd, omdat ze van belang zijn voor de stijfheid en veiligheid van de carrosserie. Daarom geven wij onze medewerkers een speciale opleiding en hebben we aparte apparatuur ontwikkeld".

Dealers

Omdat de reparatie en vervanging van autoruiten specialistischer wordt. worden deze werkzaamheden steeds meer gedaan door bedrijven als Carglass, die zich daarop hebben toegelegd. Thomaes: „Ook dealers van automerken komen daarom met de ruitschades van hun klant vaker naar ons toe. Een voordeel voor hen is bovendien dat ze geen ruiten in voorraad hoeven te houden en dat ze de apparatuur niet hoeven aan te schaffen, dus het is nog goedkoper voor hen ook". In de autoruitensector heeft Carglass in de paar jaar van zijn bestaan in Nederland een toonaangevende positie verworven. Het marktaandeel van het bedrijf is al gegroeid naar 40 procent en dit percentage stijgt nog steeds.

De omzet bedroeg vorig jaar 75 miljoen gulden. Dat was een verdubbeling ten opzichte van 1992. Winstcijfers worden op last van het Britse moederconcern niet verstrekt, maar de sales en marketing manager laat wel weten dat het bedrijf „gezond" is. „We hanteren scherpe marges, maar we zijn ook weer geen Sinterklaas".

Dienstverlenend

De belangrijkste reden voor de sterke positie van Carglass is volgens Thomaes het dienstverlenende concept van het bedrijf. „Om mensen met ruitschades te kunnen helpen, hebben we een speciaal 06-nummer geopend. Hierdoor kunnen we de klant 24 uur per dag en zeven dagen per week helpen. Dat geldt ook als de auto niet naar een filiaal kan komen of 's avonds en op zaterdag en zondag, als de vestigingen zijn gesloten, want dan kan iemand altijd door onze mobiele servicestations worden geholpen. In deze wagens zit alle noodzakelijke apparatuur. En voor het geval de beschikbare ruit in een filiaal niet voorhanden is, wordt tijdelijk een noodruit geplaatst".

De klantgerichte werkwijze van Carglass is ook bij de autoverzekeraars en leasemaatschappijen niet onopgemerkt gebleven. Met veel van deze bedrijven heeft de specialist in autoglas vaste afspraken gemaakt.

Zo heeft Carglass via de computer toegang tot de verzekeringsgegevens van 66 maatschappijen. Als een van hun klanten naar Carglass belt, kan dit bedrijf meteen aangeven wat de schade voor gevolgen heeft voor de noclaim en deigelijke. Ook de betaling is met de verzekeringsmaatschappijen geregeld. Na reparatie of vervanging hoeft de klant -afhankelijk van de soort verzekering- slechts zijn eigen risico of een gedeelte daarvan af te rekenen. De verdere verwerking van de factuur regelt Carglass rechtstreeks met de verzekeraar.

Campagne

Thomaes ziet de toekomst van het bedrijf zonnig in. Hij meent dat het einde van de groei nog niet in zicht is. Tot eind volgend jaar moeten er nog ongeveer tien vestigingen bij komen. Het totale aantal filialen komt dan op zo'n veertig, verspreid over het hele land. Thomaes denkt dat een dergelijk aantal voor Nederland genoeg is.

Toch wil dit nog niet zeggen dat Carglass dan uitgegroeid is. Integendeel, stelt de topman. „De belangrijkste toekomstplannen betreffen de uitbreiding van ons Europese netwerk. In bijvoorbeeld Duitsland hebben we tachtig filialen, maar gezien het grote aantal auto's in dat land is daar nog veel mogelijk. Ook voor andere Europese landen heeft het bedrijf plannen ontwikkeld, dus we zitten zeker niet stil".

In Nederland is echter ook jiog werk te verzetten. Het bedrijf bemerkte dat zijn naamsbekendheid bij consumenten niet erg hoog is. Om dat te verbeteren, is een campagne gestart onder het motto "Catglass helpt u snel weer veilig op weg". ^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Carglass timmert met reparatie kapotte autoruiten aan de weg

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken