Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werken aan de weg is levensgevaarlijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Werken aan de weg is levensgevaarlijk

5 minuten leestijd

„Eigenlijk is liet schandalig. Schandalig dat mensen over zo weinig zelfdiscipline beschikken dat ze zelfs bij wegwerkzaamheden nauwelijks de voet van het gas kunnen nemen. Ook al staan er waarschuwingsborden, worden de rijstroken smaller en is duidelyk aangegeven dat de maximumsnelheid 70 km/u is, toch blijven de meesten met onverminderde snelheid doorgaan en nemen ze enorme risico's.

Woordvoerder Rob van Rees van het Korps Landelijke Politiediensten in Driebergen kan niet begrijpen dat iemand voor een paar minuten tijdwinst anderen in ernstig gevaar brengt. Hoe gevaarlijk het is als er wegwerkzaamheden zijn, bleek vorige week dinsdag nog weer op de A12, Utrecht-Den Haag. Een vrachtwagenchauffeur had te laat in de gaten dat de rijstrook was afgezet, reed de afzetting omver en botste vervolgens op een voertuig van wegwerkers. Eén wegwerker kwam om het leven, een andere raakte gewond.

Botsing

Van het ongeval met de vrachtwagen, dat ter hoogte van Bodegraven plaatsvond, is nog niet met zekerheid vastgesteld of dit door een te hoge snelheid van de vrachtwagen is veroorzaakt. Het kan zijn dat de afzetting niet goed was aangegeven. Nader onderzoek moet dit nog uitwijzen. Een feit is, dat twee vrachtwagens achter elkaar op de rechter rijstrook reden, waarvan de ene nog net op tijd naar de linker rijstrook kon uitwijken toen hij de wegafzetting naderde. De tweede vrachtwagen kon niet naar links vanwege naast hem rijdend verkeer en was ook niet in staat op tijd te stoppen. Hij reed door de afzetting en botste op het werkvoertuig.

Het ongeval op de Al2 was dramatisch, omdat een van de wegwerkers erbij om het leven kwam. Het kreeg daardoor veel aandacht van de media. Maar ongevallen bij wegwerkzaamheden komen volgens Van Rees veel vaker voor. „Ongevallen bij wegafzettingen zijn schering en inslag. Om de haverklap wordt het materiaal voor bebakening en wegafzetting aan gort gereden".

Snelheid

De belangrijkste oorzaak van de vele ongelukken is de hoge snelheid. Hoewel de maximumsnelheid door middel van borden heel duidelijk tot 70 km/u wordt beperkt, rijden de meesten met nauwelijks verminderde snelheid door. Die snelheidsbeperking is er niet voor niets. De situatie is gevaarlijk, omdat de rijstroken beduidend smaller worden en het verkeer via een lastjge slinger op de vluchtstrook of een rijstrook van de andere rijbaan wordt geloodst. De meesten manoeuvreren langs de bakens en de pionnen alsof ze op een circuit aan een race deelnemen.

Slechts weinigen remmen af tot 70 km/u. Dat blijkt uit de snelheidscontroles die bij wegwerkzaamheden worden gehouden, zoals die bij Nijkerk, op de A28 Amersfoort-Zwolle. Van 10 maart tot. 7 september heeft de politie daar bij de wegwerkzaamheden 27 keer een snelheidscontrole gehouden. Van' de 92.653 auto's die in totaal werden gecontroleerd, reden er 44.292 te snel. Dat wil zeggen 47,8 procent! Er waren zelfs twee uitschieters bij van 141 en 142 km/u. En dat op een gedeelte dat bijzonder gevaarlijk is. Regelmatig gebeuren er ongevallen. Begin dit jaar kwam er een wegwerker bij om het leven.

Ongeval

Van Rees schildert in een paar woorden het meest voorkomende soort ongeval: een personenauto haalt een vrachtwagen in op het moment dat de wegafzetting begint en het verkeer op twee veel smallere rijstroken wordt geleid. De vrachtwagen komt een stuk naar links, waardoor de bestuurder van de personenauto schrikt en op de rem springt. De daarachter rijdende bestuurder heeft dat te laat in de gaten omdat hij te weinig afstand houdt, en rijdt achter op de personenauto. Voor je het weet, is het een enorme ravage met in de file die erachter ontstaat ook nog enkele kopstaartbotsingen.

Waarom mensen bij wegwerkzaamheden zo hard blijven rijden, zou psychologisch eens uitgezocht moeten worden. Van Rees: „Men weet heel goed dat 70 km het maximum is. Dat blijkt wanneer je in een politieauto met de stroom meerijdt: dan houdt iedereen zich keurig netjes aan de snelheid. Maar als je in een onopvallende surveillance-auto rijdt, stuift iedereen je met grote snelheid voorbij. Het is blijkbaar gewoon de angst voor een boete die mensen ertoe brengt veilig te gaan rijden. Een kwestie van geld dus. Dat is toch schandalig".

Vaders

„Zelfs eerbare vaders van gezinnen met kinderen zie je met hun hele gezin op volle snelheid langs de wegwerkzaamheden schieten. En als ze een eind verder een afslag nemen, kom je ze vervolgens bij een verkeerslicht tegen waar ze rustig staan te wachten tot het groen wordt. Waarom dan bij die wegafzetting toch zo veel risico's genomen? Waarom die wegwerkers in groot gevaar gebracht die zelf misschien ook vader zijn en thuis een gezin met kinderen hebben? Dat is toch een groot gebrek aan discipline?"

„Wat je zou moeten doen, is de mensen die zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden, eens een uurtje mee laten werken langs de kant van de weg. Dan kunnen ze ervaren hoe het is je werk te moeten doen terwijl op twee meter afstand de auto's langs je heen suizen. Dan kunnen ze de stress eens voelen als ze tijdens het werk opeens achter zich het gillen van blokkerende wielen horen".

Actie

Maar moet er geen actie ondernomen worden, moet er geen voorlichtingscampagne worden gevoerd om de mensen met de neus op de feiten te drukken? „Ach", zegt Van Rees, „dat hebben we allemaal al meer dan eens gedaan, maar het heeft nauwelijks effect. Het enige waar de mensen bang voor zijn, is een snelheidscontrole. Dan voelen ze het namelijk in hun portemonnee. De komende tijd zullen we dan ook extra snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden uitvoeren".

Automobilisten moeten zich volgens Van Rees bij wegwerkzaamheden aan de volgende regels houden: houd je aan de opgegeven snelheid, houd voldoende afstand, houd rekening met de weersgesteldheid. En blijf aan de goede kant van de bakens, want er zijn werkelijk mensen die om de bakens heen rijden en op het afgezette stuk weghelft verdergaan. En dat allemaal voor een beetje tijdwinst. Onbegrijpelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Werken aan de weg is levensgevaarlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken