Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Bevrijding gaat alleen ons volk aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Bevrijding gaat alleen ons volk aan"

Vergeving komt in woordenboek van joodse gemeenschap niet voor

5 minuten leestijd

AMSTERDAM/BARENDRECHT - Ruim de helft van de Nederlanders, namelijk 52 procent, vindt dat er Duitsers bij de viering van Bevrijdingsdag mogen zijn. De mening van een derde van de bevolking staat daar lijnrecht tegenover. Zij beschouwen de aanwezigheid van de oosterburen bij welke herdenking dan ook als ongewenst. Vooral joden en oud-verzetsstrijders zijn faliekant tegen.

De joodse gemeenschap laat weten er heel veel moeite mee te hebben als tot deelname van Duitsers besloten zou worden. „Het voelt aan als een 'contradictio in terminis'". Rabbijn R. Evers, rector van het Nederlands Israëlitisch Seminarium in Amsterdam, geeft de gevoelens weer van joden die zich gekwetst voelen door de huidige discussie. „Mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt, zijn er tegen. Maar ook hun kinderen, de zogenaamde tweede generatie, kunnen geen begrip opbrengen voor een officiële vertegenwoordiging uit Duitsland bij de komende herdenking van de bevrijding".

In Frankrijk werd de eerste stap gezet naar een gezamenlijk herdenken van de bevrijding. Op uitnodiging van president Mitterrand deden Duitse soldaten eind juli mee aan de parade van het Eurokorps over de Champs Elysées in Parijs. Dit moest dienen als een goedmakertje voor de weigering om bondskanselier Kohl toe te laten bij de viering van D-Day.

Vreemdelingenhaat

De mensen van het verzet willen niets met de vroegere vijand van doen hebben. Hetzelfde gevoelen leeft onder joden. Evers: „Wij zien heus wel onderscheid tussen goed en slecht. De Duitsers van nu zijn niet dezelfden als die van vroeger. Toch zijn voor ons de historische feiten voldoende om afwijzend tegenover de voorstellen te staan".

De rabbijn memoreert dat 85 procent van de Nederiandse joden tijdens de oorlog „op beestachtige wijze" is omgebracht. „Duitsland heeft naar zijn mening afgerekend met zijn oorlogsverleden. Juist daar zie je echter weer een opleving van de vreemdelingenhaat. Bovendien is aan een groot aantal oorlogsmisdaden geen recht gedaan. Met deze achtergrond is het voor ons moeilijk om niet gereserveerd tegenover Duitse aanwezigheid te staan".

Voor de in Nederland wonende joden maakt het geen verschil of een vertegenwoordiging uit het buurland wordt uitgenodigd op 5 mei of 8 mei, de datum van de capitulatie, zoals deze week werd voorgesteld. „De relatie tussen de twee volken is en blijft heel beladen", voegt Evers eraan toe.

Woordenboek

Prins Bemhard liet zaterdag in een interview met het dagblad Trouw weten geen bezwaar te hebben tegen aanwezigheid van Duitsers. Premier Kok sloot zich bij de prins aan. De rabbijn gelooft niet dat de joden zich door deze uitlating van de prins door Nederland in de steek gelaten voelen. „Dat neemt niet weg dat vooral ouderen er tamelijk verbolgen op hebben gereageerd. Alleen al het spreken erover wekt woede. Voor hen is het ondenkbaar en niet te verwerken de oorlog en haar verschrikkingen met Duitsers te herdenken".

„Vergeving", zo zegt Evers, „komt in ons woordenboek niet voor. De volkenmoord die zich een halve eeuw geleden voltrok, was zo doordacht en met kwade opzet uitgevoerd, dat zelfs bij de joden van na de oorlog voor vergeven geen plaats is". De rabbijn voegt eraan toe dat hij persoonlijk inziet dat er in Europa aan een gemeenschappelijk toekomst moet worden gewerkt. „De relatie tussen Duitsers en joden is echter nog heel beladen. Er gaat nog een generatie overheen voordat de oude wonden werkelijk zijn genezen".

Te ver

Emiritus predikant J. Mijnders van de Gereformeerde Gemeenten maakte de Tweede Wereldoorlog zeer bewust mee. Door verzetsactiviteiten belandde hij achter de tralies en hij heeft zelfs in een dodencel gezeten. Voor hem is het de vraag op welke wijze Duitsers aanwezig zouden moeten zijn bij de viering van de bevrijding.

„Als het gaat om een officiële gelegenheid, dan zou ik ze niet uitnodigen. Ik geloof dat dat een beetje te ver gaat. De herdenking is nationaal en gaat alleen het Nederlandse volk aan. We vieren immers de bevrijding van het Duitse juk. Wat moeten Duitsers hier dan bij doen? Voor Amerikanen is dat duidelijk, zij hebben een direct aandeel gehad in de bevrijding".

De emiritus predikant zegt dat hij veel heef^ meegemaakt en dat hij nooit een hversie heeft gehad tegen de Duitsers, „maar wel tegen hun handelingen, de manier waarop ze tekeer gingen". Mocht het al zo zijn dat vertegenwoordigers uit Duitsland een herdenking willen bijwonen, dan meent ds. Mijnders dat ze „er alleen met schaamte bij kunnen staan". „Als ik Duitser was, zou ik er niet bij willen zijn. Ik zou niet eens de moed hebben om over de grens te komen".

Verkeerd licht

Hij tekent daarbij aan dat de manier van herdenken volgens hem in een verkeerd licht staat. „We moeten de bevrijding van ons land in de eerste plaats in het licht stellen van wat God heeft gedaan". De predikant benadrukt dat het voor hem belangrijk is dat vijftig jaar bevrijding op een waardige wijze wordt herdacht, „met een kerkdienst bijvoorbeeld. Mocht een Duitser te kennen geven deel te willen nemen aan een kranslegging, dan geloof ik niet dat je hem moet weigeren".

„Ik hoop dat het Duitse volk zich ervan doordrongen weet wat het vroeger heeft teweeggebracht. Middellijk hoor", haast ds. Mijnders zich er aan toe te voegen, „het is alles door Gods bestel geschied. Als de Duitsers mede willen herdenken, dan kunnen ze dat op hun eigen grondgebied doen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

„Bevrijding gaat alleen ons volk aan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken