Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe sound van Eminent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De nieuwe sound van Eminent

Tussen gesmolten kaasklompen stond het nieuwe prototype, de DCS

5 minuten leestijd

Eminent. Dat is een verhaal van nare tegenvallers, dreigende faillissennenten, afslankingsoperaties, sterfhuisconstructies en viermaal een echt bankroet. Ups en downs.. Maar meestal was het, zeker de afgelopen twintig jaar, down. In Lelystad krijgt Eminent echter een nieuwe sound, die van "Holland Organs BV".

Lelystad. Industrieterrein Oostervaart Aan het eind van de Binnenhavenvveg wordt vaardig de laatste hand aan een fris bedrijfspand gelegd. Het groene bord, bcN&n op het dak, oogt vertrouwd: "Eminent". Het oudste merk van elektronische orgels in Nederland. De nieuwe bedrijfsruimte bestaat eigenlijk uit één grote hal. Er wordt nog gewerkt aan een kantine, een ontvangstruimte, een entree, kantoorruimte en een laboratorium. Dan is er nog het Auditorium, de gehoor- en concertzaal voor Eminents nieuwste ideeën. Het is hier allemaal Digital Computing System (DCS) wat de klok slaat, op de authentieke klank van een glanzende vleugel en een stokoude klavecimbel na.

Oud verhaal
Het verhaal van Eminent is al oud. Het is het verhaal van de jonge bakkersknecht Jacob Vreeken, die ergens tussen Bodegraven en Zwammerdam een eigen harmonium- en pianohandel begon. Het eerste hoofdstuk ervan werd al ver voor de Tweede Wereldooriog geschreven, toen nog niemand van Johannus, Monarke of Viscount had gehoord. Vreekens eerste winkel stond in Bodegraven. Het eerste elektronische orgel rolde in 1960 van de band: de Solina. Het ging goed! Toen kwam er een nieuwe fabriek aan de Dronenhoek in Bodegraven, gevolgd door een veel grotere in Waddinxveen, die weer werd ingeruild voor het nog gigantischer complex aan het Jacob Vreekenplein. Maar die laatste fabriek was heus té groot Sindsdien ging het mis. De overige hoofdstukken sukkelden de geschiedenis door. Er werden enkele bergen beklommen, vele dalen genomen en onderweg werd viermaal heftig bankroet geleden. Dat duurde, alles bijeengeharkt tot aan het einde van de jaren tachtig.

Prototype
In Veenendaal liep inmiddels het verhaal van Neleaor (met het Cantor-orgel) naar een moeizaam eind. Nelector-verkoopleider J. A. de Waal had inmiddels meer oren voor het produkt vari Eminent dan voor dat van Cantor. In een oud kaaspakhuis in Waddinxveen had hij kennis gemaakt met de restanten van wat eens een bloeiend orgelbedrijf met 485 arbeidsplaatsen vras geweest „Wat ik in dat pakhuis zag, waren hardwerkende mensen, doordouwers met veel werklust en veel energie, maar er was geen financiële spankracht meer, er waren alleen maar negatieve vermogens. Het geld vras op. Er werden dus geen materialen ingekocht en ook geen orgels vérkocht De banken waren het 'eminente' verhaal zat Het was een gigantische puinhoop en ook administratief was er geen enkel overzicht meer". De Waal zag nog iets anders: Tussen gesmolten kaasklompen stond Eminents nieuwste prototype, de veelbelovende DCS-serie. „Een orgel dat de moeite meer dan waard was".

Moeras
Wat Eminent nodig had, was een flinke, gezonde financiële injectie en een nieuwe organisatorische structuur. De injectie kwram van Hans Versteegt ooit de grote man van het Johannus-orgel. De structuur kwam van B. van Oostrum en T. Steeman. De Waal Is inmiddels Eminent-export/verkoopleider. Steeman vormt (samen met B. van Oostrum) de tweekoppige directie. Steeman: „We hebben dat prototype eens goed aangekeken en hebben vervolgens tegen elkaar gezegd: „Dat ding is het waard om de kar uit het moeras te trekken". Overgenomen werden de naam "Eminent" en het DCS-systeem. De Waal: „Eminent heeft wereldwijd een klinkende naam gehad, alle jaren door. In Nederiand Is die wellicht door alle financiële poespas wat besmet maar in het buitenland weet niemand daar iets van. En de kv^raliteit van de nieuwe serie stond voor ons onomstotelijk vast". De naam en het orgel dus. „De rest mochten ze in Waddinxveen wel houden".

Lelystad
Dat Eminent in zijn nieuwe gewaad weg moest uit het oude nest was duidelijk Weg uit Waddinxveen, waar zoveel oude sores lag. Weg ook uit Bodegraven, waar aan het Jacob Vreekenplein ooit Eminents glorie te vinden was. Weg uit de buurt waar het elektronische vlaggeschip gezonken was. Het werd uiteindelijk Lelystad. Daar waren geen files. Daar werd nog voor 900 miljoen in infrastructuren geïnvesteerd, daar was nog ruimte. De Waal (hij zit exact tien jaar in het or^elvak, werkte voor Nelector en daarvoor nog voor Johannus Orgelbouw): „Ons nieuwe produkt wijk af van wat onze collega's te bieden hebben. Alom wordt gewerkt met het digitale sampling- systeem, een Italiaanse ontwikkeling, gebaseerd op de chip Ml 14. Daarmee wordt de klank van een pijporgel opgenomen en vervolgens weergegeven, eventueel met een beetje extra hoog of een beetje extra laag. Maar de aanduiding "digitaal" als zodanig zegt nog heel weinig over de toegepaste techniek of over de kwaliteit van een orgel. Zij geeft in principe alleen aan dat voor de klankopbouw is uitgegaan van authentieke pijporgelklanken en niet van synthetische toonbronnen, zoals bij de analoge techniek".

Analyse
Eminent heeft het Digital Computing System ontwikkeld. Daarin wordt ook de klank van een pijporgel opgenomen. Bij de weergave worden de afzonderiijke registers echter eerst geanalyseerd en gereproduceerd. Via het in combinatie daarmee ontwikkelde Personal Edit System zijn alle voor de klankopbouw essentiële parameters toegankelijk, waaronder de harmonische structuur van de registers en hun specifieke spuckkarakteristieken. Met behulp van dit PES-systeem, dat met een bescheiden display van buitenaf kan worden bediend, kan elk register in al zijn facetten volledig naar wens worden geïntoneerd. Dat intoneren kan integraal over de gehele klavieromvang of in groepen van vier opeenvolgende tonen gebeuren.
De Waal: „Eigenlijk kun je stellen dat wij op elektronische wijze een pijporgel bouwen".

Puriteinen
Kan De Waal zich voorstellen dat er ook mensen zijn die moeite blijven hebben met de wereld van namaak en imitatie, die het elektronische orgel meer en meer oproept? „Kijk eens, er is natuuriijk nooit iemand een elektronisch orgel gaan maken omdat hij een pijporgel niet mooi genoeg zou vinden. In dat licht moet je de gehele ontwikkeling bezien. Mensen die liever een pijporgel hebben van vier stemmen dan een volwaardige elektronische variant lijden naar mijn idee echter aan het oude vastgeroeste, puriteinse vooroordeel. Dat slaan we er zelfs met de DCS niet uit".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 november 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

De nieuwe sound van Eminent

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 november 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken