Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Betere resultaten voor wegyervoer verwacht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Betere resultaten voor wegyervoer verwacht

Rendementen Ü^en nog onder gewenste peÜ

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - Het wegtransport is op de weg terug. Transport en Logistiek Nederland, de grootste organisatie in het beroepsgoederenvervoer, signaleert een voorzichtig herstel van de rendementen in het beroepsgoederenvervoer. De winsten liggen echter nog ver onder het gewenste peil.

Uit vandaag gepubliceerde cijfers blijkt dat het herstel het grootst is bij het binnenlands wegtransport. Transport en Logistiek Nederland verwacht dat het rendement in deze sector dit jaar met 2 procent zal stijgen. Vorig jaar was de stijging slechts 0,5 procent. ,

Ook met het internationale vervoer gaat het beter, zij het dat deze sector nog in de rode cijfers zit. Het verlies wordt op een half procent geraamd. Vorig jaar bedroeg het negatieve rendement nog 1,6 procent.

De cijfers zijn voor Transport en Logistiek Nederland, waarbij 7000 kleine, middelgrote en grote transportbedrijven zijn aangesloten, geen reden tot juichen. „De rendementscijfers wekken de indruk dat de recessie in het wegtransport achter de rug is, maar het is zeer de vraag of het een blijvende verbetering betreft". De percentages liggen bovendien nog ver onder het minimum rendementscijfer van 5 procent.

Het aantal ondernemingen in het beroepsgoederenvervoer over de weg groeide in 1994 van 9006 naar 9333, een stijging van 4 procent. Van deze bedrijven hadden er 5886 een Eurovergunning, waarmee ook buiten de Benelux vervoerd mag worden. Het laatste aantal betekent een groei van 8 procent. De stijging doet zich voor in alle grootteklassen. Alleen in de categorie 15 tot 20 wagens nam het aantal ondernemingen af.

Failliet

Het aantal faillissementen neemt nog steeds toe, ondanks de Ucht herstellende rendementen. In de eerste drie kwartalen van 1994 gingen 103 transportondernemingen op de fles. In 1993 waren dat er in dezelfde periode 96. Van de 103 ondernemingen mochten er 89 buiten de Benelux vervoer verrichten.

Het aantal bedrijfswagens steeg eveneens. De2^ stijging werd voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal bestelauto's. Op 1 augustus telde het Nederlandse bedrijfsautopark 42.275 trekkers tegen 41.449 op dezelfde datum vorig jaar. Het aantal vrachtauto's nam over deze periode af met 1 procent tot 86.969. Het aantal bestelauto's daarentegen groeide met 2 procent tot 521.036.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Betere resultaten voor wegyervoer verwacht

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken