Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samenwerking havens België en Z-Nederland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Samenwerking havens België en Z-Nederland

Eerste officiële besprekingen volgende maand

3 minuten leestijd

MIDDELBURG - De havens in het zuiden van Nederland en in België moeten elkaar helpen in plaats van te concurreren. Dat vindt zowel de Nederlandse minister van verkeer en waterstaat, mevrouw Jorritsma, als de Vlaamse minister van verkeer, Sauwens. Volgende maand gaan vertegenwoordigers van beide overheden en havenschappen overleggen over deze kwestie.

De Nederlandse bewindsvrouwe zei gisteren in Middelburg, na de ondertekening van het Scheldeverdrag met België, dat bij het Rotterdamse havenbedrijf de wens leeft tot bredere samenwerking. „We moeten daarom snel met afgevaardigden van bijvoorbeeld de havens van Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen om tafel”.

Volgens Sauwens bestaat er ook bij de Vlaamse overheid instemming over nauwere banden tussen de havenschappen. „De slag om Europa kan alleen maar gewonnen worden indien we samenwerken. We hebben gemeenschappelijke belangen. De havens dienen elkaar aan te vullen”. Volgende maand zullen de eerste besprekingen op dit terrein plaatsvinden.

Jorritsma nam gisteravond tijdens het jaarlijkse diner van de Scheepvaart Vereniging Zuid echter weer wat gas terug. Daar zei de bewindsvrouwe dat de havens van Antwerpen en Rotterdam de onderlinge concurrentie niet moesten uitbannen.

De Zeeuwse commissaris van de Koningin Van Gelder, voorstander van intensieve contacten tussen Nederlandse en Belgische bedrijven, noemde de toenemende samenwerking tussen beide landen „mede het gevolg van onderhandelingen over het Scheldereglement”. Die overeenkomst tussen Nederlandse en Belgische overheden moet het scheepvaartverkeer op de Westerschelde veiliger maken. In totaal is daar acht jaar over onderhandeld. Het verdrag is gisteren ondertekend. Het vorige reglement dateert van 1843.

Belediging

De Belgische vice-premier en minister van verkeerswezen Di Rupo was niet bij de parafering aanwezig. Hij voelde zich „persoonlijk gegriefd” door een formulering in de Nederlandse uitnodiging voor de bijeenkomst van gisteren. Daarin stond dat hij het verdrag zou „mede ondertekenen”. Dat vond hij staatsrechtelijk een te zwakke formulering.

Na afloop van de formaliteiten gingen de Vlaamse en Nederlandse minister met tegenzin op deze kwestie in. Volgens hen had de afwezigheid van Di Rupo alles te maken met het feit dat er gistermiddag een spoeddebat was in het Belgische parlement en niets met de inhoud van de uitnodiging. Door ambtelijke kringen werd deze verklaring gistermiddag echter tegengesproken. Volgens hen is er wel degelijk sprake van boosheid over de formulering in de uitnodiging.

Loodsplicht

Volgende week maandag zullen door de Nederlandse en Belgische overheden de zogenaamde waterverdragen worden ondertekend. Die regelen vooral de milieu-aspecten, waaronder de door Antwerpen gewenste verdieping van de Westerschelde. Het Scheldeverdrag, voor een veiliger scheepvaartverkeer, is daar een onderdeel van.

De belangrijkste regeling die erin opgenomen is, is de loodsplicht. Schepen vanaf 60 meter lengte of met een gevaarlijke lading moeten een loods aan boord hebben. Anders riskeren zij een maximale boete van 10.000 gulden of een gevangenisstraf voor de schipper. De loodsdiensten worden bovendien verdeeld tussen België (drie vierde) en Nederland (een vierde). Hiermee moet een eind komen aan de ruzies tussen beide diensten.

Minister Jorritsma noemde de overeenkomst gisteren „de eerste formele demonstratie van een verbeterde verhouding tossen Nederland en België over onderwerpen die de Westerschelde aangaan. Er zullen nog vele verdragen volgen”. Voor de Vlaamse minister was dit het „eerste gemengde verdrag dat door de federale overheid en een Vlaamse minister wordt ondertekend. De Schelde is ooit een teken van vervreemding geweest. Vandaag brengt zij Nederland en Vlaanderen samen. De tijd breekt aan voor intensieve grensoverschrijdende samenwerking”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Samenwerking havens België en Z-Nederland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken