Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Italiaan gedraagt zich nukkig in de file

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Italiaan gedraagt zich nukkig in de file

RD-autotest Alfa Romeo 145 1.6

5 minuten leestijd

De eerste indrukken die wij van de nieuwe Alfa 145 opdoen, zijn niet geweldig positief. Dat komt omdat we direct nadat we de auto hebben opgehaald in een file belanden. Bij donker, druilerig weer. De nieuwe Italiaan toont zich dan niet van zijn zonnigste zijde. Hij gedraagt zich ronduit nukkig.

De 1.6 liter boxermotor loopt bij lage toerentallen onregelmatig, pakt niet lekker op en heeft.de neiging af te slaan. Wat hij wil, is veel toeren maken. Maar dat kan niet tijdens filerijden. Om de Alfa in het gareel te houden moet je heel nauwkeurig met gas en koppeling omgaan, wat op den duur vermoeiend is.

Verder ergeren we ons aan de ruitewissers. Die zwiepen met een enorme vaart over de ruit, zijn dan een ogenblik in rust en vliegen vervolgens weer pijlsnel voor je ogen langs. Om zenuwachtig van te worden. Waar zit trouwens de schakelaar voor de achterruitverwarming? Als we het stuur in hoogte willen verstellen, trekken we per ongeluk de vergrendeling van de motorkap los en bij thuiskomst merken we dat een van de achterbanden half leeg is. Kortom, een slecht begin.

Origineel

De volgende morgen maakt de Alfa een betere indruk. Het is droog weer en er zijn geen files. Bij daglicht zien we waar de schakelaar van de achterruitverwarming zich bevindt: aan het uiterste eind van de ruitewisserstengel. We kunnen nu ook waardering opbrengen voor het interieur, dat een heel eigen stijl heeft. Opvallend is vooral de hap die uit het rechter gedeelte van het dashboard is genomen om de voorpassagier meer ruimte te geven. Ook het uiterlijk van de Alfa is origineel. Het agressieve, lage frontje en de hoge achterkant met zijn smalle lichten geven de auto een katachtig uiterlijk. De wagen trekt veel bekijks.

Maar volledige vriendschap is er nog niet tussen ons en de Alfa. We zijn niet tevreden over de motor. Vooral vanwege het rumoer dat die maakt. Na het starten brengt hij een sportief ronkend geluid voort dat bij stationair draaien nog plezierig in het gehoor ligt, maar bij het oplopen van het toerental rauw en hard en daardoor zeer onplezierig wordt. Verder vallen de prestaties wat tegen. Van een Alfa Romeo verwacht je een vinnige acceleratie, maar onze testauto is niet opvallend kwiek. Toch heeft hij een 1.6 liter motor van 76 kW (103 pk) onder de motorkap. Boven de 100 km is de fut er voor een groot deel uit: op dieper intrappen van het gaspedaal wordt dan traag gereageerd.

Gewichtig

De tegenvallende prestaties zijn ongetwijfeld voor een deel te wijten aan het feit dat de Alfa een stuk zwaarder is dan zijn voorganger. Woog de Alfa 33 nog 990 kg, de nieuwe 145 brengt 1140 kg op de schaal. Het extra gewicht is een gevolg van de grotere aandacht voor duurzaamheid en veiligheid. Zo heeft de 145 verstevigingsbalken in de portieren, tegen aanrijdingen van opzij. Ten opzichte van zijn voorganger is ook de kooiconstructie veel steviger geworden. De motor moet wel werken om de extra kilo's op gang te brengen. Dat is ook te merken aan het benzineverbruik: tijdens onze test gemiddeld een liter op 11 kilometer. Voor een moderne middenklasser is dat niet bepaald zuinig.

Het weggedrag van de Alfa vergoedt echter veel. De wagen ligt als een blok op de weg. Rechtuit rijden doet hij als een trein, terwijl hij tegen het rijden van een aantal scherpe bochten ook geen enkel bezwaar heeft. Hij laat zich gemakkelijk en trefzeker besturen en vertoont geen verraderlijke onderstuur- of overstuurreacties. Dankzij de stuurbekrachtiging is de auto ook in de stad gemakkelijk hanteerbaar. Jammer dat het uitzicht wat wordt beperkt door de brede stijlen naast de deuren: die zorgen voor tamelijk grote dode hoeken.

Niet superzacht

Het comfort is niet superzacht, maar dat verwacht ook niemand van een Alfa Romeo. Toch is het ook niet verschrikkelijk stug: Alfa Romeo heeft een uitstekend compromis weten te bereiken. De remmen doen hun werk prima. Alleen het schakelen gaat wat hakerig.

De stoelen van de Alfa zijn uitstekend. Het zijn vrij harde sportstoelen, die echter een perfecte steun geven. Aan ruimte is er geen gebrek. Ook op de achterbank kunnen volwassenen zitten, zij het dat die iets minder ruimte hebben dan de mensen voorin. Doordat de voorstoelen bij het omklappen ver naar voren schuiven, is de instap naar de achterbank niet te moeilijk. De ruimte in de kofferbak valt niet tegen, vooral omdat die behoorlijk hoog is.

Ook de standaarduitrusting van de Alfa 145 kan onze goedkeuring ruimschoots wegdragen. De auto onderscheidt zich van zijn concurrenten door onder andere een airbag voor de bestuurder en centrale deurvergrendeling. Verder heeft de auto ook nog standaard elektrisch bediende ruiten, een toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuur. Wel zit de knop voor de hoogteverstelling gevaarlijk dicht bij de knop voor het openen van de motorkap. Een vergissing is snel gemaakt.

Aantrekkelijk

Al met al heeft de nieuwe Alfa een aantal eigenschappen die hem heel aantrekkelijk maken: het rijgedrag, de complete uitrusting en het ruime interieur. Echte vriendschap wordt echter moeilijk als gevolg van de motor: die maakt een rauw geluid, gedraagt zich nukkig tijdens filerijden en levert matige prestaties terwijl hij wel veel verbruikt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Italiaan gedraagt zich nukkig in de file

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken