Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Niet wachten tot risico-analyses op tafel liggen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Niet wachten tot risico-analyses op tafel liggen"

3 minuten leestijd

Over veiligheid in de binnenvaart gesproken. Eind november 1994 heeft burgemeester B. van Wouwe van Hardinxveld-Giessendam een brandbrief gestuurd aan de ministers van binnenlandse zaken en verkeer en waterstaat om hen aan te sporen tot verbetering van de veiligheid op de rivieren. „De veiligheid van tienduizenden mensen is in het geding”, zei Van Wouwe bij die gelegenheid. Hij doelde daarbij op de bewoners van een aantal riviergemeenten in Zuid-Holland en Noord-Brabant

Van Wouwe is voorzitter van de Hulpverleningsregeling grote vaarwegen rond het Eiland van Dordrecht De rivieren in dat gedeelte hebben een totale lengte van 250 kilometer en vormen het drukst bevaren rivierengebied van Europa. Bij Dordrecht, dat op een kruispunt ligt van drie rivieren, worden jaarlijks 180.000 scheepsbewegingen geteld. Op de Merwede richting Duitsland zijn dat er 140.000.

Ongeveer een kwart van al die schepen vervoert brandbare of explosieve ladingen. Tankers vol kerosine, propaan en benzine zijn stuk voor stuk een potentiële bedreiging voor de 24 riviergemeenten, waaronder Hardinxveld-Giessendam, Dordrecht en Gorinchem. Ongeveer de helft van de langskomende schepen heeft milieugevaarlijke stoffen bij zich.

Snelle inzet

De laatste tien jaar is het aantal vaarbewegingen in het betrokken gebied verdubbeld, terwijl de veiligheid aanzienlijk verminderde, aldus de verontruste voorzitter. Het doel van de regionale hulpverlening, stammend uit 1987, is een snelle en gerichte inzet van alle hulpdiensten. Daarvoor kon men in '87 rekenen op vier patrouilleboten van Rijkswaterstaat en de politie te water. In geval van nood konden plaatselijke brandweerkorpsen op bepaalde plaatsen aan boord worden genomen om zo snel mogelijk naar de plaats van een ramp te worden gebracht Bij Dordrecht ligt 24 uur per dag een blusboot onder stoom.

In de loop der jaren liep het aantal patrouilleboten echter terug tot anderhalf: een die dag en nacht het gebied doorkruist en een schip dat alleen overdag in de vaart is. „De ogen op het water zijn gaandeweg verslechterd” zeggen de schippers in het gebied. Volgens de burgemeester waren de vier boten van '87 ai te weinig voor' een goede veiligheid, maar met anderhalve boot is de situatie ronduit „onverantwoord”. De vele reorganisaties bij Rijkswaterstaat en de politie zijn mede debet aan het probleem.

De brandbrief had een directe aanleiding in de bijna-ramp, eind augustus, op een met 1500 ton gevulde nafta-tanker ter hoogte van Gorinchem op de Merwede. De bemanning van de tanker sprong tijdens de consternatie die ontstond overboord. Een patrouilleboot van Rijkswaterstaat die per ongeluk in de buurt was, zorgde ervoor dat de Gorcumse brandweer nog tijdig kon ingrijpen. De omgeving bleef voor een ramp bewaard.

Groter verband

Van Wouwe kreeg begin januari antwoord op zijn brief. „Binnenlandse Zaken schrijft mede namens V en W dat wat ik heb aangekaart niet als afzonderlijk probleem moet worden bezien, maar in groter verband. Dat grotere verband is het project 'Versterking Brandweer”, dat afgelopen oktober in gang is gezet, en waarin alle regio's van Nederland een rol spelen. Volgens de beide bewindslieden moet in dat licht ook de bestrijding van calamiteiten te water worden bekeken”.

„Binnenlandse Zaken onderkent wel”, zegt Van Wouwe, „dat de reorganisaties van hulpdiensten een probleem geeft in ons bijzondere gebied, maar zegt daar direct bij dat de laatste jaren het nodige is gedaan aan verbetering van de verkeersbegeleiding te water”.

In de werkgroep Hulpverleningsregeling zal binnen enkele weken worden gebrainstormd over wat de groep op korte termijn te doen staat, en Van Wouwe wil graag een gesprek met de 'hoogste brandweerman' van Binnenlandse Zaken, ir. R. E. W. Husman, die de antwoordbrief schreef. „Want je kunt je natuurlijk niet veroorloven te wachten met het nemen van maatregelen tot alle risico-analyses op tafel liggen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

„Niet wachten tot risico-analyses op tafel liggen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken