Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Band met NWA gaat KLM meer opleveren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Band met NWA gaat KLM meer opleveren

Bouw voorziet verdubbeling van rendement

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - KLM-topman P. Bouw verwacht dat het rendement van de innige samenwerking met Northwest Airlines (NWA) minstens zal verdubbelen. Die samenwerking met de Amerikaan, waarin de Nederlandse onderneming voor 25 procent deelneemt, is nu goed voor 100 à 150 miljoen gulden per jaar. Dat zal in de nabije toekomst „minstens een bedrag in dezelfde orde van grootte extra opleveren”, zo zei Bouw zaterdag voor de Tros-radio.

De deelneming van KLM in NWA dateert van 1989 (20 procent). Vorig jaar september breidde de Nederlandse luchtvaartmaatschappij haar deelneming uit tot 25 procent. NWA is volgens lATA-gegevens nummer vijf op de wereldranglijst voor passagiersvervoer en nummer acht voor vracht. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft zich goed weten te herstellen van de malaise in de voorgaande jaren in de luchtvaartbranche.

KLM en NWA voeren op de transatlantische routes alle diensten gemeenschappelijk uit. Komt er verdere samenwerking tussen beide ondernemingen, dan wil Bouw binnen die hechtere combinatie het liefst de eigen identiteit behouden. „Er is in beide merknamen KLM en NWA veel geïnvesteerd”. Dat moet volgens de KLM’er „niet overhaast” overboord worden gezet.

Bouw wees op de werkwijze van autoproducent General Motors (Opel, Vauxhall). „Er rijdt niemand in een General Motors”. Zo is het volgens Bouw ook voor KLM en NWA mogelijk om binnen een hechter verband de eigen merknamen te behouden. Hij zei wel alle mogelijkheden voor samenwerking met NWA nog open te houden.

NWA zou ook intensief willen samenwerken met Japan Air System (JAS), zo heeft JAS eerder deze week naar buiten gebracht. Zowel KLM als NWA bevestigt dat er wordt gesproken, maar willen niet meer kwijt. Vorige maand maakte KLM ook al bekend met de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia te studeren op verdergaande vormen van samenwerking. Bovendien voert KLM besprekingen met de Hongkongse luchtridder Cathay Pacific over vormen van samenwerking.

Al filosoferend over de vraag hoe KLM het de passagier nog meer naar de zin kan maken, zei Bouw dat zijn maatschappij ook werkt aan plannen om de vliegtuigen uit te rusten met aansluitingen voor laptops (schootcomputers). Verder overweegt KLM de aanbieding van soberder vliegreizen voor klanten die minder luxe willen. De aankondiging onlangs van Transavia dat zij passagiers met alleen een lunchpakketje de lucht in gaat sturen, beviel Bouw wel. Hij wilde het niet direct „invoering van een derde klasse” noemen, maar ontwikkelingen in de richting van een soberder variant sluit hij zeker niet uit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Band met NWA gaat KLM meer opleveren

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken